Nejčastější otázky o Pointě vol. 1: Předprodej očima autora

28. 6. 2019 — Čtení na 5 min

Za dobu našeho fungování jsme se už v Pointě setkali s řadou různých dotazů ohledně našeho fungování. Dotazů o nás, kolezích na platformě nebo předprodeji samotném. Rozhodli jsme se proto dát nejčastější otázky dohromady a napsat k nim odpovědi. 

První série otázek se týká předprodeje v očích autorů. Podívej se na desítku věcí, situací a myšlenek, které si od nás zaslouží osvětlit. 

1 •— Když se nevybere dostatek peněz, musím to doplatit sám(sama). Na to ale nemám.

Pokud se v předprodeji na tvoji knihu nevybere dostatek peněz, rozhodně nemusíš zbývající částku doplatit ze svého. Samozřejmě že pokud budeš chtít do úspěšného dokončení předprodeje investovat nějakou menší částku, nebudeme ti bránit. Pokud ale ne, není důvod k panice. Vybrané peníze se v plné výši vrátí všem přispěvatelům.

2  •— Za neúspěšný předprodej musím zaplatit pokutu.

Ne, žádnou pokutu za neúspěšný předprodej u nás rozhodně neplatíš. Pokud předprodej nedopadne, všem přispěvatelům vrátíme v plné výši peníze zpět a tebe se žádné finance, natož placení, vůbec netýkají. 

3  •— Na předprodej mám jen omezený čas, 30 dní, ale měsíc je podle mě opravdu málo.

Není. Dobu předprodeje jsme zkoušeli upravovat několikrát tak, aby byla dostatečně dlouhá na vybrání různých částek pro různé knihy. Ukázalo se, že 30 dní je opravdu optimální délka, během které kniha dokáže držet pozornost čtenářů a zároveň máš dostatek času na vybrání cílové částky. Úspěšnost ale záleží hlavně na tobě i na aktivitě tvojí i knižního týmu. 

4  •— Neexistující věc – kniha – se nedá propagovat.

Než se spustí předprodej knihy, budeme s tebou v Pointě dávat dohromady podklady k předprodeji. Dotáhneme s tebou třeba texty a návrhy odměn, strategii kampaně na sociální sítě nebo grafický návrh obálky, který nemusí být konečný, ale když jím obalíš jinou knihu, poslouží ti jako maketa knihy pro předprodej. Navíc se ti k nám bude hodit i promo video, které s pár radami, které jsme sepsali, zvládneš natočit a které ti dobře poslouží i na sociálních sítích. Můžeš se čtenáři sdílet i ukázku z knihy, pozadí postav příběhu a řadu dalších věcí. Obecně bys ale měl(a) mít jasno v tom, komu je kniha určena, čím je unikátní a jak svoje čtenáře zaujmeš. Víc o tom, co bys měl(a) vědět před předprodejem tvojí knihy, se dozvíš v dalším z našich článků

5 •— Kniha vydaná díky předprodeji nemá distribuci.

Tvrzení, ve kterém moc pravdy nenajdeš. Pokud se rozhodneš vydat knihu s Pointou a předprodej i tvorba knihy už budou úspěšně za tebou, poté následuje distribuce. Kniha od nás v první řadě míří k předplatitelům, kteří ji podpořili, a poté ji najdeš v knihkupectvích i e-shopech v Česku i na Slovensku. 

6 •— Sám to celé nezvládnu, neznám ani korektora.

Na celý proces vydání knihy u nás nejsi sám. Na platformě najdeš knižní kolegy od korektorů až po sazeče nebo redaktorky, které si jednoduše na Pointě poptáš. A pokud se na všem ohledně knihy domluvíte, smlouvu spolu uzavřete na platformě jedním kliknutím. Tvůj základní knižní tým musí mít grafika, sazeče, redaktorku, korektora, dohromady ale na platformě můžeš vybírat ze 14 oborů. 

7 •— Finančně mě to zruinuje. Vždyť ani nevím, kolik do toho mám započítat daní.

Nezruinuje. Během předprodeje ze svého neplatíš nic. A co se týká daní z autorských honorářů, to budeš řešit na konci roku spolu s daňovým přiznáním. Obecně ale záleží na více věcech ohledně tvojí finanční situace, vše potřebné ohledně výpočtů se dozvíš v tomto článku

8 •— Když můj projekt bude neúspěšný, bude to ostuda. Pak se na psaní vykašlu.

To, že předprodej napoprvé nevyjde, neznamená, že by tvoje kniha neměla nikdy vyjít. U nás to můžeš za půl roku zkusit znovu a během těchto šesti měsíců můžeš na knize a jejím příběhu pracovat a upravovat ho, třeba i díky pomoci betačtenářů, kteří ti mohou rukopis pomoci dotáhnout do co nejlepší podoby. Třeba ti pomůžou i naše tipy, jak předejít neúspěchu při předprodeji knihy

9 •— Sám si udělám korekturu i redakční úpravu úplně v pohodě, jsem totiž časopisecký redaktor.

Platforma stojí na spolupráci několika profesionálů v daném oboru. Ze zkušenosti víme, že víc očí víc vidí a že i autoři s výbornou znalostí korektorské práce můžou přehlédnout chyby, když dlouhé měsíce píší, přepisují a upravují svůj rukopis. Tento postup tedy zaručuje potřebnou kvalitu. 

10 •— Lepší je knihu vydat samonákladem než pomocí Pointy.

Na Pointě ti pomůžeme s celým procesem vydání knihy, nabídneme ti celou škálu knižních kolegů, možností vazby a formátu knihy i následnou distribuci nebo vrácení peněz čtenářům, pokud předprodej nebude úspěšný. Tvoji vydanou knihu rozešleme k předplatitelům, do knihkupectví i e-shopů a dáme ti minimálně 20 % z prodeje knihy. Samonáklad je cesta, ale je na tvém zvážení, zda ta lepší.

Zajímá tě, jak proměnit svůj rukopis v knižní projekt a jak se co nejlépe připravit na předprodejZde najdeš vše stručně a jasně vysvětlené!

Pokud rukopis teprve dopisuješ nebo ho máš hozený v šuplíku a nevíš, co dál se svým snem vydat knihu, přidej se k nám. Vydej ji s Pointou, která ti se vším kolem vydání knihy pomůže a dá ti další návody, jak celý proces úspěšně zvládnout.