Jak budovat komunitu a bavit se s fanoušky na Instagramu

Pokud plánuješ dostat svou tvorbu k co nejvíce lidem online, určitě budeš zvažovat komunikaci na sociálních sítích. Právě Instagram patří vedle Facebooku a YouTube v Česku k těm nejpopulárnějším. Lidé na něj chodí za zábavou, ale i informacemi a spousta z nich si už život bez něj neumí představit.

Je pro tebe Instagram vhodná platforma?

Než začneš přemýšlet, jak si na Instagramu vybudovat síť fanoušků a komunikovat s nimi, zamysli se, jestli je pro propagaci tvojí knihy právě tahle sociální síť vhodná. Hlavní otázkou, kterou by sis měl(a) položit, je, jestli se na Instagramu pohybuje tvoje cílová skupina. Pamatuj si, že více než 70 procent uživatelů téhle sociální sítě je mladších 35 let.

Jak začít?

Pokud usoudíš, že se tvoji potenciální fanoušci na Instagramu nacházejí, není na co čekat. Pokud ještě nemáš vlastní profil, je načase si ho založit. Pro začátek budeš potřebovat uživatelské jméno, fotku a popisek do sekce bio. Možná to zní banálně, ale právě tyhle základní údaje mohou rozhodnout o tom, jestli na Instagramu někoho zaujmeš a začne tě sledovat. Z názvu profilu a popisku by mělo být jasné, kdo jsi a co děláš. Fotka by měla upoutat a jasně vypovídat o tom, co fanoušci na tvém profilu najdou. Do sekce bio je vhodné přidat i odkaz, třeba na tvůj blog, pokud nějaký máš. Po spuštění crowdfundingu na Pointě můžeš doplnit odkaz na předprodejovou stránku, kde fanoušci budou moct tvou knihu rovnou podpořit.

Základní údaje na Instagramu Pointy

Profil máš, a co dál?

Založení profilu ti zabere krátkou chvilku. Udělej si ale jasno i v tom, co na něm budeš publikovat. Instagram je založený na vizuální stránce, zásadní roli tu hrají fotky, obrázky a videa. Přidávej pouze kvalitní vizuály, ze kterých bude jasné, co jimi chceš říct a ukázat. Před zveřejněním si je můžeš přímo na Instagramu upravit. Po publikaci se budou přidávat do řádků po třech do feedu, na pomyslnou nástěnku na tvém profilu. Protože budou jednotlivé obrázky vedle sebe v mřížce, přemýšlej nad nimi i jako nad celkem tak, aby ladily barevně dohromady.

Instagram Ivy Vaškové, autorky knížky Řádky z lásky

Hashtagy v hlavní roli

Pokud jsi na Instagramu nově, asi si lámeš hlavu nad tím, jak udělat svoje příspěvky viditelné pro ostatní uživatele a upoutat pozornost. K tomu slouží hlavně hashtagy (dvojité křížky před slovy). Hashtagy si představ jako klíčová slova. Jejich pomocí Instagram příspěvky všech uživatelů třídí do jednotlivých kategorií. Koho zajímají knihy, může si do vyhledávání zadat např. #knihy, a Instagram mu zobrazí všechny příspěvky publikované s tímto klíčovým slovem. Kromě vyhledávání pak někteří uživatelé uvidí tvé příspěvky přímo na svojí nástěnce, pokud daný hashtag sledují.

První tři příspěvky v sekci Nejlepší pod hashtagem #kniha

Několik rad při tvorbě hashtagů

Pod každým příspěvkem můžeš použít až třicet hashtagů. Víc než počet je ale důležitá jejich relevantnost.

Při vytváření hashtagů se můžeš držet několika jednoduchých rad. V první řadě přemýšlej, jaká klíčová slova bys ty sám (sama) vyhledával(a). Nepoužívej jen hashtagy specifické pro tebe, jako je tvoje jméno nebo jméno tvé knihy. Příspěvky s těmito hashtagy ostatní nejspíš neuvidí, protože taková klíčová slova nebudou vyhledávat. Zkus se zaměřit na obecnější pojmy. Pokud třeba píšeš román, využij hashtag #roman. Zároveň se nesoustřeď jen na ty nejoblíbenější hashtagy. Pod těmi nejpopulárnějšími totiž najdeš miliony příspěvků, a ten tvůj by mezi nimi snadno zapadl.

Příspěvek na Instagramu Pointy s ukázkou využitých hashtagů

Přemýšlej i nad tím, jestli se ti vyplatí brát ohled na hashtagy v cizím jazyce. Velmi oblíbené jsou třeba ty v angličtině. Zvaž ale, jestli pro tebe mají smysl, pokud je tvá tvorba v češtině a nechceš přitáhnout pozornost zahraničních fanoušků. 

Nejprve si udělej menší průzkum a identifikuj několik hashtagů, které pro tebe a tvé příspěvky budou nejvhodnější. Když do vyhledávání zadáš klíčové slovo, objeví se ti i několik souvisejících hashtagů. Kromě obecných pojmů jako čtení, literatura nebo kniha se můžeš zaměřit na žánr knihy, její téma, ale třeba i atmosféru, děj, styl apod. Zároveň popřemýšlej například o zájmech tvých potenciálních čtenářů. Příspěvky pod jednotlivými hashtagy si proklikej, podívej se, jaké fotky pod nimi uživatelé publikují a v jaké míře, a na základě toho si urči, jestli jsou vhodné i pro tebe.

Začni se s ostatními bavit

Hashtagy nevyužívej jen ve svých příspěvcích, ale vyhledávej podle nich i další uživatele a jejich posty. I ty pro tebe mohou být vhodnou příležitostí, jak získat pozornost a zaujmout. Obrázky a videa, která tematicky souvisí s tvým profilem, můžeš lajkovat, přidávat pod ně komentáře, a iniciovat tím konverzaci. Co tím získáš? Představíš se a na oplátku získáš na svém profilu více lajků, komentářů a možná i fanoušků.

Instagram Dominiky Hájkové (autorky knihy Neutečeš) a několik komentářů u jejího příspěvkem

Nezapomeň na Insta Stories

Kromě přidávání příspěvků do feedu, můžeš přidávat fotky, obrázky a videa i do stories. Stories jsou příběhy, které se zobrazují ve speciální sekci a po 24 hodinách z profilu zmizí. Příběhy na Instagramu jsou velmi oblíbené díky interaktivním prvkům. A právě proto bys neměl(a) zapomenout ani na ně. Můžeš v nich používat hlasovačky, kvízy, otevřené otázky, spustit odpočet nebo přidávat hudbu a gify. Všechny tyhle funkce jsou skvělé na zapojování publika.

„Máš dilema ohledně obálky nebo názvu? Nech lidi hlasovat! Chceš se vtipně podělit o nějaký menší spoiler? Udělej insta kvíz a nech lidi hádat třeba jméno svojí hlavní hrdinky. Zajímá tě, co zajímá tvoje publikum? Dej mu možnost zeptat se přes Questions ve Stories. Uvidíš, že to bude lidi bavit a ty budeš mít zase lepší představu o tom, kdo jsou a co je vlastně zajímá,“ radí v jednom z předchozích článků na blogu Karolína Kváš, která na Pointě vydala knížku Kamínky po kapsách.

Odpočet je zase skvělou volbou před zahájením crowdfundingové kampaně nebo třeba online autorského čtení, které na Instagramu můžeš vysílat živě.

Autorské čtení Karolíny Kváš a Martiny Heš Hudečkové na Instagramu

Insta Stories jsou vhodné na novinky, pohledy do zákulisí, ale třeba i sdílení zajímavostí z knižního světa nebo obsahu jiných autorů, který s tvojí tvorbou souvisí a mohl by tvé publikum také zajímat.

Jak ještě můžeš Instagram využít?

Kromě vlastní iniciativy si můžeš nechat trochu pomoct. Možností je hned několik, navázání spolupráce s dalšími autory a vzájemné sdílení obsahu, oslovení influencerů, kteří ti mohou s budováním povědomí o tobě a tvé tvorbě pomoci, nebo třeba placená reklama. I menší finance investované do propagace ti mohou pomoct přitáhnout více lidí a nové fanoušky.

Pár tipů na závěr

Instagram je skvělou platformou, která ti může pomoct v propagaci tvojí tvorby a získání nových fanoušků a podporovatelů. Nebudeme ale lhát. Pokud na něm začínáš od nuly, budeš muset investovat svůj čas, abys na něm komunitu vybudoval(a), a to nebude hned. Než začneš, udělej si představu a plán, jak na to. Pamatuj na několik pravidel, o kterých jsme psali výše, a buď aktivní. Rozhodně se nesnaž koupit si falešné lajky nebo fanoušky. Vysoká čísla sice na první pohled možná dobře vypadají, ve skutečnosti ti ale vůbec nic nepřinesou. Hlavní je pro tebe vytvořit si skutečnou komunitu fanoušků, od kterých můžeš získávat zpětnou vazbu i podporu.

Vytvoření sítě podporovatelů nejen na Instagramu je krokem k úspěchu v crowdfundingu. Mezitím se zaregistruj, nahraj svůj rukopis a začni shánět knižní kolegy. S celým procesem ti rádi pomůžeme.