Jak jsem vybrala 130 tisíc na knihu: 7 tipů pro úspěšnou crowdfundingovou kampaň

Zdravím všechny spisovatelky a spisovatele! Před pár dny se úspěšně uzavřela kampaň na financování mé knižní prvotiny Jeden svět nestačí. Během tří týdnu se mi na Pointě vybralo 131 990 Kč a já bych se s vámi chtěla podělit o pár tipů, jak jsem toho docílila – třeba to někomu z vás pomůže! Většinu těchto kroků jsem postavila na doporučeních od týmu Pointy, se kterými jsem pak dál pracovala, a které mi v celém procesu moc pomohly.

1. Začněte včas

Slovem „včas“ se nemyslí v den začátku kampaně, ale dávno, dávno předtím. Pointa vám dá 30 dní, kdy je sbírka otevřená – pokud ale nemáte žádnou velkou čtenářskou základnu a začínáte od nuly tak jako já, je 30 dní děsivě málo. Je proto nutné připravit si kampaňový „program“ o dost dříve – já jsem začala někdy kolem Vánoc (kampaň se mi spustila 17. března). 

2. Zamyslete se nad cílovou skupinou

Mým prvním bodem bylo uvědomit si, kdo bude knihu číst, a podle toho jsem si vytvořila plán a síť osob, které budu oslovovat. Young adult román se dá ideálně nabídnout všem přátelům ze školy, z kroužků, přátelům přátel a mladším rodinným příslušníkům.

3. Poptejte se po větších sponzorech

Přátelé vás podpoří, ano, ale v mém případě jsou stejně mladí a stejně bez peněz jako já. Věděla jsem proto, že je nutné sehnat větší příspěvky, které kampaň trochu nakopnou. V tomto případě jsem se zaměřila na rodiče přátel vlastnící úspěšnější firmy a na rodiče podporující mladé umělce. Možná se zdá, že nikoho takového v okolí nemáte, ale já našla přes přátele přátel hned tři nadšence, kteří byli ochotni mě podpořit.

4. Nestyďte se, organizujte, ukažte vlastní iniciativu

Asi nejtěžší částí kampaně je doopravdy vyjít ven se svým projektem; říct si, že to má smysl a že tomu věříte. Jenže sponzoři potřebují slyšet, že svůj projekt milujete – musíte je přesvědčit, že pro ně má smysl do něj investovat. Na schůzky se sponzory jsem proto vždy chodila včas, s připravenými podklady – shrnutím, hlavní myšlenkou, vývojem postav a i s nějakým plánem do budoucna – autorská čtení v knihovnách, autogramiáda, přednášky ve školách. Jsou to investoři – nevadí jim risk, pokud někde v dálce vidí zisk. Tak jim ukažte, že tam někde je! Pokud vás neznají odmalička, tak vám na příběh o „splnění dětského snu vydáním vlastní knihy“ moc neskočí.

Především na ně však udělá dojem vlastní finanční iniciativa. Pointa umožňuje autorům, aby si na projekt z 30 % přispěli sami. Neznamená to, že musíte tuto částku vlastnit, ale jak víc sponzorům dokážete víru v projekt, když ne přidáním vlastního kapitálu? I malá částka se počítá!

Na závěr – nezapomeňte zůstat s investory ve spojení i v průběhu celé kampaně, aby byli stále v obraze, jak se projekt vyvíjí.

5. Připravte si dopředu sociální sítě

Moje asi nejlepší rozhodnutí bylo připravit si již o Vánocích příspěvky, které jsem poté postupně s kampaní přidávala na Instagram. V prvních příspěvcích jsem představila dílo, v dalších proces kampaně, poté recenze, ukázky ilustrací, ukázky toho, co mohou jako přispěvatelé získat (kategorie speciálních odměn na Pointě). Neustále připomínejte, jak jste vděční, kdy kampaň končí a kolik se už vybralo.

6. Oslovte všechny

Určitě si v jednu chvíli budete myslet, že jste oslovili všechny lidi, které znáte. Ale není tomu tak. Vaše síť kontaktů je jistě mnohem větší – jen na známé nemáte kontakty. Proto se nebojte psát kamarádům o čísla, bombardujte je zprávami a věřte, že se někdo chytí. Častokrát ti, které byste nejmíň čekali.

7. Neklesejte na mysli, to dáte!

Ano, je to hodně práce, hodně psaní, hodně proseb na kolenou. Ale stojí to za to! Přikládám vám pár ukázek z mé kampaně a zároveň i odkaz na vlastní dílko na Pointě, kde se v případě zájmu dozvíte víc informací. A teď už hurá do výroby! Držím vám všem palce!

Alexandra Hamplová

Devatenáctiletá maturantka, milovnice umění, historie, kávy a dobrých příběhů. Volný čas tráví nejraději u klavíru a houslí, na tanečním sále nebo v Historickém ústavu. Psaní se věnuje odmalička a během posledních let se zúčastnila několika celorepublikových soutěží. Jeden svět nestačí je její knižní prvotina!

Jeden svět nestačí

Dystopický sci-fi román o rozděleném světě a odvážné Sofii, která touží odhalit pravdu ukrytou za Velkou zdí.“

Dva odlišné názory – jedno řešení.

Šestnáctiletá Sofie, nespokojená se životem na ekologické straně, touží poznat, co se skrývá za Velkou zdí. Jak to u technologů asi vypadá? Létají do vesmíru na výlet, nebo všichni zahynuli?

Když se v jejím společenství objeví záhadná žena, Sofie spatří příležitost zjistit pravdu. Co všechno bude muset riskovat, aby přežila boj dvou světů, odhalila skrytá tajemství a splnila si své sny?

 

Články, které by tě mohly zajímat:

Chceš si také splnit svůj sen? Vydej knihu s Pointou! Zajistíme ti tisk, ISBN i distribuci do knihkupectví.