Proč a jak pracovat s influencery

18. 4. 2019 — Čtení na 5 min

Influencer je slovo, které v posledních letech získává na popularitě a jeho nositelé na síle co do veřejného mínění. Lidé je rádi sledují, nechají se jimi inspirovat a mnohdy s nimi sdílejí i vkus. A influenceři se při propagaci knihy budou hodit i tobě. Proč je influencer marketing důležitý a jak s ním pracovat?

Influencer je člověk, který má na sociálních sítích vybudovanou početnou komunitu lidí. Sdílí s nimi zážitky ze života, dává nahlédnout do svého soukromí, vyjadřuje své názory. Existují ale i influenceři, kteří se specializují na jedno vybrané téma. Na sociálních sítích proto najdeš nadšence do videoher, propagátory zdravé výživy nebo právě knihomoly. Proč bys je neměl(a) přehlížet? Protože jim lidé věří.

Jak ti influenceři můžou pomoci?

Nejznámější čeští influenceři mají vybudované komunity čítající stovky tisíc lidí a spolupráce s nimi tě vyjde na nemalé peníze. Proto jsou čím dál tím oblíbenější mikroinfluenceři. Ti mají třeba jen pár tisíc sledujících, ale jejich publikum je o to aktivnější a důvěřuje jim. A právě ti mohou pomoci i tobě, pokud s nimi správně navážeš spolupráci.

Dnes se už pojem influencer marketing používá běžně. Rády a stále víc ho ale používají nejen firmy a obchody. Proč? Protože až 90 procent sledujících/zákazníků/fanoušků věří influencerům, které sledují. Běžné reklamě oproti tomu věří pouhá třetina z nich.

Proč jim tolik lidí věří? Umějí velmi dobře a nenásilně zakomponovat promovaný produkt do obsahu svých sociálních sítí. Reklamy tak díky nim nemají pouze podoby bannerů, spotů v televizi nebo billboardů. Stále více firem a lidí spojuje svoje jméno s influencery, a obsah sociálních sítí je tak čím dál více propojený spoluprací. Reklamní plochy je tedy čím dál tím více, takže proč ji nevyužít a nedomluvit se s někým, aby se zviditelnila i tvoje kniha? Stačí se domluvit na spolupráci a formě příspěvků.

Jak si vybrat toho správného?

Hledání toho správného influencera ti nejspíš zabere pár desítek minut brouzdání po sociálních sítích. Jak ale vybrat toho správného? Nejdřív se zamysli, jestli a kolik peněz jsi případně ochotný(á) do kampaně s influencerem vložit nebo co můžeš nabídnout jako protislužbu, pokud se nechceš bavit o financích.

Tvoje spolupráce se ale bude týkat spíš mikroinfluencerů. Dobře si pročti všechny informace, projdi si jejich profily a vše si nech projít hlavou. Co je podstatné?

Počet sledujících. Nikdy se nedívej jen na toto číslo. Influencer s 10 000 sledujícími totiž může mít na své fanoušky větší efekt než influencer se 100 000 sledujícími.

Čím se zabývají. Chceš vydat knihu, proto logicky sáhneš po influencerech, kteří jsou knižní. Nemusíš ale hledat pouze v knižních vodách. Zkus se podívat i na influencery, jejichž oblast zájmů se třeba shoduje s tématem tvojí knihy. Pokud si věříš a víš, že tvoje kniha bude s influencerem souznít, neboj se toho. Zkus se zamyslet i nad tím, jestli někoho takového nemáš mezi přáteli. Když u nás v předprodeji vybírala Petra Jirglová na knihu Letuška z economy, jakožto kamarádku ji zapromovala mycookingdiary.

Cílová skupina. Sleduj, jak na svém profilu tví vybraní a možní „pomocníci“ komunikují se svými followery, důležitý je i typ postů, které přidávají. Při hledání influencerovo publikum určitě nepřehlížej a zkus si odpovědět na pár otázek. Je tvoje cílová skupina shodná se sledujícími influencera? Jsou to muži, nebo ženy a jakého věku? Jaké jsou jejich zájmy, odkud jsou? Hledej influencera, který se věnuje stejnému, nebo alespoň podobnému tématu jako tvoje kniha.

Jak influencera oslovit a co mu můžeš nabídnout?

Někoho s vlivem na sociálních sítích můžeš primárně poptat u nás na Pointě jako svého knižního kolegu. Stačí si projít zaregistrované lidi a poptat je. Co můžeš nabídnout? Zkusit můžeš ledacos od financí až po barter. Záleží, na čem se spolu domluvíte. Abys mohl možnému kolegovi ukázat, do čeho jde, dej mu třeba přečíst část rukopisu, ukaž mu nějaké z odměn, které v předprodeji čtenářům nabídneš, domluvte se, jak by sis promo v rámci jeho sociálních sítí představoval(a). Zaregistrovaní influenceři na Pointě navíc mají volný přístup k našim knížkám, takže postují i dle svého uvážení a mohou s knihou pracovat, pokud se jim líbí. Díky jejich dosahu se kniha dostane mezi více lidí a tvoje šance na vybrání cílové částky se zvýší.

Pokud půjdeš vlastní cestou a budeš influencery oslovovat na sociálních sítích, drž se pár základních pravidel. Buď osobní a vždy každého oslovuj zvlášť, na obecný e-mail nebo zprávu, kde budeš upravovat jen jméno, zapomeň. Dej si práci a zamysli se nad tím, jak by mohla vaše spolupráce vypadat, popiš, jak by sis spolupráci představoval(a), co můžeš nabídnout na oplátku. Nemusí se nutně jednat o peníze, pokud máš přístup k zajímavým aktivitám, věcem nebo čemukoliv, co bys na oplátku nebo směnou za spolupráci mohl(a) nabídnout.

Influencer marketing se stává jednou z nejefektivnějších forem online reklamy a pomoct může i tobě. Do ekonomicky aktivního věku se totiž dostává stále více mileniálů, kteří na sociálních sítích vyrostli a na influencery dají. Zapojení influencerů do kampaní se proto víc než vyplatí. A ještě jeden tip. Čím dál tím víc se v influencer marketingu dere do popředí live video na Facebooku a Instagramu. Tak se s influencerem domluvte, dejte to dohromady a vrhněte se na předprodej knihy.

Kategorie: Průvodce autora