Proč a jak spolupracovat s influencery při propagaci knihy

Influencer marketing je jedním z oblíbených nástrojů k oslovení potenciálních zákazníků a fanoušků a alternativou či doplňkem k tradičním formám reklamy. Možná i ty přemýšlíš, jestli je vhodné zvážit spolupráci s influencery při propagaci tvé knihy. Kdo to vlastně influenceři jsou, jakou formu spolupráce s nimi můžeš navázat a co ti to může přinést?

Proč spolupracovat s influencery?

Influencer je v posledních letech často skloňované slovo. Ve zkratce je to někdo, kdo má vliv na své okolí. Pokud se budeme bavit o influencerech na sociálních sítích, jsou to lidé, kteří mají online vybudovanou početnou komunitu fanoušků. Sdílí s nimi zážitky ze života, dávají jim nahlédnout do svého soukromí, vyjadřují své názory… A lidé je rádi sledují, nechávají se jimi inspirovat a mnohdy s nimi sdílejí i vkus. A právě proto bys spolupráci s nimi měl(a) zvážit.

Influencer marketing pro každého

Influencer marketing je oblíbený mezi velkými i méně známými značkami a podnikateli. Proč? Je totiž skvělou alternativou a doplňkem k tradiční formě reklamy. Nejspíš znáš pojem reklamní slepota. Velké množství reklam, které nás obklopují, nejsme schopni vnímat, některé dokonce záměrně ignorujeme. Své oblíbené influencery na sítích ale lidé sledují, a pokud doporučí produkt, který je v souladu s jejich zájmy a tím, co online dlouhodobě prezentují, jejich publikum na jejich názory často dá a nechá se jimi ovlivnit. 

Když se řekne influencer, možná si vybavíš Leoše Mareše nebo Nikol Štíbrovou, kteří mají na sociálních sítích statisíce fanoušků. Spolupráce s takovými celebritami může vyjít na nemalé peníze, proto jsou velmi oblíbení takzvaní nano- a mikroinfluenceři. Ti mají třeba jen pár stovek nebo tisíc sledujících, ale i jejich publikum je aktivní a důvěřuje jim. A právě oni můžou být pro tebe a propagaci tvé knihy tou pravou volbou.

Autorka Kateřina Lieskovská oslovila se svou knihou Svobodomyslná knižní influencerku Lucii Zelinkovou (@luciezel). Ta pak fotku a recenzi na ni zveřejnila u sebe na Instagramu.

Jak si vybrat toho správného?

Hledání toho pravého influencera ti nejspíš zabere nějakou tu chvíli. Věř ale tomu, že se ti pořádný průzkum vyplatí. Nejdřív se zamysli nad tím, kdo by byl pro propagaci tvé knihy vhodný. Popřemýšlej také, jestli a kolik peněz jsi případně ochotný(á) do spolupráce vložit nebo co můžeš nabídnout jako protislužbu, pokud se nechceš bavit o financích. A na co by ses měl(a) při výběru zaměřit?

1) Relevance

Co se týče influencerů, obvykle se specializují na jedno nebo několik vybraných témat. Najdeš tak milovníky cestování, zdravého životního stylu, kosmetiky nebo třeba knihomoly. Protože chceš vydat knihu, asi tě logicky hned napadne, že by ses měl(a) porozhlížet po knižních influencerech. Pamatuj si ale, že nemusíš hledat pouze v těchto vodách. Zkus se podívat i na ty, jejichž oblast zájmů se shoduje s tématem tvojí knihy. Pokud si věříš a víš, že tvoje kniha bude s daným člověkem souznít, neboj se toho. Zkus se zamyslet i nad tím, jestli někoho takového nemáš mezi přáteli.

Příklad influencerky, která na svém Instagramu čas od času zveřejní tipy na knihy, je Kateřina Saint German (@mycookingdiary.cz), která se jinak věnuje gastronomii.

2) Cílová skupina

Sleduj, jak na svém profilu tvoji potenciální spolupracovníci komunikují se svými followery. Podívej se i na typ a vzhled příspěvků, které přidávají. Zaměř se na publikum daných lidí a zkus si odpovědět na pár otázek. Je tvoje cílová skupina shodná se sledujícími influencera? Jsou to muži, nebo ženy? A jakého věku? Jaké jsou jejich zájmy? Odkud jsou?

Všechny tyhle otázky jsou důležité, stejně jako u klasické reklamy chceš totiž zasáhnout relevantní publikum. Tvoje kniha a její téma by měly být v souladu s obsahem, který tebou vybraný influencer sdílí dlouhodobě. Lidé jim věří, hlavně pokud jejich komunikace působí autenticky a umějí promované produkty do celkové komunikace nenásilně zakomponovat.

Veronika Tázlerová, která s Pointou vydala knihu Prague Coffee Guide a je sama influencerkou s více než 20 tisíci fanoušky na Instagramu, poskytuje na spolupráci ve svém blogovém článku vlastní pohled: „Každý influencer k tvorbě přistupuje jinak. Poměr reklamní versus nereklamní obsah si určuje podle svého nejlepšího vědomí a svědomí. Já jsem toho názoru, že by sponzorované příspěvky měly tvořit 10–25 % veškerého publikovaného obsahu. Zároveň doplňuje: „Je pro mě důležité, aby spolupráce byla přínosná pro klienta, mé sledující a čtenáře a abych měla svobodu jak ve zpracování, tak v tom, co budu o produktech nebo službách říkat. Ztratit důvěru sledujících či čtenářů je totiž snazší, než se může zdát.“

3) Počet sledujících

Nikdy se nedívej jen na toto číslo. Influencer s 10 000 fanoušky na ně totiž může mít větší vliv než ten se 100 000 sledujícími. V dnešní době existuje spousta profilů, které mají vysoký počet sledujících, míra interakce na nich je ale mizivá. Podívej se na jednotlivé příspěvky a reakce na ně: kolik mají lajků, komentářů, sdílení a podobně.

Na co si dát při výběru toho pravého influencera pozor, píše ve svém článku Michelle Loosekot. Najdeš v něm i názory několika ostřílených markeťáků z různých firem napříč obory a jejich zkušenosti, co funguje a čeho se vyvarovat.

Jak influencera oslovit a co mu nabídnout?

Influenceři se pohybují na různých platformách a tvou knihu mohou podpořit na Facebooku, Instagramu, YouTube, Twitteru, vlastním blogu, nebo dokonce na několika kanálech současně. Kromě hledání na sociálních sítích se můžeš podívat i na registrované influencery u nás na platformě Pointy. Na trhu existuje i několik databází, kde můžeš vyhledávat, jde třeba o Lafluence nebo Linketicu.

Až budeš mít potenciálního parťáka vybraného, neboj se ho (ji) oslovit. Při kontaktu buď osobní, na obecný e-mail nebo zprávu, kde budeš upravovat jen jméno, zapomeň. Dej si práci a zamysli se nad tím, jak by mohla vaše spolupráce vypadat. Popiš, proč sis vybral(a) právě daného člověka, jak by sis spolupráci představoval(a) a co můžeš nabídnout na oplátku. Nemusí se nutně jednat o peníze, pokud máš přístup k zajímavým aktivitám, věcem nebo čemukoli, co bys směnou mohl(a) nabídnout.

Pro spolupráci s influencery se můžeš rozhodnout už v předprodejové fázi. Díky tomu se povědomí o tvé knize dostane okamžitě mezi více lidí a tvoje šance na vybrání cílové částky v crowdfundingu se zvýší. Ať už se rozhodneš pro spolupráci při předprodeji, nebo až po vydání knihy, představ danému člověku svoji knihu a její téma. Nejlépe mu také dej přečíst část rukopisu. A dopředu se domluv, jak by sis promo knihy z jeho strany představoval(a).

Influencer marketing jako součást tvé strategie

Spolupráce s influencery je vhodným doplňkem k dalším aktivitám v rámci propagace tvé knihy, jako je komunikace na sociálních sítích, využití newsletterů, placená reklama, oslovení médií či lokálních institucí apod.

Influencer marketing se stává jednou z nejefektivnějších forem online reklamy. Do ekonomicky aktivního věku se dostává stále více lidí z řad mileniálů a generace Z, kteří na sociálních sítích vyrostli a na influencery dají. Jejich zapojení do kampaní se proto víc než vyplatí.

Pro začátek se registruj u nás na platformě. Až budeš mít vybraný knižní tým a nastavenou marketingovou strategii včetně vybraného influencera, vrhni se na předprodej knihy.