Splň si sen a vydej vlastní knihu! Třináct rad ti usnadní proces od založení knižního projektu po předprodej. Jak z myšlenky či hotového rukopisu udělat knižní projekt a na nic nezapomenout? Jak nejefektivněji připravit předprodejovou strategii? To i další věci se ve stručnosti dozvíš právě zde!
1 •— Definuj si téma knihy jednou větou
Tvá kniha může mít víc témat, ale všechna by měla odrážet, o čem je. Tím nemyslíme vysvětlení zápletky, ale hlavní téma a myšlenku knihy – jaký náhled na život, svět nebo lidstvo nabízí. Proč a o jaká přesvědčení se opírá, co je její přidanou hodnotou. To je výchozí bod celého projektu, od kterého se bude odvíjet jak předprodejová strategie, tak hledání cílových čtenářů. Polož si i otázky jako: Je téma zajímavé a pro koho? Nevyšlo už moc podobných knih? Bude mít dostatek čtenářů?
ČTI DÁLE: Jak představit svoji knihu jednou větou?
2 •— Zjisti si, jak fungují podobné knižní projekty
Máš vymyšlený projekt. Ohlédni se po inspiraci a podobných projektech, aby ten tvůj dopadl co nejlépe. Zjistit si, jak financování knihy, při kterém větší počet lidí přispívá menším obnosem k cílové částce na vydání, funguje. Koukni na zahraniční i české projekty, nech se inspirovat strategií a pouč se z jejich chyb. Prostě vygoogluj, co můžeš, a sestav si vlastní plán.
ČTI DÁLE: Do jakého žánru spadáš ty?
3 •— Najdi a poznej svoji cílovku
Než spustíš předprodej a promo, potřebuješ znát cílovou skupinu. Nějaké čtenářstvo určitě máš, podle žánru, tématu i jazyka knihy bys měl zjistit, zda ho budou tvořit spíš ženy, nebo muži, jaké jsou jeho zájmy, profese, věk. Jak to zjistíš? Pomocí betačtenářů. Když víš, na koho a jakou komunikací cílit, úspěšně rozšíříš předprodej knihy mezi správné lidi. Je třeba odlišit, pro koho kniha má být / chceš, aby byla, a pro koho doopravdy je – kdo ji koupí. Ujasni si, pro jaké čtenáře chceš knihu vydat a proč, zda je pro ně zajímavá a jestli nevyšla podobná.
4 •— Hoď si na papír představu o celém projektu
Kniha je velký projekt a musí být něčím jedinečný. Jeho jedinečnost najdeš pomocí předchozích 3 bodů, když si definuješ téma knihy, jak se kniha odlišuje od konkurence a komu je určena. Je tvá myšlenka a její realizace pro danou cílovou skupinu dost silná? V čem je unikátní? Jde o první komplexní návrh projektu, pak si budeš ověřovat, jestli je skutečně reálný. Zkus si proto definovat i úspěch. Je to finanční zisk, dobrá kritika, nebo získání spokojené komunity?
ČTI DÁLE: 10 největších předprodejových chyb
5 •— Zaujmi svým projektem čtenáře i kolegy
Když už víš, kdo jsou tví čtenáři a co chtějí, přizpůsob tomu komunikaci i promo. Medailonek je tvá vizitka a knižní projekt musí vzbudit zájem na první dobrou nejen mezi kolegy. Připrav si co nejlépe texty, úryvky z knihy, pohledy do zákulisí i videa. Trefně a bez chyb. Zásobuj čtenáře na Pointě i na sociálních sítích zajímavým obsahem z knihy nebo o ní ještě před předprodejem.
ČTI DÁLE: Jak natočit video, které prodá tebe i tvoji knihu?
6 •— Obklop se profíky
Lidé neradi kupují zajíce v pytli, promysli proto krom nezbytných textů (medailonek, anotace knihy atd.) ke svému knižnímu projektu i obálku. Právě ona ve finále mnohdy rozhodne o úspěchu v předprodeji. Propoj se s grafikem či ilustrátorem, prober s ním koncept svého projektu a představu o obálce. Obecně – čím víc kolegů do předprodejové strategie dokážeš zapojit, tím lepší promo i odměny pro čtenáře připravíte a zvýšíte si šanci na úspěšný předprodej.
7 •— Nabídni víc, než jen myšlenku
Je dobré mít pro projekt i partnery. Udělej je i z poptaných kolegů a zavaž si je třeba procenty z prodeje vydané knihy či barterem a pracujte na předprodeji spolu. Čím větší dosah knižního projektu, tím větší potenciál úspěšného předprodeje. Šiř projekt společně se svým týmem mezi přátele, čtenáře, rodinu. Je to přece váš společný projekt. Shánět můžeš i externí sponzory, kteří knihu v předprodeji podpoří. Sice je ani čtenáře nenalákáš na hotovou knihu, ale máš-li skvělý nápad, přesvědč je, že kniha bude stát za jejich peníze. Jako ukázku jedinečnosti tvého projektu využij třeba část rukopisu, kterou už budeš mít precizovanou!
8 •— Přijímej zpětnou vazbu a pracuj s ní
Zpětná vazba není vždy příjemná, ale je důležitá. Předem o ni požádej své okolí – na rukopis i strategii. Čím víc jí dostaneš, tím lépe zjistíš, kde máš slabé stránky, kde pokulhává tvé promo nebo kdo je tvá cílová skupina. Přijmi ji proto od čtenářů, kolegů a všech, kdo ti mohou v rozvoji pomoct. Každá rada dobrá. Neznamená to ale, že se jí musíš vždy řídit a přijmout každý návrh na „lepší knihu“. Je rozdíl mezi škodlivou kritikou a tou konstruktivní, která posouvá knižní koncept neustále vpřed. Už jen tím, že pro problematické části vymyslíš řešení ty.
9 •— Nastav si cíle a šiř info o předprodeji
Připrav si materiály k předprodeji předem. Promysli časování a dávkování es z rukávu. Ještě před předprodejem vzbuď ve svém okolí očekávání, aby hned po spuštění předprodeje přibývala procenta, a v prvních dnech se tak vybralo víc než 20 % z potřebné částky. Snáz tak získáš důvěru i reálných, tobě neznámých zájemců o knihu, na které je třeba se v předprodeji zaměřit. Předprodej trvá 20–40 dní. Během této doby se vyplatí svůj čas a energii plně věnovat rozšíření povědomí o projektu a budovat si vlastní komunitu.
10 •— Soustřeď se na budování vlastní komunity
Na stránkách uvidíš, jak si v předprodeji vedeš, takže vše můžeš optimalizovat, nejúspěšnější teasery třeba i obměnit či zopakovat. Urči si, jak by měl předprodej pokračovat, kdy budeš sdílet příspěvky a jak udržíš projekt živý a úspěšný. Po spuštění předprodeje knihy začni sdílet svou „kampaň“ na sociálních sítích, bav se o knize s rodinou a okolím, přispívej na svůj blog i profil na Pointě. Čím větší budeš mít dosah, tím spíš přitáhneš další čtenáře a třeba i jejich přátele, kteří tě podpoří.
11 •— Poděkuj čtenářům hodnotnou odměnou
Ukaž všem, kteří tě v předprodeji podpoří, že si jejich pomoci vážíš. U tvé knihy jsou proto u různých možností podpory i různé odměny. Buď originální a nabídni čtenářům jedinečnost. Třeba unikátní ilustraci s věnováním na prvních stranách, příběh na míru navíc, divadelní představení, workshop nebo schůzku nad pivem či knihou. Prodej co nejlépe sebe jako autora, své skills (čím se třeba živíš/zabýváš mimo psaní) i jedinečnost projektu. Mysli přitom na své okolí, co nakupuje a co jej reálně baví!
ČTI DÁLE: Tipy, jak připravit ty nejlepší předprodejové odměny pro tvou knihu
12 •— Buď osobní a autentický
Buduj si důvěru díky příjemné, otevřené a přátelské komunikaci. Nejefektivnějším způsobem, jak představit svůj projekt a prodat jeho benefity, je vždy osobní komunikace. Využij k tomu nejúčinnější nástroj – video. Pokud se bojíš stoupnout před kameru, požádej o pomoc kamarády a kolegy, kteří mohou natočit video za tebe, a dokonce i bez tebe. Důležité je díky němu vzbudit správnou emoci – tuto knihu potřebuji!
ČTI DÁLE: Jak natočit video, které prodá tebe i tvoji knihu?
13 •— Komunikuj a plň své sliby
Nezapomeň na sliby, které jsi během předprodeje čtenářům dal. Oni jsou tví skalní fanoušci, kteří ti věří, a proto podpořili tvou knihu. Neruš slíbené akce, když navnadíš na zveřejnění úryvku z knihy, udělej to. Smýšlej o nich jako o investorech, kteří ti pomohli realizovat sen. Pokud ukážeš, že stojíš za svými slovy, děláš to, co slíbíš, a na projektu stále pracuješ, o to snazší to budeš mít třeba s další knihou. Děkuj jim za podporu, komunikuj s nimi na Pointě pomocí disqus a updatů! Mluv o knize i její výrobě na sociálních sítích, občas přidej výzvu ke koupi. Čtenáři budou mít pocit, že jsou u zrodu knihy s tebou. A tak je to správně!