Jak ze sebe jako autora vytvořit lovebrand?

26. 3. 2019 — Čtení na 12 min

S rozhodnutím vydat vlastní knihu vstupuješ do veřejného prostoru jako někdo, koho lidé budou znát. Rukopis ale není to jediné, co ti pomůže čtenáře zaujmout. Žijeme v digitální době, proto ti skvěle poslouží sociální sítě. Jak s nimi zacházet, aby se kolem tvého spisovatelského já vytvořila dostatečně silná komunita?

Na sociálních sítích nejspíš trávíš už pár let aspoň desítky minut denně. Jako spisovatel(ka) se na ně budeš muset podívat trochu jinak než jako na zdroj inspirace nebo zábavy. Jsou to nástroje, které ti mohou víc než dobře pomoct k úspěšnému předprodeji, více čtenářům i budování své „dobré značky“. Jak na nich komunikovat, aby to bylo co k čemu?

Pracuj na autorské značce

I když je spisovatelské řemeslo jedním z nejstarších, nevyhneš se v něm řadě věcí soudobých. Jednou z nich je i branding. Branding není dobré podceňovat z jasného důvodu. Autoři a autorky jsou vždy posuzováni, odsuzováni a hodnoceni nejen podle své práce, ale i image. Lidé budou interpretovat také relevanci a hodnotu toho, co s nimi, ať už záměrně, či neúmyslně, sdílíš.

Právě sdílení je v dnešní době gros téměř všeho. Sociální sítě ti mohou pomoci s budováním vztahu se čtenáři i s prodejem knihy. Veškerá tvoje komunikace, ať už jakýmkoliv směrem, by ale měla být stejně konzistentní jako ty, respektive tvoje značka, neboli brand, a nejlépe pro tebe lovebrand.

Efektivní a chytrý branding je základem pro rozvoj tvojí stránky na Pointě, psaní a vydání další knihy a v neposlední řadě je stěžejní pro budování čtenářské základny. Při vytváření své  značky můžeš vyjít z odpovědí na následující otázky:

  • Co tě k psaní motivuje?
  • Co určuje „tvoje“ témata? (životní postoje, hodnoty, zkušenosti)
  • Píšeš pro konkrétního ideálního čtenáře? Kdo to je a proč?
  • V čem je tvoje práce jedinečná proti jiným autorům? Co je ve tvých příbězích jedinečné a co čtenáři jinde nenajdou?
  • Kdo jsou autoři tvých nejoblíbenějších knih?  
  • Kdo jsou autoři, se kterými by ses mohl rovnat, a jaký mají branding?
  • Jaký by byl největší kompliment, který by čtenář mohl o jednom z tvých příběhů říct?
  • Jaká fakta, pocity a interpretace definují tebe a/nebo tvoje příběhy? Existuje nějaký světonázor, který vždy promítáš do své tvorby?
  • Jaká témata propojují všechny příběhy, které jsi napsal(a) nebo chceš napsat?

Jakmile zjistíš a pochopíš, jak se chceš veřejně prezentovat, ujisti se, že tvoje značka probouzí emoce a vyvolává u čtenářů nějakou reakci. Až budeš mít okolo svého brandingu jasno, nezapomeň ho potom prezentovat jednotně a všude: na obalech knih, na profilu na Pointě, na webu, při popisech knih, v reklamách, v příspěvcích na sociální sítě a podobně. Tím se zvýší kvalita tvých výrobků, stoupneš v očích svých čtenářů a v předprodeji se prodá více tvých knih.

Inspiruj se třeba u těchto autorů: Lauren Blakely, Hank Phillippi Ryan, Sarah MacLean, Larissa Ione, Jay Crownover, Jodi Ellen Malpas nebo Vivian Arend a zjisti, jak by měl dobrý branding vypadat.

Sociální sítě jako mocný nástroj

Máš jasno v komunikaci, jak se chceš prezentovat a v brandu jako takovém. Pak tě čeká zásadní období pro zrod knihy – předprodej na Pointě. K promu tvojí knihy i tebe ti nejvíc poslouží sociální sítě. Budeš je ale potřebovat před předprodejem, během něj i po něm. Máme pro tebe pár kroků, které ti práci s nimi usnadní.

Proč a kde?

V první řadě si vyber sociální sítě, které chceš pro promo používat a které budou mít největší dopad. Jak je vybrat? Zvaž odpovědi na následující otázky:

• Na které sociální sítí máš nejvíc sledujících?

• Kde nejvíc komunikuješ a sdílíš příspěvky?

• Kteří lidé ve tvém okolí mají největší vliv?

• Která platforma je pro tebe uživatelsky nejpříjemnější?

Většina předprodejových kampaní používá nejčastěji Facebook a Instagram, protože zde mohou oslovit velké množství lidí a povzbudit je k interakcím. Určitě se zamysli nad tím, na kterých sociálních sítích se nejvíc angažuješ a na kterých funguje komunita, na kterou cílíš. Twitter a LinkedIn může být vhodnější, pokud tvoje kampaň cílí na profesionální publikum.

Vytvoř jedinečný hashtag

Vytvoř pro svůj knižní předprodej hashtag, jaký se jen tak nevidí a používej ho ve všech příspěvcích na sociálních sítích. To tobě i čtenářům umožní lépe a rychleji hledat příspěvky a zároveň všichni budou vědět, že se příspěvek týká právě tvojí knihy, a bude tak posilovat i tvoje značka a povědomí o ní.

Povzbuzuj k používání hashtagu i své příznivce a případné sponzory. Pomůže ti to sledovat, co lidé o tvém předprodeji říkají, a přes více lidí se snáz dostaneš i k novým čtenářům. Vyber si hashtag, který je neotřelý, krátký a chytlavý. Pokud se tvůj hashtag chytne, můžeš dokonce časem začít udávat trendy.

Využij své čtenáře i na Facebooku

Tví čtenáři, jinými slovy tvoje komunita, jsou tím nejsilnějším nástrojem pro splnění tvého cíle – vydání knihy. Tví followeři ti pomohou oslovit nové publikum, třeba i sehnat sponzory, dary a také představují sociální důkaz o tom, že tvá tvorba za peníze stojí. Nespoléhej pouze na svůj stávající soukromý profil a síť přátel, kterou na Facebooku máš. Navyš svůj dosah vytvořením stránky pro kampaň.

Facebooková stránka tvého předprodeje a knihy je ústředním místem pro sdružování skutečných fanoušků a podporovatelů z tvojí komunity. Sdílej s nimi na stránce aktualizace a vše kolem procesu vydání knihy i předprodeje bez „ředění“ soukromým obsahem. Ten tak nebude narušovat tvou značku. Stránka může být i místem, kde budou moci fanoušci i podporovatelé diskutovat, sdílet, komentovat. Naopak ale můžeš obsah z této stránky sdílet na svůj osobní profil. Pokud chceš, aby byla komunita kolem knihy ještě semknutější, můžeš místo ní vytvořit na Facebooku skupinu nebo událost. Je pravda, že stránka bývá obvykle vhodnější pro větší komunity.

Dívej se i do zákulisí své facebookové stránky. Na každé facebookové stránce lze nahlédnout do Insights. Tyto analýzy ti zobrazí výkonnost tvojí stránky na základě zájmu, dosahu, zapojení (komentáře, lajky atd.) a demografických údajů. Pomocí těchto údajů zjistíš, co je na tvojí stránce funkční a co potřebuje upravit. Kromě toho uvidíš složení fanoušků a tedy i cílové skupiny tvojí knihy v předprodeji, takže můžeš (promo) o obsahu přemýšlet a upravovat i podle demografie.

Zapoj se i ty

Ať už budeme mluvit o jakékoliv sociální síti, tvůj profil na Pointě nevyjímaje, je potřeba, abys při psaní příspěvků používal(a) techniku push-pull. Udělej si čas na psaní zajímavých příspěvků, které přimějí tvoje čtenáře k reakci. Nezapomínej na pravidelné aktuality ohledně předprodeje a knihy. Čtenáři ocení, že je informuješ ohledně důležitých milníků (vybrání poloviny cílové částky, zmínky v médiích nebo v postu influencera), tím spíš, když ti sami přispěli.

Nezapomeň svým přispěvatelům průběžně děkovat, pomůžeš si tak vybudovat větší důvěru, silnější značku a větší čtenářskou základnu.

Investice se vyplatí

Pokud máš na marketing svojí knihy vyčleněný nějaký rozpočet, můžeš zvýšit svůj dosah na sociálních sítích i pomocí investice do reklamy a častějšího zobrazování postů. Je to snadný způsob, jak oslovit přátele přátel nebo lidi, jimž by se kniha díky jejich zájmům mohla líbit. Když totiž do svých příspěvků na sociálních sítích investuješ, můžeš si podle vybrat své publikum (například lidi, kteří mají rádi stejné stránky), rozpočet na reklamu a délku trvání kampaně.

Najděte ten správný mix obsahu

Cílem využití sociálních sítí pro předprodej je zvýšit povědomí o tvojí knize a přimět čtenáře přispět na vybrání cílové částky. Musíš ale najít rovnováhu v tom, co na sítích budeš sdílet.

Přibližně 80 % tvých příspěvků by mělo souviset s knihou a předprodejem. Měly by vzdělávat a informovat bez zaměření na prodej a přispívat k zapojení lidí, aby se na stránku vraceli a věci z ní sdíleli. Pokud budeš mít v předprodeji i zajímavé sponzory nebo přispěvatele na knihu, poděl se v příspěvcích i o jejich příběhy nebo dojmy. Sdílej aktualizace ohledně předprodeje, záběry ze zákulisí vzniku knihy. Potěšující a inspirativní příspěvky jsou dobrým způsobem, jak svým čtenářům připomenout, proč ti na předprodej přispěli.

Zbytek tvých příspěvků by se měl zaměřit na to, aby čtenáři a fanoušci mohli přispívat nebo sdílet materiály kolem tvého předprodeje. Výzva k akci pomáhá vytvořit pocit naléhavosti, souznění, ale třeba i radosti a pohání čtenáře, aby přispěl co nejdřív. Pokud se zaměříš na kultivaci své komunity, příspěvky související s prodejem budou mít pravděpodobně víc než dobré výsledky.

Jak využít sociální sítě k tomu, aby jsi se mohl věnovat svým fanouškům a co vůbec kromě odkazů na předprodej sdílet? 23 nápadů, čím jako autor plnit sociální sítě, najdeš zde.

Sleduj výsledky, upravuj obsah

Zapomeň na kalendář a plánování si všech příspěvků dlouho dopředu. Raději se zaměř na agilní přístup k sociálním sítím. Začni vytvořením obsahu, který lze použít na všech sociálních sítích, na jeden týden dopředu. Sleduj výkon každého příspěvku, hledej komentáře, zmínky o sdílení, retweety a tak dále. Na základě toho, které příspěvky fungují nejlépe, uprav obsah tak, aby měly co největší dopad.

Oslov i novináře

Není od věci zkusit oslovit i novináře, kterých se téma tvojí knihy týká, a mohli by tak o ní napsat.

Třeba Twitter novináři hojně používají nejen pro sdílení informací, ale i ke komunikaci s ostatními uživateli a často narazí i na náměty pro svoje příběhy. Než se na ně ale obrátíš, seznam se s jejich prací a vydavatelstvím, pro které píší. Ujisti se, že se jim svým příběhem, vzhledem k tomu, co napsali dříve, trefíš do vkusu. Sleduj je na Twitteru a pokus se vybudovat si s nimi vztah.

Měj ale na paměti, že každý z novinářů má oblíbený způsob komunikace. Můžeš ho vyčíst z komentářů na sociálních sítích a z tweetů nebo se podívej na jejich profil v rámci média, pro které píší. Pokud si nejsi jistý(á), použij e-mail. Vždy posílej jen krátkou zprávu a odkaz na svůj předprodej, profil na Pointě nebo nedávný příspěvek s hashtagem, aby si novináři mohli zjistit více.

Sociální sítě mají pro úspěch předprodejů knih na Pointě zásadní význam. Stejně tak ho ale mají pro tebe jako autora i tvoji značku. Zaměř se na vytváření zajímavého a brandově jednotného obsahu, který se bude dát sdílet a bude pro čtenáře a fanoušky přínosný. Právě díky nim můžeš oslovit nové čtenáře. Čím efektivněji budeš sociální sítě používat, tím více finančních příspěvků, darů a čtenářů získáš.

Zajímá tě, jak proměnit svůj rukopis v knižní projekt a jak se co nejlépe připravit na předprodejTady ho najdeš, stručně a jasně vysvětlený!

Pokud rukopis teprve dopisuješ nebo ho máš hozený v šuplíku a nevíš, co dál se svým snem vydat knihu, přidej se k nám. Vydej ji s Pointou, která ti se vším kolem vydání knihy pomůže a dá ti další návody, jak celý proces úspěšně zvládnout.


Kategorie: Kniha s Pointou