Chceš vydat knihu? Vyhni se 10 největším předprodejovým chybám

26. 3. 2019 — Čtení na 12 min

Autoři píšou knihy, aby se podělili o své příběhy a myšlenky se světem. Napsat knihu je jedna věc, prodat ji, to už je ale jiná. Podívej se na desítku chyb, které marketingu tvojí knihy rozhodně nepomohou. Budeš tak vědět, čeho se vyvarovat a tvůj předprodej tak neztroskotá na přešlapech, které už zabily tisíce knižních snů napříč světem.

Předprodej je pro realizaci tvojí knihy stěžejní, proto ho rozhodně nepodceňuj a připrav se na něj co nejlépe. Možná už jsi pročítal(a) internet, abys věděl(a), jak úspěšnému předprodeji pomoci. Některé rady v sobě ale mají úskalí. Máme pro tebe seznam 10 častých chyb, kterým by ses měl(a) vyhnout, aby tvoje psaní nepřišlo vniveč.

1 •— Kniha to zvládne sama a pomůže ti celé tvoje okolí

Kniha, o které nikdo nevěděl a najednou je z ní fenomén? Pokud mluvíme o „spícím hitu“ tak ani velká nakladatelství většinou nejsou schopna říct, jak se ta kniha vlastně začala tak dobře prodávat, když nejde o známého autora. Jde tak trochu o tiché přiznání faktu, že ani vydavatel nedělal nic moc pro to, aby se kniha prodávala. O autorovi nemluvě. Jenže nic jako pohádka o objevení nebo probuzené „spící“ knize neexistuje a ani se sama nezrodí.

Pokud pro prodej knihy v rámci předprodeje nic jako autor sám neuděláš, lidé o ní nebudou vědět a neprodá se. Je to snadné, knihy se prodávají, když o nich čtenářům někdo říká. Tím někým může být tisk, někdo známý, reklama nebo někdo ze čtenářů. Nikdo ze zmíněných se ale o knize nedozví, pokud o ní nebudeš mluvit ty jako autor a nebudeš ji propagovat. Ty musíš celou konverzaci o existenci knihy odstartovat. A následně ji pravidelně krmit, aby nebyla pouhým výkřikem do tmy a neusnula.

Zároveň ale jako autor s knihou v předprodeji nespoléhej na spáče ve svém okolí. Nemůžeš čekat, že lidé, které jsi roky neviděl a nepromluvil s nimi naživo ani větu, se najednou kvůli tvojí výzvě k podpoře v předprodeji proberou a budou nakupovat jako diví. Abys byl v předprodeji úspěšný, potřebuješ být aktivní a mít kolem sebe aktivní čtenáře, kteří tvůj sen podpoří. Proto jim buď v aktivitě příkladem.

2 •— Hraní si na vědmu

Když budeš přemýšlet nad tím, kdy svoji knihu vydat, nejspíš tě napadne celý seznam událostí a proměnných, které by mohly vydání ohrozit. Čtenáři podle tebe budou zaneprázdněni o svátcích, během voleb, za hezkého počasí budou radši běhat venku, jejich děti mají letní prázdniny, a tak nemají čas číst. Jindy si zase řekneš, že ekonomika je tak dobrá, že si lidé mohou dovolit lepší formy zábavy než knihy, nebo že časy jsou těžké a lidé si knihy nemohou dovolit.

Všechno to ale jsou makro efekty trhu. Některé z nich jsou velmi skeptické, často nadhodnocené nebo zcela iluzorní. Makro efektů se totiž musí bát jména jako J.K. Rowlingová. Prodej autorů, jako jsi ty, bude mnohem víc ovlivněn mikro věcmi a událostmi. Už jsi nějakou knihu vydal(a)? Kdy naposledy? Kdy jsi svoji knihu naposledy promoval(a)? Tyto dvě věci mají největší vliv na tvůj předprodej. Všechno ostatní bude ve srovnání s tím slabým odvarem. Zaměř se proto na to, co je důležité.

3 •— Různí čtenáři, jeden jazyk

S cizími lidmi nikdy nemluvíš tak, jako mluvíš s blízkými přáteli. Tak by to mělo být i v marketingu. Někteří čtenáři slyší na fakta, jiní na vřelou promluvu. Někteří jsou v nakupovací náladě, jiní ne. Tón tvojí marketingové a promo komunikace by měl vždy odrážet tento kontext.

„Studené“ čtenářstvo by nemělo dostat tvrdou zprávu „kup si knihu“, ale vzkaz s měkčí výzvou ke koupi, stejně tak přistupuj i k širokému čtenářstvu na Facebooku, kde může být kdokoliv. Podobně se dívej i na čtenáře, který se poprvé přihlásil do tvého mailing listu. Pravděpodobně nechce obratem dostat e-mail, který by z něj hned tahal peníze. Zamysli se nad tím, co čtenářům můžeš předem nabídnout na oplátku, a vymysli dobré odměny.

4 •— Reklama na jedno brdo

Není to ale jen o čtenářstvu, odlišný přístup žádají i různé platformy a reklamy na nich. Facebook, Instagram, prostor v tisku a další. Všechny tyto kanály jsou odlišné a nejlepších výsledků dosáhneš, když vymyslíš promo strategii pro každý z nich. Každá platforma má své a ty si můžeš pomoci v předprodeji tím, že se každé z nich přizpůsobíš, aby bylo tvoje promo efektivní. A pokud nevíš, jak na to, neboj se oslovit profíka.

Protože ten, kdo je pro tebe cílovou skupinou na LinkedInu, bude nejspíš žádat trochu jinou reklamu než lidé fungující spíš na Instagramu, kde většinou můžeš být uvolněnější a tak dále. Mnozí autoři si dost z těchto věcí neuvědomují, vyzkoušejí své obvyklé cíle na jedné sociální síti a vždy spíše získají stejně nevalné výsledky. Ale ti, kteří se do toho ponoří a dají si dohromady seznam autorských cílů, nebudou mít jen lepší odezvu na svoje promo, ale třeba nasbírají i řadu nových čtenářů nebo osobností, které jim v předprodeji mohou pomoci svým vlivem.

Existuje mnohem víc rozdílů mezi platformami, pokud jde o čtenáře, cílení, nabídky a cenovou citlivost nebo výběr vizuálního obsahu. Všechno jsou to ale pro tebe výzvy, a pokud to uchopíš správně, tak i příležitosti získat výhodu.

5 •— Příliš přemýšlíš nad věcmi kolem

Někteří autoři vždy koukají po dalších věcech a možnostech, dělají všechno možné kolem knihy, hledají další populární komunikační kanály nebo sociální sítě. V podstatě hledají další marketingové triky. Ale nejúspěšnější autoři tráví většinu svého času zaměřením se na své hlavní činnosti –produkují skvělé příběhy tak pravidelně, jak je to jen možné, a uvádějí je na trh prostřednictvím běžných digitálních marketingových kanálů, jako je e-mail, webové stránky, Facebook a další. Pro literaturu faktu, možná také nějaký obsahový marketing.

Mysli v rámci svého knižního projektu a nesnaž se ho za každou cenu obcházet ze všech stran, protože to, co ti nejvíce může pomoct k úspěšnému předprodeji, už dávno máš.

6 •— Hodně práce za málo dosahu

Ve skutečnosti je často dostačující, když budeš pravidelně vytvářet dobré příběhy a chytlavé texty pro promo své knihy. To je tvoje doména, kterou můžeš oslovit svoje čtenáře. Dnešní doba sice všem nahrává a kdekdo umí třeba s reklamami na Facebooku, rozhodně se ale nečeká, ani u proma knihy, že budeš umět vše a perfektně. Vždy je totiž lepší být opravdu dobrý(á) v jedné věci. Jak to myslíme? Bude pro tebe mnohem výhodnější, když budeš opravdu šikovný(á), co se facebookových reklam týká, než kdybys uměl(a) na každé sociální síti něco, ale dohromady by to mělo menší efekt a dosah, než kdybys jednu z nich ovládal(a) perfektně.

Nikdo nemá čas zvládat všechno. Proto si rozmysli, na co stačíš sám(sama). Na to soustřeď svou energii a peníze a hraj na své silné stránky. Pokud si nejsi jistý(á), nesnaž se všechno za každou cenu dělat sám(sama). Buď se vždy zaměř na jednu věc, a až ji zvládneš, přesuň se k další, nebo popros o pomoc někoho, kdo se reklamě a promu věnuje. Zvládněte ji.

7 •— Slovo má ten umělec v tobě

Tvůj vnitřní umělec může rozhodovat během psaní knihy, ale jakmile je hotová, je to produkt, který chceš prodat. Když ho budeš poslouchat ve dnech předprodeje i před ním, bude ti ve věcech, které vyžadují tvrdou obchodní logiku, spíš házet klacky pod nohy. A to mluvíme i o věcech jako obálka knížky. I tvoje kniha je produkt, proto bys tak k ní měl od určité fáze přistupovat. Ocenit konstruktivní kritiku, respektovat názory profíků a nechat svoji knihu žít v rukou čtenářů vlastním životem.

Nitro tě může mást i během přemýšlení o cílení reklamy a proma, svádět tě k tomu, abys oslovoval lidi, kteří jsou mimo tvou hlavní čtenářskou skupinu. Ignoruj ho! Kromě plýtvání penězi to může vyústit v klesající a umírající předprodej. Čím uzší a přesnější cílová skupina, tím lépe pro tebe!

8 •— Čtenáře osloví jen reklama

Většina autorů, kteří používají reklamy na sociálních sítích, aby svoje knihy prodali, chápe důležitost co nejpřesnějšího a dobře naplánovaného cílení, které se časem rozptýlí. Je dobré si uvědomit, že v tomto případě potenciální čtenáři musí být předáno to nejpodstatnější, jenž jej zároveň zaujme. Sdělení by mělo obsahovat vše – od klíčových slov a kategorií až po popisy, získávání zpětné vazby a způsobu, jak se čtenáři komunikuješ během zasílání třeba newsletterů.

Například autor vtipné soudobé romance psané v ich-formě má většinou velmi specifický a uvolněný styl komunikace oproti autorovi, jehož díla jsou historické romány v er-formě. A rozdíl by měl být vidět ve všech aspektech sebeprezentace a komunikace. Drž proto svůj jednotný styl vystupování a jazyk, a to od formuláře pro registraci do tvého mailing listu až po medailonek na platformě. Jak svůj styl najít? Zkus se na to podívat z pohledu svého čtenáře, jak bys očekával, že s tebou bude autor komunikovat.

Jak sociální sítě používat tak, abys přilákat ty, které budeš opravdu zajímat a čím zásobovat stávající čtenáře, abys je udržel a nabídl jim něco navíc? Sepsali jsme pro tebe 23 nápadů, čím jako autor můžše plnit sociální sítě.

9 •— Všechna síla do objevitelnosti

Mnoho autorů se zaměřuje téměř výhradně na to, aby ho co nejvíce čtenářů objevilo, jenže zapomínají, že je to jen první etapa dlouhého procesu přeměny „někoho“ na svého super fanouška. Objevitelnost je výzvou – zejména dnes, kdy jsou na trhu miliony knih. Je to ale jen jedna z mnoha výzev, kterým čelíš. Dokonce si troufáme tvrdit, že zbytek výzev je mnohem zajímavějších už jen proto, že jim věnuješ poměrně málo času.

Věci, které možná stojí za víc pozornosti:

  • Rozptýlení nakupujícího čtenáře: Na Pointě bude kromě tvojí knihy v předprodeji řada dalších titulů. Proto musíš svého možného čtenáře upoutat. V první řadě se totiž vybírá očima, proto si dej záležet na obálce a představení knihy.
  • Následná péče: Často se autorům nepodaří proměnit kupující čtenáře ve své fanoušky a pravidelně s nimi na platformě komunikovat, pokud zrovna nejde o předprodej.

Tyto problémy jsou řešitelné, ale vyžadují jiný přístup než problémy s objevováním – přesto se automaticky dostaneš k taktice zjišťování, když předprodej klesá. Přijmi proto komplexnější a holističtější přístup.

V článku Jak ze sebe jako autora vytvořit lovebrand? se dozvíš, jak zacházet se sociálními sítěmi, aby se kolem tvého spisovatelského já vytvořila dostatečně silná komunita.

10 •— Jen a jen marketing

Když už máš něco jako spisovatel za sebou, mohlo by se zdát, že nejmocnějším marketingem je nová kniha. Jenže je to tak trochu podvod, protože nová kniha s sebou nese velký tlak. Rádi ti nabídneme i jiný úhel pohledu: nemusíš se neustále prodávat. Je hodně autorů, kteří se neustále trápí tím, že každý den „pálí“ čas a peníze marketingem, což mimo jiné snižuje jejich chuť psát.

Existují ale i jiné způsoby. Pokud pochopíš, jak fungují algoritmy třeba na Facebooku a čím je plnit, můžeš své předprodejové promo přizpůsobit tak, aby vše bylo efektivní za krátký čas a vůbec nemusí jít o každodenní reklamy. Třeba uvidíš, že to má smysl jen vytipovaných pár dní v týdnu. Když budeš svou marketingovou sílu soustředit efektivně, často se ti to vrátí na fungujícím předprodeji, časem, který můžeš trávit nad dokončováním knihy nebo komunikací se čtenáři. A ty se budeš cítit lépe a volněji.  

Cesta k vydání knihy není snadná, ale nejsi na to sám. Na Pointě ti rádi se vším pomůžeme, a pokud se na řadu věcí kolem předprodeje necítíš, neboj se oslovit i svoje knižní kolegy a vrhněte se na předprodej společně nebo se podívej po zkušeném člověku, který ti s marketingem může pomoct víc, než když si budeš za každou cenu vše dělat sám.


Zajímá tě, jak proměnit svůj rukopis v knižní projekt a jak se co nejlépe připravit na předprodejZde najdeš vše stručně a jasně vysvětlené!

Pokud rukopis teprve dopisuješ nebo ho máš hozený v šuplíku a nevíš, co dál se svým snem vydat knihu, přidej se k nám. Vydej ji s Pointou, která ti se vším kolem vydání knihy pomůže a dá ti další návody, jak celý proces úspěšně zvládnout.

Kategorie: Kniha s Pointou