Chceš vydat knihu? Vyhni se sedmi největším předprodejovým chybám

Napsat knihu je jedna věc, prodat ji, to už je jiná. Podívej se na sedmero chyb, které marketingu tvojí knihy rozhodně nepomohou. Budeš tak vědět, čeho se vyvarovat, a tvůj předprodej neztroskotá na přešlapech, které už zabily tisíce knižních snů.

Předprodej je pro realizaci tvojí knihy stěžejní, proto ho rozhodně nepodceňuj a připrav se na něj co nejlépe. Na internetu najdeš spoustu rad, jak na úspěšný crowdfunding, některé však mají svoje úskalí. Čemu tak docela nevěřit a čemu se vyhnout, aby tvoje psaní nepřišlo vniveč?

1 •— Víra, že to kniha zvládne sama

Vydavatelství, nakladatelství nebo produkční společnost jim nijak zvlášť nevěřily. Neměly skoro žádné promo, známého autora ani širokou cílovku, nejspíš ani závratný rozjezd, přesto nakonec dosáhly obrovského úspěchu. Takovým knihám, filmům, hudebním singlům nebo videohrám se říká sleeper hits. Stalo se to třeba filmům Forrest Gump nebo Samotář v Seattlu, prvním hitům zpěvačky Lady Gaga nebo kdejakému virálu ze sociálních sítí.

Tahle pohádka o probuzené „spící“ knize se však přihodí jen málokomu. Sama se nezrodí a rozhodně s ní nemůžeš počítat. Zvlášť to platí u předprodeje: máš na něj třicet dnů, a pokud pro to jako autor sám nic neuděláš, lidé se o knize nedozvědí. Konverzaci o existenci knihy musíš nejen odstartovat, ale následně i pravidelně krmit, aby nebyla pouhým výkřikem do tmy a neusnula.

2 •— Hraní si na vědmu

Uvažuješ nad tím, jak vydání knihy načasovat? Možná tě napadá celý seznam událostí a proměnných, které by mohly ohrozit prodeje. Čtenáři budou zaneprázdněni o svátcích nebo během voleb, za hezkého počasí budou radši běhat venku, jejich děti mají letní prázdniny nebo jim začíná školní rok, a tak nikdo nemá čas číst. Když je ekonomika dobrá, řekneš si, že si lidé mohou dovolit luxusnější formy zábavy než knihy. Když jsou časy těžké, nikdo si knihy nekupuje.

Jenže to jsou všechno takzvané makroefekty trhu. Některé z nich jsou velmi skeptické, často nadhodnocené nebo zcela iluzorní. Na makroefekty musí myslet velká jména jako J. K. Rowlingová, ale prodeje méně známých nebo začínajících autorů ovlivňují spíš „mikrofaktory“ a lokální události. Všechno ostatní bude ve srovnání s tím slabým odvarem. Zaměř se na to, co je důležité.

Na tvůj předprodej budou mít vliv především dvě věci:

  • Už jsi nějakou knihu vydal(a)? Jestli ano, kdy?
  • Kdy jsi svoji knihu naposledy promoval(a)?

3 •— Různí čtenáři, jeden jazyk

S kadeřnicí nemluvíš stejně jako s blízkou kamarádkou, s prarodiči volíš jiná slova než s puberťákem. Podobně to funguje v marketingu. Někteří čtenáři mají zrovna chuť nakupovat, jiní jsou skeptičtí. Někteří slyší na fakta, jiní na vřelou promluvu. Tón tvojí komunikace by měl vždy odrážet kontext.

Eva Pelikánová, autorka knihy Slabin snář, na Instagramu pracuje s informacemi i emocemi.
Foto: Instagram @slova_v_troube

4 •— Reklama na jedno brdo

Rozdílný přístup si žádají i různé platformy a reklamy na nich. Facebook, Instagram, prostor v tisku… Všechny tyto kanály jsou odlišné a nejlepších výsledků dosáhneš, když vymyslíš zvláštní promo strategii pro každý z nich. Jinak nebude efektivní.

Pro začátek pracuj s tím, že mezi jednotlivými platformami existují rozdíly, pokud jde o publikum, cílení, cenovou citlivost, vizuální styl i tón, jakým píšeš. Na Instagramu třeba můžeš být uvolněnější, na LinkedInu je lepší serióznější, profesionální přístup. Při strategii s tím počítej. Pokud nevíš, jak na to, neboj se oslovit profíka.

5 •— Přehnaný důraz na trendy

Marketingové novinky a vychytávky jsou fajn, ale nemusíš být za každou cenu na nejnovější sociální síti, kterou zatím používají jen teenageři v Japonsku. Nejúspěšnější autoři tráví většinu času jedinou činností, tou hlavní: tím, že produkují skvělé příběhy. Tak pravidelně, jak je to možné.

Na trh je pak uvádějí prostřednictvím tradičních marketingových kanálů, jako jsou:

  • komunikace s médii
  • e-mailové newslettery
  • webová stránka
  • blog
  • a dnes už i Facebook

Zkus to taky tak. Kvalitní a chytlavé texty jsou nejspíš tvoje doména, tak toho využij.

Tereza Macková, autorka Tokyo Story, na Facebooku láká i na ukázky z knihy.
Foto: Facebook Tereza Macková

6 •— Slovo má umělec v tobě

Rozhodovat může během psaní knihy, ale jakmile je hotová, je to produkt, který chceš prodat. Zejména ve dnech, kdy tvoříš kampaň kolem crowdfundingu, pak dej přednost tvrdé obchodní logice. Ať už jde o výběr obálky, marketingové texty nebo posty na Facebooku: nad tvým vnitřním Baudelairem by měl mít převahu tvůj vnitřní Bill Gates.

7 •— Obsese novými fanoušky

Mnoho autorů dělá zásadní chybu: zaměřují se téměř výhradně na to, aby je objevilo co nejvíce čtenářů. Jenže při tom zapomínají, že je to jen první etapa dlouhého procesu přeměny „náhodného kolemjdoucího“ na oddaného fanouška nebo fanynku. 

Na trhu jsou miliony knih a není jednoduché lidi přivést k tomu, aby se o tebe vůbec začali zajímat. Je to výzva.

Ale jsou i další výzvy, které možná stojí za víc pozornosti:

  • Rozptýlení při nákupu. Čtenář sice přišel na tvou stránku (třeba i na Pointě), ale mezitím ho začaly rozptylovat další tituly, možnosti prokliků, reklamy, další záložky, které má otevřené, notifikace… V tuto chvíli je zásadní ho upoutat. V první řadě lidé vybírají očima, proto si v crowdfundingu dej záležet na obálce a videu. Úderný název a anotace knihy jsou samozřejmě taky klíčové.
  • Aftercare aneb následná péče. Možná že už jsi někoho zaujal(a), možná ti dokonce na knihu přispěl nebo ti někde olajkoval příspěvek, ale tím to nekončí. Spíš začíná. Aby se z něj stal tvůj věrný fanoušek, je potřeba s ním pravidelně komunikovat.

Mezi klíče k úspěchu patří komplexní přístup, pravidelná komunikace, osobní značka a na ni navázaná silná komunita. Když si ji vytvoříš, máš vyhráno i do budoucna. Další knihy už se budou vydávat jako po másle.

Chceš vydat knihu? Od toho jsme tady. Přihlas svůj projekt a začni si plnit sen.