Tipy, jak připravit ty nejlepší předprodejové odměny pro tvou knihu

11. 4. 2019 — Čtení na 7 min

Několikrát už jsi od nás slyšel(a), že dobře zvládnutý předprodej je pro vydání knihy stěžejní. Dobré promo, správná prezentace knihy a poutavé materiály na sociální sítě jsou to, oč tu běží. Kromě toho všeho musíš mít ale dobře vymyšlené i lákavé odměny, které čtenářům ke koupi svojí knihy nabídneš. Jak je poskládat, aby byly co nejlákavější?

Proč se čtenáři vracejí zpět ke svým oblíbeným spisovatelům a jejich tvorbě? Chtějí podpořit to, co dělají. Obzvlášť podstatné je to v případě spisovatele začínajícího, který jim padl do oka, a oni se přímo podílejí na realizaci jeho snu a díla. Ve většině případů, a u nás na Pointě tomu není jinak, za to ale chtějí cítit, že si toho autor cení. Tento pocit jim dávají právě předprodejové odměny. Když vymyslíš a nabídneš odměny dostatečně atraktivní pro tvojí cílovku, nejenže jí udělají radost, ale ještě zajistí rychlejší vybrání cílové částky.

Odměny se u nás dají rozdělit do čtyř kategorií. Od těch nejmenších pro drobné přispěvatele až po „zlatý grál“ partnerství knihy. V první řadě je ale potřeba vědět, jak odměny správně napsat.

Vše je propojené

Odměny se úzce vážou k tvojí knize. Proto využij její jedinečnosti i při vypisování odměn. Pokud píšeš třeba o minulém režimu, nabídni odměny v duchu Tuzexu, je-li tvoje téma hmyz, co třeba nabídnout knihu jako plácačku na něj…? Zkus čtenáře zaujmout, aby si řekli, že nejen text knihy, ale i odměny stojí za to. Jejich oko totiž musíš svést na první dobrou.

Když říkáme, že vše má být propojené, myslíme tím i s tvojí osobou. Nabídni čtenářům něco, co u jiného autora nenajdou. Například Petra Jirglová, která napsala Letušku z economy, pojala odměny přesně takhle. Jako jednu z odměn pro čtenáře připravila setkání s ní a dalšími letuškami, při kterém společně vyprávěly o radostech a strastech své práce v oblacích. Zkrátka se zkus zamyslet nad tím, co jedinečného můžeš čtenářům nabídnout ty, a s tím pracuj. A teď už konkrétněji k jednotlivým odměnám.

Škála základních odměn

Všechny odměny ti pro větší přehlednost a inspiraci rozdělíme do skupin. Přeci jen jisté typy odměn mají něco společného.

1 •— Vstupní odměny. Začněme u těch jasných. My je nazýváme vstupními odměnami a jde o ty, kde není o čem mluvit:

  • příspěvek na knihu: čtenář chce pomoct knize na svět, nic víc
  • kniha samotná
  • e-kniha

Zamysli se, jak je lákavě pojmout, aby čtenáře zaujaly, i když neobsahují nic navíc. Třeba Hana Pachtová, která u nás vydává knihu Na klepadle, vše pojala v duchu minulosti: Vykašlete se na alkoholy a řekněte „Raději knihu“. Na klepadle vás chytne a nepustí, skoro jako SNB.

2 •— Early birds. V předprodeji budeš čtenářům nabízet knihu za cenu, která je časově omezená. Proto tenhle punc exkluzivity prodej co nejlépe. Cena je totiž opravdu o dost nižší, než bude ta prodejní v distribuci po úspěšném předprodeji. A to platí i pro finální cenu v předprodeji bez jakýchkoliv slev.  

Čtenářům nabízíš:

  • knihu se slevou 20 %
  • knihu se slevou 10 %
  • knihu za předprodejovou cenu

Prodej tuhle skutečnost jasně, ale ne příliš okatě. Třeba Andrea Frýbotová to pojala z rodinného hlediska: Za ušetřené penízky si zajděte se svými ratolestmi na zmrzlinu.

3 •— Střed. U těchto odměn už nabízíš něco víc:

  • knihu s podpisem
  • a dvě knihy

Proč by měli čtenáři chtít tvůj podpis? Proč udělají dobře, když si koupí rovnou dvě knihy, kromě toho, že ušetří? Máme pro tebe další inspiraci, tentokrát od Niky Mišjakové a Ladislava Petreckého.

Double Prosecco: U vína jde především o to, s kým ho pijete. Někdy je třeba jedna láhev pro tebe a jedna pro kamarádku po rozchodu. A stejně tak je to s touhle knížkou. Jeden výtisk dostanete pro sebe a druhý pro kamarádku.

Jak na mouchy (kniha Moucha s věnováním): Nepomáhají vám v boji proti mouchám plácačky, ani mucholapky? Jste ze sisyfovského boje celí upocení, čímž přitahujete další hmyzí trápitele? Pořiďte si exkluzivní knižní plácačku s osobitými radami v podobě věnování uvnitř.

4 •— Těžká váha. Posledním a hlavním levelem jsou sponzorské odměny. Vyšší částky, které mohou cílit na rodinu nebo partnery. Třeba kniha Prosecco do žíly spolupracuje s Prosekárnou, Efektivní řízení kvality nabízí firmám reklamu na svých stránkách. A pokud máš sponzora, tak i pro něj budou tyto odměny zajímavé.

Nemusíš ale všechno nacpat do jedné odměny, můžeš jich nabídnout víc a odstupňovat je dle výše příspěvku. Menší a větší partnerství, stačí jen vše připravit na míru. Zapojení čtenáře tady může hrát velkou roli, proto si dej záležet!

Něco navíc

Pročetl(a) sis naše základní odměny. Jestli jsi kreativní nebo disponuješ ty nebo nějaký z tvých knižních kolegů nějakými jedinečnými dovednostmi, které se dají ke knize přidat a prodat, zapoj je do akce.  

Třeba Komiksodějky připravily jako odměnu portréty na míru, autorka Psího atlasu nabídla ilustrace ke knize navíc. A pokud jsi schopný(á) zajistit své knize i partnery, jako třeba zmíněné Prosecco do žíly, můžeš vymyslet i mnoho jiného.

Jak jinak ještě můžeš odměny pojmout? Nabídni čtenáři, že koupí knihy ho zapojíš do knihy – bude součástí příběhu nebo se objeví na ilustraci. Zamysli se také nad tím, jestli čtenářům nemůžeš něco nabídnout ještě předtím, než kniha vyjde (4-6 měsíců je dlouhá doba). Nemusí to být nic komplikovaného, třeba zaslání prvních tří kapitol v PDF měsíc před vydáním knihy, když si knihu předkoupí. Další možností jsou pak setkání, poděkování čtenáři na sociálních sítích a tak dále.

Všeho s mírou a rozvahou

Možná už ti v hlavě běží nápady na řady odměn. Nejdřív se ale zastav. I u odměn je opět nutné znát svoji cílovou skupinu – jsi si jistý(á), že chtějí jako bonus ke knize triko? Dej jim triko. Pokud je to ale spíš výstřel do tmy, raději se víc soustřeď na promo knihy samotné, protože o tu primárně v rámci Pointy přece jde.

Jasně, napsali jsme, ať jsi jedinečný(á), tvé odměny neotřelé a chytlavé, ale dívej se na to s rozumem, abys neodváděl(a) pozornost od knihy. Příliš mnoho odměn čtenáře spíš zmate, a zmatení čtenáři si pak nic nekoupí.

Abys věděl(a)…

Na závěr pro tebe máme pár rad, povzbuzení a tipů. Ke každé odměně připrav název a popis. Snaž se o chytlavé texty, ze kterých bude zároveň hned jasné, co čtenář dostane. My ti pak pomůžeme s nastavením a naceněním jednotlivých odměn. Nezapomeň ale, že přispěná částka jde vždy na výrobu knihy, cokoliv čtenářům slíbíš navíc, platíš ze svého.

A pár technických věcí. Pořád mysli na to, že jsi autor(ka) a stavíš svoji komunitu. Sledující se nerovnají platícím lidem, důležité je znát cílovou skupinu a vědět, co ji zajímá. A nezapomeň se podílet i na ostatních knihách jako backer, protože komunita na Pointě je i komunita autorská.

Zajímá tě, jak proměnit svůj rukopis v knižní projekt a jak se co nejlépe připravit na předprodej? Tady ho najdeš, stručně a jasně vysvětlený!

Pokud rukopis teprve dopisuješ nebo ho máš hozený v šuplíku a nevíš, co dál se svým snem vydat knihu, přidej se k nám. Vydej ji s Pointou, která ti se vším kolem vydání knihy pomůže a dá ti další návody, jak celý proces úspěšně zvládnout.

Kategorie: Kniha s Pointou