23 nápadů, čím jako autor plnit sociální sítě

26. 3. 2019 — Čtení na 10 min

Sociální sítě jsou pro autory víc než užitečné. Pomáhají ti spojit se se čtenáři, spisovateli a knižní komunitou. Ale rozhodování o tom, jaký obsah pošleš do světa, může být boj. Jak využít sociální sítě k tomu, aby ses mohl(a) věnovat svým fanouškům a co vůbec kromě odkazů na předprodej sdílet?

Vždy chvíli trvá, než si vybuduješ svou síť čtenářů. Sociální sítě jsou běh na dlouhou trať a je v pořádku, pokud tě sleduje jen několik desítek nebo set lidí. Je to začátek. Je lepší mít pár fanoušků, kteří se o tebe a tvoji tvorbu zajímají, než  mít tisíce mrtvých duší, které jsou jen číslo.

Jak sociální sítě používat tak, abys přilákal(a) ty, které budeš opravdu zajímat a čím zásobovat stávající čtenáře, abys je udržel(a) a nabídl(a) jim něco navíc? Máme pro tebe přes dvacítku nápadů a příkladů. Mnoho z nich ti může pomoci propagovat knihu kreativnějšími a poutavějšími způsoby než jen zveřejněním odkazu.

1 •— Zařaď Q&A

Dej svým čtenářům příležitost klást ti živě otázky. Věnu jim čas, ve kterém budou mít tvoji úplnou pozornost. Můžeš to udělat různými způsoby. Jednou z možností je živé vysílání na Facebooku nebo Instagramu, kde ti během přenosu čtenáři mohou psát otázky rovnou do komentářů, nebo jim necháš hodinu dvě na to, aby ti na stránkách předprodeje sepsali svoje otázky do komentářů pod tvým postem či zvolíš metodu sesbírání těch nejzajímavějších otázek, které ti přišly, a ty na ně budeš živě odpovídat.

2 •— Ptej se na názor

Fanoušci jsou často dychtiví vyjádřit svůj názor online. Nadhození určitého tématu tak může být dobrý způsob, jak začít diskuzi a dostat se až ke knize. Sdílej třeba aktuální článek o tématu, který se tvojí knihy dotýká, a chtěj znát názor ostatních. Zajímavými alternativami jsou i hlasování v rámci ankety s možností vlastní odpovědi, předem sestavené A/B/C/D možnosti nebo jasná výzva s otázkou ANO či NE.

3 •— Pochlub se obálkou

Sociální sítě jsou skvělé místo pro vizuální materiál. Proto svým čtenářům ukaž, jak bude tvoje další kniha vypadat. Budou nadšení, že vidí vizuál knihy a tím pádem i tvého příběhu. Navíc si pak knihu i lépe spojí na stránkách předprodeje nebo v regálech v knihkupectvích. Pokud ještě obálku svého rukopisu nemáš a dej fanouškům možnost hlasovat o navržených možnostech nebo právě se rocdících náladech na obálku.

4 •— Ukaž rekvizity a předlohy

Přidej své knize na plastičnosti tím, že čtenářům ukážeš, jak sis některé předměty, scenerie nebo budovy při psaní představoval. Můžeš sdílet fotku s deskovými hrami, které se v příběhu objeví, nebo místa, ke kterým se vážou některé z tvých postav. Na Pinterestu můžeš třeba vytvořit nástěnku, kde zkompiluješ obrázky rekvizit a míst z tvojí knihy spolu s podrobným popisem. Čtenáři tak uvidí, jak se některé prvky knihy zhmotnily.

5 •— Sdílej svoje naplánované události

Pokud se účastníš konferencí, předčítání knih, křtů nebo jiných akcí, dej fanouškům vědět, kde tě mohou potkat. Tvůj zájem o osobní setkání jistě ocení!

6 •— Nech čtenáře nahlédnout do zákulisí

Ukaž fanouškům, co tě v průběhu psaní inspirovalo nebo inspiruje. Může to být cokoliv: výsledky z výzkumu, který jsi shromáždil(a), fotografie z cest, schémata nebo náčrtky, nebo dokonce pasáže z první verze rukopisu. Pokud píšeš sci-fi román, co třeba zkusit nakreslit oblečení některé z postav?

7 •— Zásobuj novinkami ohledně psaní

Čtenáře může zajímat, jestli už máš rukopis v úplně finální podobě, nebo na něm stále pracuješ. O všechny aktualizace se proto s nimi poděl. Užijí si tak vhled do publikačního procesu, a aktualizace navíc slouží jako dobrá připomínka nadcházejícího nebo probíhajícího předprodeje. Dej jim zakusit pocit, že jsou u zrodu knihy s tebou.

8 •— Ukaž svůj pracovní prostor

Pokud nechceš psát o probíhajících pracích na knize, ukaž fanouškům, kde pracuješ. Psaní často znamená izolaci a hodně klidu a ticha, proto jsou sociální sítě dobrým způsobem, jak čtenáře pozvat k sobě bez rizika rozptýlení.

9 •— Sdílej citace z knihy

Jak si čtenáři tvoji knihu zapamatují? Zkus krátký citát. Vytvoř obrázek s inspirativní nebo vtipnou citací z knihy. Můžeš použít třeba Canvu, Figmu nebo Designfeed, kde můžeš obsah snadno a rychle měnit. Můžeš z toho udělat i tradici. Vytvoř si šablonu, kde budeš pravidelně obměňovat citát, zároveň ti tak vznikne i jeden z nástrojů pro propagaci tvojí knihy v předprodeji, který bude držet jednotný styl.

10 •— Mluv o lásce ke knihám

Čtenáři, kteří sledují autory na sociálních sítích, logicky milují knihy. Tvůj vztah ke knihám může podpořit angažovanost čtenářů i jejich vztah k tobě. Sdílej s osobními komentáři články o knihách, tvých oblíbených autorech, rozhovory nebo jednoduché obrázky s krátkými citáty, které se čtení týkají.

11 •— Poděl se o dobré zprávy a děkuj

Dosažení cílové částky v předprodeji, hotová obálka knihy nebo čerstvě vytištěný literární počin. Je toho hodně, co by autoři chtěli vykřičet ze střechy. Ale poděkování čtenářům za jejich roli ve tvém úspěchu je ještě o něco lepší způsob, jak sdílet dobré zprávy.

12 •— Sdílej obsah svých fanoušků

Poděkovat čtenářům nebo budovat si s nimi pevnější vztah můžeš i díky tomu, že budeš sdílet to, co se týká jejich života. Na svoje profily můžeš třeba nasdílet zajímavou zpětnou vazbu, obrázky inspirované tvojí knihou nebo repostovat fotky, na kterých jsou fanoušci nebo kolegové s tebou.

13 •— Podporuj další autory

Využij sociální sítě i k propagaci autorů, které obdivuješ. Vzájemná propagace s někým dalším ti navíc může přinést nové fanoušky. Navíc nikdo nemá rád lidi, kteří stále mluví jen o sobě, a čtenáři si od svých oblíbených autorů nechají rádi doporučit někoho dalšího. Kniha nebo autor, který se tobě líbí, se pravděpodobně bude líbit i jim.

14 •— Ukaž, co čteš

Pokud nechceš zveřejňovat podrobné recenze na to, co jsi právě dočetl(a), jednoduše vyfoť nebo napiš, co právě čteš. Můžeš se podělit i o seznam knih, na které se teprve chystáš a nezapomeň připojit otázku, co právě čtou tvoji čtenáři, ať řeč nezůstane stát.

15 •— Vytvářej drobné hry a soutěže

Povzbuzuj interakci čtenářů tím, že pro ně sem tam připravíš nějakou zábavnou hru: přiřazování citací k autorům, doplňování vynechaných slov do vět, hádání oblíbených scén… Každý si rád hraje a možností je nespočet.

16 •— Sdílej hudbu knihy nebo postavy

Hudba inspiruje a fanoušci často chtějí vědět, co autoři poslouchají při tvorbě konkrétních scén nebo jaké písně ovlivnily tvorbu jejich postav. Poděl se o hudbu, která tě při psaní provázela, buď přímo sdílením klipu s krátkým popiskem toho, jak se ke knize váže, nebo třeba nasdílej svůj playlist na Spotify.

17 •— Odpovídej na všechny dotazy

Pokud se fanoušci ptají na věci přímo pod příspěvky na sociálních sítích, mnohdy se jejich komentář ztratí mezi ostatními. Dej si tu práci a pečlivě projdi otázky a zkompiluj odpovědi ve svém vlastním příspěvku. A je jedno, jestli uděláš mix, nebo je tematicky rozdělíš třeba na ty, které se týkají vydání knihy, a všechny ostatní.

18 •— Propaguj charitativní organizace a jiné dobro

Máš kolem sebe své čtenáře, kteří ti naslouchají a proto bys měl téhle devízy využít k osvětě o charitativních organizacích a dobrých skutcích, o nichž víš, že by se mělo vědět a že je potřeba o nich slyšet. Poděl se o to, jak se do takových činností zapojuješ ty, a zkus nenásilně zapojit i svoje fanoušky.

19 •— Oslav hlavní životní události postav

I když tvoje literární postavy nejspíš nebudou skuteční lidé, můžeš do reality přidat trochu zábavy. Oslav jejich životní události jako narozeniny nebo jiné výročí postem na sociálních sítích.

20 •— Sdílej zajímavé odkazy a média

Tví fanoušci nejspíš mají zájem o témata, o kterých píšeš ve svých knihách. Proto je pravděpodobné, že budete sdílet i stejné zájmy. Pokud narazíš na zajímavou fotku, dobrý článek nebo jedinečné video, sdílej to se svými fanoušky. Můžeš se jich třeba zeptat i na názor.

21 •— Představ svoje mazlíčky

Pokud už nevíš, co bys sdílel(a), poděl se o fotky zvířat – každý miluje koťátka. Pro některé propagační posty můžeš sdílet obrázek svého psa s obálkou knihy nebo prostě jen vyfotíš svou kočku, jak se válí na gauči, když ty pracuješ na knize.

22 •— Ukaž svoji lidskou stránku

Ne všechno na tvých sociálních sítích musí být o knihách. Sdílej třeba náhodné fotografie z posledního výletu, oblíbené recepty, názory na popkulturu a aktuální události. Osobní příspěvky jsou často těmi, které budí největší aktivitu čtenářů.

23•— Dej vědět, když si budeš dávat oddych

Je normální dát si pauzu od sociálních sítí a zaměřit se na psaní. Tví čtenáři to pochopí a budou rádi, že pokračuješ v práci na knize. Pokud si ale od sítí vezmeš volno, je dobré se čas od času vrátit a dát o sobě vědět, aby fanoušci měli jistotu, že stále žiješ a že tě mají i dál sledovat.

Uvidíš, že počet tvých fanoušků se bude pomalu zvyšovat a jejich aktivita a interakce také. Chce to čas, dobré nápady a kus každého tvého dne, abys svým čtenářům ukázal, že tvoje práce stojí za sledování a že si vážíš jejich podpory. Další inspiraci na to, jak být v kominukaci se svými konzistentní a efektivně komunikovat sebe jako spisovatele, se dozvíš zde.


Zajímá tě, jak proměnit svůj rukopis v knižní projekt a jak se co nejlépe připravit na předprodejZde najdeš vše stručně a jasně vysvětlené!

Pokud rukopis teprve dopisuješ nebo ho máš hozený v šuplíku a nevíš, co dál se svým snem vydat knihu, přidej se k nám. Vydej ji s Pointou, která ti se vším kolem vydání knihy pomůže a dá ti další návody, jak celý proces úspěšně zvládnout.

Kategorie: Kniha s Pointou