Pět nejčastějších chyb v online propagaci a jak se jich vyvarovat

28. 8. 2020 — Čtení na 7 min

reklama na sítích

Online reklama je dostupný, a přitom účinný a dost sofistikovaný marketingový nástroj. Čas a úsilí, které jí věnuješ, se ti v ideálním případě vrátí. Nebude to ale tak přímočaré, jak si možná myslíš.

Sociální sítě umožňují doslova každému propagovat cokoli, co se mu zamane. V rámci zákonů a dobrých mravů, samozřejmě. Ceny reklamy na Facebooku například začínají už na pár stovkách. Jen to chce být připraven(a) a vyhnout se častým chybám. Ty nejčastější jsme pro tebe rovnou sepsali (a dočteš se i o tom, jak je napravit).

1 •— Zaměřuješ se na prodej

Online reklama na vydanou knihu? To je věc, kterou je lepší přenechat nakladateli, popřípadě knihkupcům. Placená kampaň na běžící crowdfunding? Ani ta se našim autorům a autorkám moc neosvědčila – v předprodeji se ukazuje jako nejlepší sázet na autenticitu, přátelský kontakt s potenciálními přispěvateli, zajímavosti ze zákulisí nebo silný osobní příběh. To platí na sociálních sítích i jinde.

Možná se teď ptáš, k čemu ti ty online kampaně tedy budou. Když v nich nebudeš prodávat vydanou ani připravovanou knihu, tak co tedy? Prodávej sám (sama) sebe. Buduj komunitu. Možná si vzpomeneš na marketéra Jana Kyselého, který na jednom z našich workshopů radil, že většina práce by měla být hotová ještě před spuštěním crowdfundingu. To platí i pro budování tvojí osobní značky na Facebooku. Už v té době můžeš sdílet část obsahu, na kterém pracuješ, a klidně to i „zasponzorovat“, tedy udělat z příspěvku reklamu a vrazit do ní pár stovek.

I takhle může vypadat post ze zákulisí: video a fotky z tisku knihy Cílené náhody.
Foto: Facebook Alexander Goldcheider (původní post)

2 •— Cílíš příliš doširoka

Takzvané cílení je v rámci (nejen facebookové) reklamy naprosto klíčová věc. Navíc to pro tebe bude fajn cvičení v definování vlastní cílové skupiny. Jak na to? Při zadávání reklamy vybíráš z několika kategorií – zkus si u každé představit svého ideálního čtenáře nebo čtenářku. Podle toho můžeš určit:

  • Oblast. Ve smyslu geografickém. Protože se svou knihou cílíš primárně na české čtenáře, tvé pole působnosti je jasně dané. Vybírej proto co nejkonkrétněji města a oblasti, o kterých víš, že by v nich tvoje kniha mohla zapůsobit. Zamysli se, jestli tvoje cílová skupina bydlí ve velkých městech, nebo na venkově. S Prahou a Brnem vedle nešlápneš, ale co region, ve kterém žiješ? Co takhle vytvořit příspěvek, ve kterém se představuješ a apeluješ právě na své město, okres, vesnici?
  • Pohlaví. Pokud například píšeš román pro ženy, primárně můžeš cílit právě na ně. Ne vždycky je ale nutné se v tomhle ohledu omezovat. Použij selský rozum. Možná zjistíš, že je lepší zrovna tady zacílit na všechny a zúžit raději jiné kategorie.
  • Věk. Pokud píšeš young adult román, určitě se bude týkat jiné věkové skupiny, než když někdo píše o krizi středního věku. Pokud máš dobře definovanou svoji cílovou skupinu, její zaměstnání a další údaje o ní, určit věkové rozmezí nebude problém.
  • Zájmy. Zpřesnění reklam podle zájmů ti umožní oslovit i další potenciální čtenáře. Řiď se tématy, kterým se věnuje tvoje tvorba, a zájmy, které se svými čtenáři sdílíš. Píšeš o svých toulkách světem? Zaměř se na lidi, kteří mají rádi cestování a turistiku. Chceš vydat kuchařku? Hledej lidi se zájmem o vaření, pečení nebo třeba zdravou výživu. A tak dál, a tak dál.

3 •— Používáš neprofesionální vizuály

Ať už budeš na podobě svých reklam pracovat sám (sama), nebo s profesionálem, veškeré vizuální materiály, které budeš používat, by měly taky profesionálně vypadat. Ať už se jedná o portrétní fotky, momentky, videa, infografiku, nebo třeba nástřel knižní obálky. Odfláknuté, rozmazané, nekvalitní nebo chaotické vizuály lidi spíš odradí. Zvlášť v době, kdy se na nás valí tolik obrazových materiálů ze všech stran.

Reklama by měla mít jasně čitelné ikony, grafiku, písmo a obrázky. Vše by mělo být snadno čitelné a bez překlepů. A pozor, textu nesmí být moc, ideálně má zabírat méně než dvacet procent vizuálu. Jinak Facebook reklamu nespustí nebo nebude dobře fungovat.

Existuje celá řada bezplatných nástrojů, které ti pomůžou vlastní reklamy navrhnout, osvědčená je třeba Canva. Úplně nejlepší je samozřejmě spolupracovat s grafikem – pokud už ho máš, můžeš se s ním domluvit, že pro tebe reklamní vizuály vytvoří. Bude to ale mimo smlouvu, kterou podepisujete ohledně práce na tvojí knize.

Kreslířka Barbora Brůnová přirozeně zvolila tuhle formu. Nekreslíš? Využij služeb svého ilustrátora.
Foto: Facebook BBB ilustrace (původní post)

 4 •— Texty jsou příliš vágní

Psát marketingové texty („copy“) není to samé jako psát knihu, proto se neboj poradit se s někým, kdo s nimi má zkušenost. Klidně i s týmem Pointy. Obecně ti můžeme poradit, že je naprosto nutné se vyhnout klišé, gramatickým chybám, překlepům a celkově nicneříkajícímu copy. Do podobné reklamy by bylo škoda dávat peníze: lidem se sice takový post bude zobrazovat víc než „obyčejný“, ale to neznamená, že je v lavině příspěvků na timeline vůbec zaujme.

Sázej raději na styl, který ti je blízký. Neboj se ani osobních příběhů a postřehů, copy může být klidně trochu dojemné (pozor: to není totéž, co klišé!). Nebo naopak vtipné, jestli ti to sedí víc. Pár příkladů? Je-li tvoje knížka plná humorných historek ze života, nějaká ta anekdota s vtipným ilustračním obrázkem určitě zaujme ty správné lidi. Sepisuješ-li svůj vlastní příběh, můžeš lidi trochu dojmout. Klidně u toho ukaž svou tvář (na kvalitní fotce!). Připravuješ příručku? Prozraď nějakou radu už v reklamním copy a doplň ji vhodným vizuálem.

Text příspěvku by neměl být moc dlouhý. Máš co říct? Dobře, pusť se do „románu“, ale rozděl ho do více odstavců, vizuálně ho rozděl třeba s pomocí odrážek nebo emoji, pro přehlednost přidej mezititulky kapitálkami a podobně. A jaký zvolit jazyk? To záleží na tvojí knize a čtenářích. Přizpůsob ho proto věku, zájmům a mluvě čtenářů a žánru knihy.

5 •— Nenecháš si poradit

Pokud nejsi ostřílený markeťák nebo markeťačka, možná tě během přípravy a zadávání kampaní hodně věcí překvapí. Kolik peněz má smysl investovat? A jak vyhodnotit výsledky? Neznat odpovědi na tyhle otázky není žádná ostuda; na internetu najdeš spoustu rad, tipů a podrobných návodů. Začít můžeš klidně ve facebookovém Business Help Center, kde jsou mimo jiné jasně vysvětleny všechny pojmy.

Neboj se také využít služeb někoho „od fochu“ nebo se i poradit s týmem Pointy. Třeba na jednom z našich workshopů. Zkušenosti můžeš s ostatními autory a autorkami sdílet i ve facebookové skupině Autoři s Pointou.

Je čas budovat komunitu! A mezitím můžeš nahrát rukopis, začít shánět kolegy a připravovat se na crowdfunding. Zaregistruj se – a jdeme na to.

Kategorie: Průvodce autora