Co budeš potřebovat k vydání knihy

Rukopis máš. A co dál?

Máš rozepsaný nebo už dokončený rukopis. Rozhodl(a) ses, že ho s pomocí Pointy přeměníš na knihu. A co teď? Na pulty knihkupectví vede často dobrodružná cesta. Takže pro začátek – tohle je pět věcí, které na té cestě budeš potřebovat.

1 •— Motivace

A s ní spojený sitzfleisch. Tedy disciplína a odhodlání vydržet u práce, která možná nebude vždycky zábavná, ale výsledek bude stát za to, fakt. Začíná to samozřejmě u samotného psaní. Kromě jiného se budeš muset naučit utřídit myšlenky a najít flow, následně odignorovat otravné vnější vlivy a psát, přepisovat a zase psát.

Až bude hotovo, budeš notnou dávku motivace potřebovat i na to, abys knihu úspěšně dotáhl(a) k vydání. Ale jak říkáme: stojí to za to. Tohle je pár věcí, které ti s pozitivní motivací můžou pomoci.

  • Podpora blízkých lidí. Rodinní příslušníci, partneři a kamarádi jsou v tomhle ohledu nedocenitelní pomocníci.
  • Dobrý knižní tým. Když si s redaktorem, korektorem nebo třeba ilustrátorem budeš po všech stránkách rozumět a budeš jim věřit, půjde vám všechno líp od ruky. I proto na Pointě pomáháme knižní týmy dávat dohromady.
  • Podpora fanoušků nebo followerů. Chystáš knihu a zároveň o tom bloguješ nebo postuješ na sociální sítě? Super. Nejenže to pomůže prodejům, ale když přijde krize, publikum ti dodá sílu a motivaci pokračovat.
  • Texty na našem webu. Jsi začínající nebo aspirující literát? Náš průvodce je přesně pro tebe. Můžeš si v něm přečíst všechno o psaní, výrobě knih i o tom, jak funguje vydávání u nás na Pointě. A jestli hladovíš po dalších informacích, určite mrkni i na náš blog.

2 •— Dobré plánování

Chytrý time management je základ. Ono to dost souvisí s bodem číslo jedna a samozřejmě to platí pro kdekoho. Ale pro ty, co se chystají uvést knihu na trh, to platí několikanásobně. Počítej s tím, že kromě času na psaní a případné rešerše si budeš muset vyčlenit další čas na konzultace s knižními kolegy, textové úpravy, kontroly vysázeného textu, přípravu propagace před vydáním, a zejména po něm…

Tvůj časový plán by měl vypadat zhruba takhle:

  • Přípravy na crowdfunding, ve kterém vydání knihy zafinancuješ – cca jeden měsíc

  • Předprodej aneb crowdfundingová kampaň – třicet dnů

  • Výroba knihy po úspěšné kampani (včetně tisku, který zajistí Pointa) – šest měsíců

  • Propagace po vydání (křest, PR aktivity a podobně) – hlavně prvních pár měsíců, ale pokračovat v ní můžeš vlastně navždy

  • Plnění odměn pro předplatitele – může zabrat dny nebo týdny (záleží na tom, jestli jsi slíbil(a) třeba osobní setkání, autorské čtení, workshop nebo nějaký předmět vlastní výroby)

 

Neboj, s plánováním ti pomůžeme. Doporučujeme oslovit tým Pointy co nejdřív, se vším ti poradíme a taky od nás dostaneš checklist, který tě provede celým procesem. Během celého procesu ti také budeme k dispozici. Pomocná ruka se občas hodí i těm nejzkušenějším.

3 •— Rozpočet

Možná tě zajímá, jak je to na Pointě s financemi. Tak pěkně popořádku. Za registraci nic neplatíš, za založení knižního projektu taky ne. Na práci kolegů, výrobu a tisk knihy sice finance budeš potřebovat, ale peněženku klidně zase odlož. Peníze na to všechno vybíráš v crowdfundingu, na který máš měsíc.

A co to „všechno“ konkrétně zahrnuje?

  • Výplaty pro kolegy
  • Náklady na tisk knihy
  • Poplatky za platební bránu
  • Skladovné
  • Nepředpokládané náklady
  • Provize pro Pointu

 

Výsledná částka začíná na desítkách tisíc, končí na nižších stovkách. Záleží na tom, v jakém nákladu knihu vydáváš, i na formálních parametrech, jako je velikost knihy, typ papíru nebo třeba to, jestli zvolíš černobílý, či barevný tisk. Všechno si můžeš dopředu propočítat na online kalkulačce. Výsledek je ovšem předběžný, přesný rozpočet s tebou vždy doladí tým Pointy.

Znamená to, že se zcela vyhneš nákladům z vlastní kapsy? I to je varianta. Ale pokud chceš knihu přece jen podpořit trochu víc, můžeš zainvestovat do propagace.

Co můžeš započítat do vlastních výdajů:

  • Návrh obálky. Obálka tvou knihu „prodá“ už v předprodeji, proto je fajn se s grafikem nebo ilustrátorem domluvit na přípravě návrhu předem.

  • Tisk letáku. Další užitečný nástroj pro crowdfundingovou kampaň. Menší objem se dá pořídit i za pár stovek.

  • Odměny pro přispěvatele. Všechno, co ke knížkám nabídneš navíc, hradíš ty. Dá se to ale zvládnout i s minimálním rozpočtem. Sponzorům a partnerům knihy, tedy těm, co přispívají většími částkami, můžeš nabídnout třeba autorské čtení, workshop nebo něco z vlastní výroby. Vždycky záleží na tom, co umíš a čemu se tvá kniha věnuje. Další tipy najdeš tady.

4 •— Marketingové myšlení

Že znáš svět reklamních agentur akorát z televize? Nevadí. Po autorovi nikdo nechce, aby investoval čas a peníze do obřích celorepublikových kampaní. Nicméně je fajn pochopit aspoň základy toho, jak fungují vztahy s novináři, případně s influencery a jak jednotlivé sociální sítě. Bez těch to dneska už nejde.

Výchozím bodem by měl vždycky být moment, kdy si odpovíš na dvě otázky:

  • Čím je tvá kniha jedinečná? Tedy co může čtenářům nabídnout a proč by si ji měli koupit.

  • Jak vypadá cílová skupina knihy? Je určena pro předškoláky, pro maminky na mateřské, mileniály z velkoměsta, vystresované manažery nebo třeba milovníky přírody? Od toho se propagace musí odvíjet.

 

Když se pouštíš do vydání knihy s Pointou, věz, že propagace bude hodně důležitá před crowdfundingem, během něj i po vydání knihy. Dobrou zprávou je, že tě v tom nenecháme.

Pomůžeme ti hned po několika osách:

  • Po mailu a na schůzkách. V týmu máme copywritera i marketingové specialisty.


Na budoucí promo knihy je dobré myslet už ve chvíli, kdy se rozhoduješ pro její vydání. A na co se během jednotlivých fází propagace soustředit?

  • Texty na stránku s předprodejem (před kampaní). Dostaneš od nás vzor, jak mají vypadat, a pomůžeme ti je doladit, aby knihu dobře prodaly.

  • Recenze knihy (během kampaně i po vydání). Dej svůj rukopis přečíst někomu z cílovky nebo z oboru, o kterém píšeš. I jejich hodnocení pomůže tvou práci propagovat. Mezi kolegy na Pointě taky najdeš betačtenáře, kteří ti kromě chvály dají i důležitou zpětnou vazbu.

  • Oslovování potenciálních přispěvatelů a čtenářů (během kampaně i po vydání knihy). Spojence, kteří o tvojí knize řeknou dalším, najdeš všude kolem sebe. Klidně začni u svých známých. Pokud je to relevantní, neboj se oslovit influencery a známější osobnosti, ať tě podpoří na sociálních sítích.

  • Péče o sociální sítě (před kampaní, během ní i po vydání knihy).

  • Public relations čili vztahy s médii. Ty se ti budou hodit už před začátkem kampaně, ale hlavně v době, kdy je kniha vydaná. Rozhovory, články a tipy v novinách, časopisech nebo rozhlase ti pomůžou dostat tvé dílo ke čtenářům.

5 •— Distribuční síť

Tradiční nakladatel obvykle knížku automaticky dostane na pulty do knihkupectví i na e-shopy; pokud bys pro vydání knihy volil(a) samonáklad, musel(a) by sis distribuci zařídit po vlastní ose. Zejména pro lidi, co se v knižním světě dosud nepohybovali, to bývá docela výzva.

Pointa vznikla s úmyslem spojit benefity obou. Co to reálně znamená? Můžeš si vybrat z několika distribučních modelů. Nejčastěji autoři volí variantu, při které za ně zařídíme distribuci do všech velkých knihkupectví a jejich e-shopů. Pokud se to hodí, hledáme společně i netradiční cesty: třeba průvodce po kavárnách můžou prodávat právě kavárny, knížku o umění nabídneme obchodům s designem. Kromě toho je kniha v prodeji přímo na stránkách Pointy.

Mimochodem – Pointa za tebe zařídí také kód ISBN, odešle povinné výtisky do knihoven a recenzní výtisky do médií.

Kam dál?