Jak určit cílovou skupinu knihy

Žádná kniha není vhodná pro všechny čtenáře. Ani nejprodávanější kniha všech dob nemusí zaujmout každého. Určení cílové skupiny je pro komunikaci i prodej tvé knihy klíčové. Když si cílovou skupinu správně vymezíš, lépe pak stanovíš, kde a jak tyto lidi nejlépe oslovit. Cílové skupině je pak vhodné přizpůsobit obálku knihy i třeba odměny do předprodejové kampaně.

Jak na to?

Zkus si představit, jaký typ čtenářů nebo čtenářek by si tvou knihu pravděpodobně rád přečetl, a odpověz si na tyto otázky:

  • Kde žijí?
    Žijí tví čtenáři po celém Česku, nebo je kniha určena pro čtenáře z konkrétního regionu či města? Žijí ve velkých městech, nebo spíše na vesnicích?
  • Jsou to spíše ženy, nebo muži?
    Pokud například píšeš román pro ženy, primárně můžeš cílit právě na ně. Ne vždycky je ale nutné se v této kategorii omezovat. Sekundárně můžeš cílit i na muže, kteří mohou knihu koupit jako dárek.
  • Kolik jim je let?
    Omez cílovou skupinu věkovým rozmezím. Je to například kniha pro děti? Urči od kolika let je vhodná.
  • Jaký TV kanál, rádio, noviny, časopisy sledují/poslouchají/čtou?
    Je tvá kniha cestopis? Cílová skupina tvé knihy pravděpodobně čte cestovatelské blogy, sleduje influencery cestovatele.
  • Na jaké internetové stránky chodí?
    Jsou čtenářky tvé knihy maminky? Pak pravděpodobně chodí na weby určené pro maminky, jako je například modrykonik.cz, maminka.cz apod.
  • Jaké sociální sítě používají? Jak často a kdy?
    Píšeš young adult? Pak je tvá cílová skupina pravděpodobně na TikToku a Instagramu. Je tvá kniha určena mileniálům? Najdeš je spíše na Facebooku a Instagramu.
  • Kdo ovlivňuje jejich názory?
    Jsou to nějaké významné osobnosti? Jaké? Můžou to být například herci, influenceři, blogeři atd.
  • Jaké mají zájmy?
    Chceš vydat kuchařku? Do cílové skupiny by určitě měli patřit lidé se zájmem o vaření, pečení nebo třeba zdravou výživu (dle zaměření tvé knihy).
  • S čím jim může tvá kniha pomoci?
    Bude pro ně v něčem přínosná? Předává tvá kniha nějaké poselství? Může se v ní někdo najít? Nebo je pro tvou cílovou skupinu spíše takovým útěkem od reality?
  • Jaké argumenty či výhody je přesvědčí o tom, aby si koupili tvou knihu?
    Může to být například sleva na knihu v předprodejové kampani. Pomůže tvá kniha dobré věci? I to pro cílovou skupinu může být přesvědčivým argumentem, aby si knihu koupili.

Jak může taková cílová skupina například vypadat?

  • ženy/dívky
  • 15–25 let
  • SŠ/VŠ vzdělání
  • celá ČR
  • jsou citlivé
  • mají rády romantické příběhy se šťastným koncem
  • jsou na Instagramu a TikToku
  • čtou časopis Heroine
  • jejich názory ovlivňují influencerky
  • kniha pro ně bude útěkem od reality
  • knihu si koupí, pokud ji doporučí více influencerek, které sledují

Cílovou skupinu už máš vymezenou? Zaregistruj se a splň si sen o vydané knize.