Staň se knižním detektivem a získej možnost vyhrát knihy

knižní detektivka

Jsi znalec knih napříč žánry? A máš rád(a) soutěže a hádanky? Pak se určitě zapoj do Velké knižní detektivky, která právě běží na webu knihkupectví Martinus. Nejenže díky ní přijdeš v téhle době na jiné myšlenky, ale budeš mít i možnost zahrát si o spoustu knih! Všechno o aktuální soutěži, ale i její přípravě, zájmu o ni nebo jejím významu pro Martinus jako značku se dozvíš v tomhle rozhovoru. Na otázky odpovídaly community specialistka Jana Benešová a copywriterka Monika Floreková.

Aktuálně na webu Martinusu běží v rámci měsíce čtenářů Velká knižní detektivka. Můžete ji představit, o co v ní jde?

Jana: Velká knižní detektivka je soutěž, ve které soutěžící pomáhají s pátráním po zloději knih slavnému detektivovi Sherlocku Holmesovi. Oblíbeným knižním hrdinům a hrdinkám se ztratily jejich oblíbené knihy, protože – samozřejmě! – i knižní hrdinové mají ve svých knihovnách své milované příběhy. Každý všední den můžou soutěžící na základě indicií ve spisu, ve kterém je uvedený rozhovor Holmese s knižním hrdinou, pátrat po tom, jaká kniha byla ukradena. S každou správnou odpovědí se jim odkrývá obrázek s pachatelem celého zločinu. Po skončení soutěže vylosujeme výherce, který může získat vskutku sladkou odměnu – až 100 knih.

Chceš vypátrat pachatele a mít možnost vyhrát knížky? Klikni tady a zkus štěstí!

Kdy a jak vnikl nápad právě na tuhle soutěž?

Monika: Nápad vznikol ešte v januári, keď sme sa zamýšľali, ako by sme mohli jednak podporiť marec, mesiac knihy, ale aj zabaviť zákazníkov a fanúšikov počas tohto obdobia. Na hry sú zvyknutí, najmä z knižnej šifry, a po minuloročnej hernej prestávke sme chceli opäť priniesť niečo, pri čom sa zabavia, spoznajú nové knižky a užijú si obľúbený knihomoľský mesiac s nami. Na brainstormingu sme si prechádzali nápady a práve detektívka sa nám páčila ako téma, ktorá je dostatočne tajomná, oproti šifre a odysei je to niečo iné a vieme tam pekne rozvíjať aj príbehovú časť.

Jak dlouho trvá takovou hru vymyslet, jak probíhá výběr titulů a kolik lidí se na tvorbě podílí?

Monika: Samotný nápad na hru sa nám zapáčil hneď, následne sme ho iba rozvinuli a upravili príbeh, okolo ktorého sa odvíja. Téma detektívky sadla viacerým ľuďom z tímu, preto sme už jednotlivé kroky ladili celkom rýchlo. Okrem príbehu sme potrebovali domyslieť aj mechaniku fungovania, nadizajnovať a naprogramovať landing page a postarať sa aj o všetky komunikačné aktivity, ktoré s detektívkou súvisia – hlavne socmedy, bannery a iné komunikačné prostriedky. Vymýšľali sme aj rôzne špeciálky v podobe kampaňovej záložky, ktorá je zároveň aj tabuľkou na dvere, a veľkého papierového Sherlocka do kníhkupectiev. Na detektívke sme pracovali od januára s tým, že spustenie bolo naplánované na 1. marca. Za tento čas sa nám podarilo vymyslieť a vypustiť funkčnú hru, ktorá preverí literárne znalosti. Výber titulov trval dlhšie, ako by ste si mohli myslieť. Ako prvé sme vybrali knižných hrdinov, ku ktorým sme hľadali ich obľúbené knihy tak, aby sa hodili k ich charakteru, a aby hráčov aj pobavili. Na detektívke pracovalo množstvo ľudí od grafických dizajnérov, copywriterov, programátorov a dátových analytikov, ktorí mali na starosti slovenskú aj českú verziu hry.

Ukázka jedné z knižních hádanek, která ti pomůže k odhalení pachatele. Věděl(a) bys?

Dříve dělal Martinus tzv. Knižní šifry, kde čtenáři podle obrázků hádali názvy 64 knížek. Proč skončila? Navazuje aktuální soutěž nějakým způsobem na šifry?

Jana: Knižní šifry byly báječné, ale tedy už podle toho množného čísla je jasné, že nebyla jen jedna – byly celkem čtyři a díky tomu se postupně vyčerpaly možnosti, jaké knihy bychom mohli dál do šifry ukrývat. Drželi jsme se totiž toho, že jsou to známé, spíš „klasičtější“ tituly. Navíc u nás v Martinusu rádi zkoušíme nové věci a neradi bychom, aby se šifra hrála posedmé nebo poosmé už jen z nějaké setrvačnosti. Právě díky tomu, že rádi zkoušíme pořád něco nového, koneckonců vznikla i Knižní šifra.

Aktuální Velká knižní detektivka svým způsobem na šifru navazuje, protože princip je podobný – díky indiciím můžete nalézt knihy a výslednou odměnou pro výherce je pořádná kupa knih. Zatímco Knižní šifry se zakládaly pouze na vizuálu, na obrazu a Knižní odysey byly mix obrazu, textu a videa, Velká knižní detektivka je především právě o textu a umění vytáhnout z řádků právě ty indicie, které jsou důležité k nalezení knihy.

Jaký je o aktuální soutěž zájem a jaké jsou na ni reakce?

Jana: V tuto chvíli (17. 3.) hraje knižní detektivku v České republice přes 21 000 čtenářů a čtenářek a po stovkách přibývají každý den, na Slovensku je to aktuálně už přes 50 000 hráčů a hráček. Máme na knižní detektivku samé pozitivní ohlasy – přispělo k tomu jistě i to, že je to příjemné rozptýlení v aktuální době.

Chystá se Martinus nyní pokračovat v tradici Knižních detektivek, nebo jde o jednorázovou akci? 

Jana: My jsme ohledně našich knižních soutěží vždycky tak trochu tajemní, protože nikdy nevíme, co nás napadne příště a kterým směrem se zase vydáme. Takže… můžu povědět jen to, že v tuhle chvíli si prostě především užíváme pozitivní zpětnou vazbu na detektivku a jsme až po uši ponoření v pátrání po zloději knih.

Co soutěže, jako je tahle, pro Martinus znamenají a co mu to přináší? Jaký signál má čtenářům o Martinusu jako značce vyslat?

Jana: V první řadě jsou pro nás podobné aktivity důležité pro to, abychom lidi neustále spojovali s knihami. To je to, na co se soustředíme a co bychom chtěli, aby si zase lidé naopak spojovali s námi. Chceme, aby si díky soutěži našli nové tipy na knihy, aby knihám věnovali více času, aby si připomněli, proč jsou knihy super. Díky našim soutěžím taky utužujeme vztahy s naší komunitou čtenářů a čtenářek na sociálních sítích a úplně jednoduše… bavíme se. Baví to nás a baví to i naše fanoušky. Plus ještě navíc v téhle prazvláštní době, kdy hledat nějaké rozptýlení může být o fous komplikovanější než dřív a mnohem víc lidí musí trávit drtivou většinu dne doma, je zkrátka příjemné zaměstnat svou hlavu aspoň na pár minut něčím jiným, přenést se do kouzelného světa příběhů, a když tohle můžeme zprostředkovat, máme radost.