6 věcí, které musíš vědět, než se rozhodneš vydat knihu

3. 4. 2019 — Čtení na 14 min

Dopsal(a) jsi rukopis, máš svůj knižní tým a čekáš, až tvá kniha dostane zelenou a půjde do předprodeje. Existuje mnoho „návodů“, jak na úspěšnou předprodejovou kampaň, ale zkušenost je zkušenost. Protože už jsme u zrodu několika knih byli, máme pro tebe pár věcí, o kterých bys měl(a) ještě před spuštěním předprodeje vědět.

Plníš si knižní sen, hlava ti létá v oblacích a budeš z toho všeho kolikrát na větvi. Tvoje kniha se, pokud úspěšně vybereš cílovou částku, zařadí do knižních regálů vedle jiných autorů. Než se ale na všechnu práci na knize spolu s tvým knižním týmem vrhnete, čeká tě ještě hodně práce. Podívej se na šest tipů, které tě dovedou k efektivnějšímu a snazšímu předprodeji a rychleji vybrané cílové částce.

1 •— Vyčleň si chytrý rozpočet

Když se rozhodneš vydat knihu, musíš mít jasno v hodně věcech. Jednou z nich je i náklad, tedy kolik kusů tvé knihy vyjde z tiskárny. Buď realist(k)a a vyber si náklad, který je reálný a bude mít šanci se prodat. Se vším ti na Pointě rádi pomůžeme. Výše nákladu totiž ovlivní celý rozpočet knihy. Ten v sobě bude obsahovat spoustu výdajů, mezi kterými nebudou jen platy pro kolegy za započítané v kalkulačce. Ačkoliv se nutně nemusíme bavit o placené spolupráci, ale třeba o nějakém rozumném barteru, tak jako tak měj připravený rozpočet i na tyto aktivity, abys následně nebyl(a) překvapený(á)!

Hned od začátku je dobré mít jasno ve výši obnosu peněz, které hodláš investovat do předprodejového proma své knihy. Až budeš nad vlastními financemi, které chceš použít, přemýšlet, pamatuj na heslo: Abys vybral peníze, musíš peníze nejdřív investovat. Protože kdykoliv budeš něco prodávat online, tedy včetně knihy, budeš mít spoustu náhodných i nezbytných výdajů.

Co už dopředu můžeš počítat do výdajů:

  • peníze spojené s výrobou makety knihy ( Třeba vytištěná obálka, kterou obalíš jinou knihu a jednoduše ji vyfotíš a použiješ ve videu. Proto se s grafikem domluv na výrobě provizorní obálky, než bude hotová ta finální.)
  • peníze na úpravu fotek a obrázků
  • peníze na produkci a postprodukci promo videa
  • placené online promo a reklamy na sociálních sítích před předprodejem i během něj

Bude jich ale mnohem víc, ne se všemi ale můžeš dopředu počítat. Mnohé z těchto nákladů ale budeš muset rozmyslet ještě předtím, než se tvoje kniha pustí do předprodeje a než se dostaneš k profesionálům, kteří ti mohou pomoci zefektivnit tvoji předprodejovou kampaň. Proto si předtím, než se spustí předprodej tvojí knihy a než třeba vůbec svůj knižní projekt na Pointu nahraješ, vytvoř rozpočet pro vše, co víš, že budeš potřebovat před zahájením předprodejové kampaně a během ní. Obecně můžeš počítat s tím, že 40 % svého vyčleněného rozpočtu použiješ před spuštěním předprodeje a 60 % v jeho průběhu.

Díky čemu všechny kampaně běží a řada z nich úspěšně? Gros všeho je promo. Spousta a spousta proma, především na Facebooku a dalších sociálních sítích. Jak si ale připravit dostatečný obnos peněz, aby ti na všechno vystačily?

Jednou cestou je kreditní nebo debetní karta s dostatečným zůstatkem na financování tvého rozpočtu. Druhou cestou jsou partneři tvého projektu. Ty si můžeš udělat třeba i z poptaných kolegů. Zavaž si je třeba procenty z prodeje vydané knihy či barterem a pracujte na předprodeji spolu. Čím větší dosah knižního projektu, tím větší potenciál úspěšného předprodeje. Šiř projekt společně se svým týmem mezi přátele, čtenáře, rodinu. Je to přece váš společný projekt. Shánět můžeš i externí sponzory, kteří knihu v předprodeji podpoří. Sice je ani čtenáře nenalákáš na hotovou knihu, ale máš-li skvělý nápad, přesvědč je, že kniha bude stát za jejich peníze. Jako ukázku jedinečnosti tvého projektu využij třeba část rukopisu, kterou už budeš mít precizovanou!

Ať už finance budeš brát jen ze svého, nebo to bude rozpočet z více toků, buď chytrý, nastav si limity, stanov si, kam chceš výdaje směrovat, a buď připravený i na neočekávané výdaje.

2 •— Spolupracuj s mistry obsahu

Ke tvojí knize i předprodejovému promu se bude vázat hodně obsahu. Sice jsi napsal(a) celou knihu, jenže psát román je něco jiného než copywriting, který se píše cíleně pro konkrétní lidi, sociální síť a za konkrétním účelem. Dobře psané, krátké, úderné a jednoduše mluvící texty ti mohou pomoci víc, než si myslíš. S čím nejspíš budeš potřebovat textovou pomoc?

  • tvůj osobní profil a stránka projektu na Pointě
  • e-maily pro čtenáře a předplatitele, přátele, rodinu, podporovatele
  • e-maily pro tisk, blogery, influencery
  • texty k promo videím
  • texty na sociální sítě  
  • reklamní texty
  • aktualizace stavu knihy, pokročení v předprodeji, jakýkoliv update na Pointě  

Plus stejně jako u všech ostatních forem online marketingu budeš potřebovat dobré titulky a výzvy k akci. Jsi dobrý spisovatel i pisálek a máš spoustu nápadů? Skvělé, pak nepotřebuješ copywritera, ale stačí ti editor. Pokud ti ale vadí už jen představa, že bys měl osobně odepisovat lidem, a necítíš se na to, pak budeš určitě potřebovat někoho, kdo ti pomůže i s tímto druhem komunikace.

Kdybys nevěděl, kde takové lidi sehnat, poohlédni se na internetu i Pointě, poptej se u známých po copywriterovi nebo obsahovém marketérovi a neboj se využít jeho služeb. Člověk, který umí svými slovy věci, tedy tvoji knihu, prodat, je pro tebe klíčový jak před předprodejem, tak i během něj.

I když si můžeš psát texty, které ti jen někdo projde a doupraví, sám, důležitější na tom všem je spolupráce, která třeba přinese nové nápady na obsah, a navíc pro tebe bude celý proces tvorby textů snazší a rychlejší, než když budeš vše dělat sám.

Není to ale zadarmo. Do svého rozpočtu proto nezapomeň zahrnout náklady na kvalifikovaného a schopného copywritera nebo obsahového marketéra. (Ne)úspěch tvého předprodejového proma totiž může spočívat v tomto jednom rozhodnutí. Takže se neboj najít někoho, kdo je v psaní takových textů špička a svým obsahem inspiruje lidi k činům.

3 •— Nepodceňuj sílu videa

Jak jsme psali i v samostatném článku – video je nejsilnější promo nástroj dnešní doby a zvládne mnohem víc než pouhý text. Proto ho ani na Pointě rozhodně nezavrhuj. Bude viset na sociálních sítích a uvidí ho spousta lidí, proto si na něm dej opravdu záležet. Přesvědčivé video není na produkci snadné, na druhou stranu to není nic, co bys nezvládl(a).

Základem dobrého videa je dobrý scénář, mimochodem je to i další důvod, proč mít copywritera. Potom přichází natáčení a hodiny postprodukce. Tím ale tvoje práce nekončí. Online videa a reklamy mohou mít opravdu velkou sílu. Výzvou pro tebe ale bude přizpůsobit svá videa pro různé typy publika a pro různé sociální sítě.

Pravděpodobně se ti nevyhne ani živé video vysílání na Facebooku nebo Instagramu. Při přímém přenosu bys ale neměl(a) být o nic méně připravený(á). A i když tě možná děsí představa toho, kolik času strávíš před kamerou, je opravdu dobré, když na videích budeš, protože si čtenáři budou moci spojit tvou knihu s konkrétním obličejem. Na Pointu se totiž vracejí, aby podpořili tebe jako člověka, který stojí za promo kampaní knihy. Proto se ti videí určitě bude hodit víc.

Máme pro tebe i pár tipů, které ti při tvorbě videa a jeho strategie pomůžou:

  • Natáčení na chytrý mobil už v dnešní době víc než stačí, zvaž zapůjčení dobrého mikrofonu, který snadno propojíš s telefonem.
  • Obstarej si stativ, který ti bude držet jak telefon nebo foťák, tak i osvětlovací aparaturu. Pro produkci dobrého videa je totiž málo důležitějších věcí než udržet telefon stabilní a mít dobré světlo.
  • Najdi si čas a místo, kde můžeš kdykoliv jen rychle nastavit svá světla a telefon nebo foťák, a to nejlépe na místě, kde si můžeš stativ a osvětlení nechat. Budeš tak mít vždy vyhrazené místo pro vytváření videí.
  • Nauč se video upravovat. Existuje mnoho možností úpravy videa jako například iMovie, ale ne všechny pro tebe budou to pravé. Využij časově omezených bezplatných verzí programů, abys našel(la) pro tebe ten nejvhodnější.
  • Mezi dokončováním knihy si najdi chvíli na napsání scénáře a zkus si napsaná slova zapamatovat. Tvůj výstup pak bude autentičtější, důvěryhodnější a příjemnější, než kdybys zaškobrtával.
  • Ukaž to nejlepší ze sebe. Nepokoušej se být někým, kým nejsi. Prostě jen ukaž sebe sama v tom nejlepším možném světle a nezapomeň se usmívat!
  • Připrav si oblečení, které můžeš rychle obléknout. Když budeš mít po ruce černou košili nebo kabát, zvládneš se rychle převléct a je jedno, jaké tričko máš zrovna na sobě. Navíc černá dobře skryje drátky od mikrofonu a udrží pozornost na tvém obličeji.

Videa mohou, a měla by být, účinnou součástí tvého předprodejového proma. Takže čím víc budeš připravený(á) a příjemný(á) před kamerou, o to snadnější bude jejich výroba.

4 •— Najdi své online spojence

Důležitou součástí jakéhokoliv uvedení produktu na trh je důvěryhodnost. Hlavně pokud jde o novou věc. Nejspíš už máš nějakou čtenářskou základnu, která dosud četla tvůj blog, sledovala tvoje sociální sítě a podporovala tě, ale když chceš do světa vypustit knihu, bude se ti hodit větší dosah. Znáš někoho ze slavnějších online lidí s vazbou k tématu, kterého se tvoje kniha týká? Skvělé, co takhle zkusit oslovit pár osobností, kterým by se tvoje práce mohla hodit a zmínili by se o ní na svém blogu nebo sociálních sítích.

Co když ale nemáš takovéhle známosti, které by ti k povědomí o knize pomohly? Pak je musíš začít budovat i řadu měsíců před zahájením předprodeje. Nejlepší způsob, jak se s takovými lidmi spojit, je jednoduchý. Zapoj je do něčeho smysluplného. Jak začít?

Buď obhájcem jejich práce a úsilí. Propaguj často jejich práci na svých sociálních sítích prostřednictvím nápaditých komentářů a sdílení. Kromě této angažovanosti musíš ale i budovat vztahy. V tom ti může pomoci tvoje okolí. Ujisti se, že ti, které znáš, tě případně můžou osobně představit dalším lidem. Proto měj připravený dostatek ukázek své knihy nebo projektu jako takového.

Měj příspěvky, ukázky a třeba ilustrace připravené i v digitální podobě. Influencerům a lidem, kteří by chtěli podpořit tvoje promo knihy, tak můžeš hodně věcí snáz ukázat a zároveň je budou moct používat. Dosáhnout spolupráce a zájmu influencerů je těžké, ale není to nemožné. Čím víc ale podporuješ své vybrané influencery, tím je větší šance, že si všimnou i oni tebe a podpoří tě.

5 •— Buď profíkem plánování

Spuštění jakéhokoliv online předprodeje zabere spoustu času. Předprodeje na Pointě trvají 30 dní. Tohle období ale nezahrnuje měsíce psaní, příprav, nebo období po předprodeji, kdy budeš dokončovat knihu spolu se svým týmem a budeš plnit odměny, které jsi čtenářům při koupi knihy v předprodeji slíbil. Stále budeš mít co dělat, budeš si připadat víc než zaneprázdněný(á),

Jak se připravit?

  • Dej přátelům a rodině vědět, co děláš a že ti to zabere nějaký čas. Sice jsou pro tebe důležití, ale v tomto období pro tebe nemusejí být prioritami.
  • Najdi si týdenní rutinu a dodržuj ji. Stanov si pravidelný čas na cvičení. Rozplánuj si týden pomocí osobního kalendáře. Nech si ale i nějaký čas, který operativně využiješ ke komunikaci se čtenáři nebo k nerušené práci.
  • Věnuj knižnímu projektu tím víc času, čím je předprodej dál. I když naplníš svůj cíl, budeš si muset vyčlenit ještě víc času na komunikaci a udržování vztahu se čtenáři. A i naopak. Pokud předprodej nepůjde podle tvých představ, strávíš oslovováním čtenářů času ještě víc.

V podstatě si budeš muset naplánovat svůj život jak nejlépe můžeš. Plánuj ale s vědomím, že v okamžiku se tvoje plány mohou kdykoliv změnit, ať už mluvíme o požadavcích čtenářů nebo pozměnění proma knihy.

6 •— Měj papírový checklist vždy po ruce

Možná preferuješ řízení věcí i projektů pomocí technologií. Problém je ale v tom, že programy, které by ti měly pomáhat, jsou příliš pomalé ve chvílích, kdy potřebuješ rychle přidat nebo upravit víc věcí.

V průběhu celého procesu vydávání knihy budeš mít neustále se vyvíjející seznam věcí, úkolů a poznámek, se kterým budeš potřebovat pracovat a mít ho neustále při sobě. Jistě, existují pomocníci jako Trello, ale většinu změn nebo doplňování kontrolního seznamu budeš většinou provádět, když nebudeš za počítačem. Řada těch změn totiž vzejde z konverzací nebo z věcí, o kterých přemýšlíš, když na knize zrovna nepracuješ. A ne, telefonní aplikace ti situaci také neulehčí. Než bys všechno potřebné na mobilu napsal, trvalo by to hezkou chvíli.

Zkrátka neexistuje žádná náhrada za pero a poznámkový blok, kde můžeš škrtat, připisovat, upravovat. Můžeš tak mít tvůj knižní projekt neustále při sobě a psát dle libosti.

Co dál?

Jako první oslov své okolí, aby hned se spuštěním předprodeje knihu podpořilo. Ihned se ti totiž podaří překonat hranici psychologicky důležitých 20 % předprodeje. Během zbytku předprodeje se pak budeš moci věnovat „osobně neznámým“ čtenářům…

Sice jsme ti nejspíš nedali rady, o kterých bys předtím nevěděl(a). Ale věř, že víme, co říkáme, když zdůrazňujeme slovní spojení: opakování – matka moudrosti. Když už jsi ušel(ušla) tak dalekou literární cestu a tvoje kniha stojí před výzvou vybrat potřebné finance, byla by škoda neudělat vše pro to, aby je vybrala úspěšně.

Zajímá tě, jak proměnit svůj rukopis v knižní projekt a jak se co nejlépe připravit na předprodej? Tady ho najdeš, stručně a jasně vysvětlený!

Pokud rukopis teprve dopisuješ nebo ho máš hozený v šuplíku a nevíš, co dál se svým snem vydat knihu, přidej se k nám. Vydej ji s Pointou, která ti se vším kolem vydání knihy pomůže a dá ti další návody, jak celý proces úspěšně zvládnout.

Kategorie: Kniha s Pointou