Odmítnutí neznamená konec: Jak vydat knihu, i když ti nakladatelé řekli „NE“

Snažíš se vydat knihu, ale zatím se to nedaří? Nevěš hlavu. Odmítnutí rukopisu nakladatelstvími je běžnější, než si možná myslíš. Jen málokdo zaznamená úspěch hned napoprvé.

Proč já?

Mohlo by se zdát, že slzy uplakaných autorů jsou oblíbeným nápojem knižních redaktorů, ale není tomu tak. (Nebo alespoň doufáme. 😉) Důvody k odmítnutí rukopisu bývají různé, zdaleka to nemusí být jen kvůli kvalitě díla. Je možné, že jsi zrovna napsal/a věc, která se nehodí do žádného edičního plánu ani jednoho z nakladatelství, kam jsi dílo poslal/a. Ediční plány často plní renomovaní autoři a těžko se do nich dostává prvotina. Možná jsi také nabídl/a svůj text na špatném místě. Pamatuj, vždy je třeba nastudovat si ediční činnost vydavatelství, kterému chceš text nabídnout. Kromě to musíš mít na paměti, že knižní trh je hodně přesycený. Autorů je hodně a redaktoři v nakladatelství nestíhají číst. A v neposlední řadě – tvůj rukopis musí zaujmout redaktora, který v nakladatelství představuje takovou vstupní bránu. Redaktoři by samozřejmě měli být co nejobjektivnější a měli by poznat dobrý rukopis, ale jsou to pořád jen lidi a může se stát, že se zkrátka nepotkáte v otázce vkusu nebo preferencí. 

Co mají společného Harry Potter, Hunger Games a tvůj rukopis?

A důkazů, že i mistr redaktor se někdy utne, existují stovky. Možná už jsi někdy slyšel/a o trháku jménem Harry Potter.😏 No, stačilo málo, a neslyšel/a bys. Rowlingová totiž svůj román poslala opravdu hodně nakladatelům a odmítavých dopisů měla tolik, že by s nimi mohla topit. (A kdo se směje teď?) Než sci-fi Hunger Games získalo nakladatele a umístilo se na seznamu bestsellerů New York Times na desítky po sobě jdoucích týdnů, čelilo šedesáti odmítnutím. A Virginia Woolfová se po problémech s tradičními nakladateli namíchla natolik, že si založila nakladatelství vlastní.

Tak dlouho se chodí s rukopisem k nakladateli, až se ucho utrhne? A nejde to i jinak? Spoiler: Jde!

JAK SI VYDAT KNIHU SÁM BEZ NAKLADATELSTVÍ? S Pointou je to snazší než kdy dřív!

Dobře, nemusíš hned zakládat nakladatelství, aby sis mohl/a vydat knihu. Hlavní message je se nevzdávat. A dobrá zpráva je, že dnes můžeš vzít věci do svých rukou, aniž bys musel/a vykrást banku nebo dlouho a napjatě čekal/a na odpověď nakladatele. A od toho jsme tady my – Pointa.

Pointa je online nakladatelská platforma spadající pod nakladatelství Albatros, která podporuje každého, kdo sní o vydané knize. Co to znamená v praxi? Propojujeme autory s knižními profesionály a čtenáři a dáváme jim možnost vydání knihy financovat prostřednictvím buď prostřednictvím crowdfundingu, nebo vlastními zdroji. Neboj se, fakt, že je služba online, neznamená, že se zaměřujeme jen na e-knihy, naopak. Do předprodeje i následné distribuce jdou knihy, které čtenáři i autor mohou fyzicky držet v ruce

Pointa se snaží celý nakladatelský proces co nejvíce zjednodušit a zlidštit. Autorům tak nabízíme kompletní servis – celým procesem vydání knihy ho provázíme a zajišťujeme také distribuci. (Distribuční síť Pointy zahrnuje všechna hlavní kamenná knihkupectví a e-shopy.) Důležité je i to, že ačkoli je Pointa součástí velkého nakladatelství, nemá redakční radu. Co to znamená pro tebe? Jedině to, že o tom, jestli kniha vyjde, rozhodnou čtenáři, kteří v crowdfundingových kampaních na jednotlivé projekty přispívají, ne redaktoři. Chceme totiž dát šanci všem a neurčovat, čí kniha je dost dobrá a čí ne.  

A nenech se mýlit, Pointa a samotný proces self-publishingu není jen pro začínající autory. Je tady i pro autory, kteří chtějí mít ve vydání knihy svobodu. Vždyť jedním z důvodů, proč Virginia Woolfová založila vlastní nakladatelství, bylo také to, že chtěla mít úplnou kontrolu nad svou tvorbou. Díky Hogarth Press mohla vydat svá klíčová díla bez zásahů editorů. Nemusela se podřizovat komerčním tlakům a mohla si sama určovat styl, délku a obsah svých knih. A stejně to funguje i na Pointě. 

Dnes je samovydávání jednodušší než kdy dřív. Za 6 let existence má Pointa na kontě více než čtvrt milionu prodaných knih a přes 500 vydaných knižních titulů nejrůznějších žánrů. 

Založ si projekt a uvidíš, co čtenáři reknou na tvoji knihu! 

Příběhy bestsellerů, co málem nevyšly

S čím se tedy museli utkat spisovatelé, jejichž alespoň jednu knihu dnes obsahuje pravděpodobně i tvoje knihovnička?

Carrie (Stephen King)

Jako odmítaný chudák začal svoji kariéru i nejspíš nejznámější žijící spisovatel – Stephen King. No vážně. Jeho první román Carrie, který sesmolil v kuchyni s psacím strojem na klíně, zatímco žena uspávala dítě, odmítli třicetkrát. Už během prvního roku se prodalo víc než milion výtisků. Film se Sissy Spaceková patří mezi kulty hororového žánru, a podle knížky vznikl dokonce muzikál na Broadwayi. O tom, že autor desítek knih a držitel snad stovek literárních cen stojí za čtení, dneska není potřeba přesvědčovat už vůbec nikoho.

Jih proti Severu (Margaret Mitchellová)

Jaké to asi je, když vás nejdřív nakladatelé osmatřicetkrát odmítnou, protože je na ně tisícistránková knížka o občanské válce v USA moc dlouhá, ale když ji konečně vydáte, získáte Pulitzerovu cenu? To nejspíš Margaret Mitchellová brečela poprvé. O dva roky později dostalo filmové zpracování jejího románu osm Oscarů a nejen Clark Gable s Vivien Leighové se jí klaněli až k zemi. Film podle jejího románu dodnes patří k největším hollywoodským trhákům ever.

Bílá velryba (Herman Melville)

Hromadu odmítnutí musel polknout i Herman Melville. Nakladatelé (když už se ozvali) mu psali, že jeho knížka „o rybaření“ je zbytečně dlouhá. Jeden dokonce navrhoval, jestli by Achab nemohl spíš bojovat s nějakou „zhýralou mořskou pannou“. V roce 1851 Moby Dick konečně vyšel, ale stejně se neprodával. Až do smrti o čtyřicet let později žil autor v domnění, že se v kvalitě svého díla pletl. No a teď už desítky let patří mezi takzvané velké americké romány.

Šifra mistra Leonarda (Dan Brown)

„Je to napsané tak špatně,“ zněl verdikt jednoho z nakladatelů poté, co si přečetl rukopis Šifry mistra Leonarda. Román byl také častým terčem kritiky pro svou historickou a vědeckou nepřesnost. Navzdory tomu se kontroverzní kniha vydaná v roce 2003 těšila obrovské oblibě čtenářů a celosvětově se prodalo přes osmdesát milionů výtisků. Ve filmových adaptacích vdechl postavě profesora symbologie život Tom Hanks. Brownovy romány vycházejí v 56 jazycích po celém světě a jejich náklad přesahuje 200 milionů výtisků. Čisté jmění vysoce uznávaného autora se odhaduje na 160 milionů dolarů.

Díky bohu za houževnaté autory a nakladatele, kteří riskují; bez nich bychom žili ve světě bez Harryho Pottera, Scarlett O’Harové nebo Moby Dicka! Podívej se na další příběhy slavných knih, které vydavatelé odmítli, a hlavně si pamatuj: Při cestě za vlastním snem o vydané knize už nemusíš čekat na to, až ti úspěch spadne do klína. Vezmi věci do vlastních rukou a vydej knihu s Pointou!

Články, které by tě mohly zajímat: