Dobrá a úspěšná obálka? Nech o ní rozhodnout i čtenáře

6. 8. 2019 — Čtení na 3 min

Čtenáři mnohdy soudí knihu podle obalu. Je to logické. Obálka je tváří knihy, první věcí, kterou uvidí. Máme pro tebe pár rad, jak na kreativní a úspěšnou obálku, ale i na to, jak s pomocí čtenářů vybrat tu nejlepší.

Do svého díla jsi vložil(a) spoustu práce a úsilí, které by obálka měla odrážet. Vždy bude tím prvním, co čtenář uvidí, ať už bude stát v knihkupectví nebo brouzdat po internetu. Obálka musí upoutat jeho pozornost a knihu prodat. Tví budoucí čtenáři ji na Pointě navíc uvidí už v rámci předprodeje.

Její podobu budeš vytvářet spolu s grafikem, který se samozřejmě bude snažit udělat z obálky to nejlepší možné dílo. Jak společně můžete dojít k co nejatraktivnějšímu výsledku? Máme pro tebe pár tipů.

1 •— Přizpůsob obálku žánru knihy

Zkus se pro inspiraci podívat na knihy stejného žánru a zamysli se, jak na tebe obálky působí, jestli daný žánr odrážejí. A naopak: jestli mezi ostatními nezanikají.

2 •— Zvol si perfektní písmo

Dobré obálku podtrhne a špatné zahubí. I písmo je napříč žánry standardem, na který jsou čtenáři zvyklí. Je název knihy velkým Trajan nebo Trade Gothic písmem? Čtenář očekává thriller nebo detektivku. Jiné fonty bude volit romantická nebo třeba dětská kniha.

3 •— Nezapomínej, že méně je často více

Na obálce nemusí být pět obrázků nebo čtyři fotky, jeden symbol nebo jednoduchá ilustrace zvládnou víc než velká koláž. Ale pozor, aby minimalistická obálka seděla k obsahu knihy, případně aby vybraný symbol nebyl pouhým výkřikem do tmy a vázal se třeba k názvu knihy. Řiď se citem.

4 •— Pozor na začátečnické chyby

O tom, že se máš vyhnout nekvalitním fotkám, kýčovitým fontům i amatérským photoshopovým kolážím, ti ale snad ani nemusíme povídat.

5 •— Zapoj do rozhodování čtenáře

Obálka může rozhodnout o tom, jestli čtenář knihu v předprodeji podpoří. Když je v sázce tolik, proč dopředu nezjistit názor těch, kteří tě podporují. Zkuste s grafikem vymyslet rovnou dva designy. Pak si otestujte, která verze je pro čtenáře atraktivnější a která více rezonuje právě s tvým jedinečným publikem.

Jak by se varianty měly lišit?

Obecně existují dvě různé strategie. V té první můžeš otestovat návrhy, které budou diametrálně odlišné. Tato možnost ti pomůže hlavně ve chvíli, kdy se potřebuješ vydat správným směrem a nejsi si jistý(á), co bude zrovna s tvými čtenáři rezonovat. 

Druhou možností je otestovat různé konstrukce. Pokud máte s grafikem připravený základní vzhled obálky, můžete během testování pracovat s proměnnými, jako jsou:

• písmo
• velikost písma (u názvu, jména autora)
• fotky
• použité barvy
• postavy (muž/žena, oblečená/obnažená postava a podobně)

Jak návrhy otestovat?

Jednou možností je kvantitativní testování, při kterém obě varianty obálky testují dva náhodně vybrané segmenty čtenářů. Výsledky jsou pak založeny na exaktních datech, jako je počet kliků. Při kvalitativním testování se pak čtenářů jednoduše zeptáš, kterou ze dvou obálek preferují. Čtenáři v tomto případě vidí obě varianty, takže jsou výsledky ovlivněné subjektivně.

Jenže jak ty návrhy ke čtenářům dostat… Pokud máš databázi, na kterou pravidelně rozesíláš newsletter, můžeš do něj přidat anketu s tím, že budeš rád(a) za zpětnou vazbu. Asi nejjednodušší cestou je anketa na sociálních sítích. S těmi složitějšími ti poradí kolega marketér, kterého můžeš na Pointě poptat. Pomůže ti třeba s A/B testováním, tedy s nasazením reklam s odlišnými verzemi obálky.

Zajímá tě, jak proměnit svůj rukopis v knižní projekt a jak se co nejlépe připravit na předprodejZde najdeš vše stručně a jasně vysvětlené!

Pokud rukopis teprve dopisuješ nebo ho máš hozený v šuplíku a nevíš, co dál se svým snem vydat knihu, přidej se k nám. Vydej ji s Pointou, která ti se vším kolem vydání knihy pomůže a dá ti další návody, jak celý proces úspěšně zvládnout.

Kategorie: Průvodce autora