Jak poznat svoje čtenáře? Najdi si betačtenáře! 

27. 3. 2019 — Čtení na 5 min

Existuje spousta způsobů, jak propagovat vlastní knihu, ale žádný z nich nebude  fungovat, kdy nebudeš mít a znát to nejzásadnější svoje čtenáře. Bude se jim kniha líbit? Je určená opravdu pro ty, pro které si myslíš? Na spoustu otázek ti jakožto autorovi můžou dát odpověď betačtenáři.

Být spisovatelem(kou) není snadné, proto se na Pointě snažíme ulehčit ti tvé řemeslo, co to jen jde. Ale i když se nevydáváš klasickou nakladatelskou cestou, s velkou svobodou přichází i velká zodpovědnost. Budeš spolupracovat na všem, co se vzniku knihy týká – od založení projektu až po data pro tiskárnu. To ale neznamená, že na to budeš sám(sama). Naopak, máš kolem sebe tým profesionálů, od grafika až po redaktora, kteří ti se vším pomohou. Stejně jako ti pomohou oni, může ti pomoct ještě někdo – betačtenáři. I tyto poloprofíky, kteří ti pomohou rukopis dopilovat, na Pointě najdeš.

Kdo je betačtenář?

Dokončil(a) jsi svůj rukopis a chceš se o něj co nejdřív podělit se světem. Rozhodně ale nepospíchej. Nech rukopis pár týdnů odpočívat, dej mu další čtení a naposledy ho uprav. Až budeš s výsledkem spokojený(á), je načase ukázat ho dalším. Uvidí ho redaktor i korektor, ty sám bys ale měl(a) chtít, aby ho viděl(a) i betačtenář(ka). O koho jde?

Betačtenář(ka) je poloprofesionál(ka). Čte anotace, ukázky z knih nebo celou knihu a dívá se na ni z pohledu čtenáře a cílové skupiny. Měl být to nestranný člověk, se kterým se osobně neznáš, aby byla jeho práce objektivní.

Není betačtenář, jako betačtenář

Knižní svět tvoří miliony svazků napříč kontinenty i žánry. A také zástupy čtenářů i betačtenářů, kteří se do nich rádi začítají. I přesto je ale dobré říct, že se betačtenáři dají rozdělit na dvě skupiny. První z nich jsou ti betačtenáři, kteří prostě rádi čtou, mají v lásce určitý druh literatury a jsou v něm sečtělí natolik, že ti mohou dát dobrou zpětnou vazbu, co se příběhu a postav týká. Jde jednoduše o betačtenáře, kteří rádi čtou a chtějí spolupracovat na nových knihách. Druhou skupinou jsou ti, kteří mají čtení jako poloprofesi. Ti se vším, co jsme ti výš popsali, zabývají dlouho, podrobně a vydělají si tím i nějakou tu korunu.

U nás na Pointě najdeš obě dvě skupiny. Stejně jako na platformě poptáváš jiné knižní kolegy, můžeš poptat i betačtenáře. Stačí se jen porozhlédnout. Stejně tak může betačtenář oslovit tebe, protože se zrovna o žánr, do kterého tvůj rukopis spadá, zajímá, to je ale jiná kapitola.

Proč chtít betačtenáře?

Dává tobě jako autorovi upřímnou zpětnou vazbu, abys mohl(a) rukopis doladit na míru své cílové skupině. Nabízí konstruktivní kritiku týkající se příběhu, dialogů a dalších prvků rukopisu. Navrhuje, jak zlepšit autentičnost postav nebo příběhu. Poskytuje hloubkovou a konstruktivní kritiku, poznámky vkládá přímo do rukopisu.

Navíc je dobré, když máš betačtenářů víc, prostě proto, že víc očí víc vidí. Je proto výhodné poohlédnout se na Pointě po betačtenářích s různým zázemím, různého věku, pohlaví, povolání, abys měl(a) na svoje dílo co nejrůznorodější pohled. Proč?

Protože betačtenář je poloprofík na určitý žánr nebo druh literatury, má vše kolem ní načtené a je tak vlastně i vzorkem tvé cílové skupiny. Proto by ti mohl jeho názor pomoct dotáhnout rukopis do té nejlepší podoby, která bude pro čtenáře daného žánru atraktivní.

Jak betačtenáře získat?

Ty si můžeš vybrat betačtenáře stejně jako on tebe. Jak ho ale přesvědčit, že právě tvůj rukopis je tím, kterému se chce věnovat? Pokud jim nabídneš zajímavý obsah a přístup ke spolupráci, třeba se ti betačtenářů ozve i víc a sami od sebe. Jak je přilákáš? Nabídni jim exkluzivní obsah, ke kterému se dostanou výměnou za čtenářskou činnost.

Nabídni betačtenářům na svém autorském profilu i stránkách knižního projektu na Pointě něco navíc, čím je přitáhneš. Nejde totiž jen o obsah, ke kterému dostaneš konstruktivní zpětnou vazbu, ale může ti to pomoct i v dalších věcech. Třeba si pak knihu koupí i v předprodeji, olajkují tvoji stránku na Facebooku a začnou tě sledovat i na Instagramu.

Co můžeš dát na platformu jako „čtecí magnety“, které můžeš betačtenářům nabídnout nebo je odměnit za jejich práci:

  • předmluva
  • jedna z povídek
  • kniha zdarma
  • prodloužené kapitoly
  • vyňaté scény
  • alternativní konec
  • rozhovory s postavami
  • rodokmeny postav
  • mapa světa v příběhu
  • tajemství ze zákulisí

Tyto materiály můžeš betačtenářům posílat třeba prostřednictvím e-mailu. A nejen jim, třeba i čtenářům, kteří si knihu předplatí, nebo z těchto materiálů můžeš udělat i odměny k předprodeji. Motivuj lidi i kolegy kolem sebe tím, co umíš – psaním. Nabídni jim něco, co jinde nedostanou.

A uvidíš, že se ti práce vyplatí. Ať už v podobě konstruktivní zpětné vazby, nebo více prodanými knihami.

Zajímá tě, jak proměnit svůj rukopis v knižní projekt a jak se co nejlépe připravit na předprodejZde najdeš vše stručně a jasně vysvětlené!

Pokud rukopis teprve dopisuješ nebo ho máš hozený v šuplíku a nevíš, co dál se svým snem vydat knihu, přidej se k nám. Vydej ji s Pointou, která ti se vším kolem vydání knihy pomůže a dá ti další návody, jak celý proces úspěšně zvládnout.


Kategorie: Kniha s Pointou