Na všech kurzech tvůrčího psaní nám vždycky říkali, jak obrovské budeme mít štěstí, když nám nakladatelství vydá knížku. Ale co když to štěstí nemáme? Co když se jim právě ta naše kniha nehodí do edičního plánu? Nebo se někomu náš text nelíbí, a přesto je hodný vydání? A co když zkrátka chceme mít štěstí ve vlastních rukách a nečekat na ostatní? Na to je snadná odpověď.
Text: Michaela Dočkalová
Nečekej na zázrak a jdi štěstí naproti
Já se do všeho vždycky pouštím po hlavě. Normální člověk napíše knihu a nabídne ji nakladatelstvím. Pak měsíce čeká a čeká na odpověď, která možná nikdy nepřijde nebo nebude taková, jakou očekával. Upřímně? Na tohle nemám nervy. Kdo mě zná, ví, že nejsem trpělivá. Zkrátka jsem nikdy do žádného nakladatelství svou knihu neposlala. Místo toho jsem se rozhodla vydat knížku samonákladem. Pokud do toho chceš jít i ty, je zapotřebí si uvědomit několik důležitých okolností a smířit se s nimi. Za prvé: Jsou to desítky probdělých nocí. Ale to je jenom maličkost. Čti – a jestli dočteš až do konce, a přesto do toho budeš chtít jít, máš z poloviny vyhráno.
Komu se tvoje texty líbí?
Než vůbec začneš o vydání knížky samonákladem uvažovat, zjisti si, jestli by o ni byl zájem. Je fajn darovat rukopis rodině, kamarádům a známým, ale upřímně – to ti vynaložené náklady nevrátí. A pokud v budoucnu budeš chtít vydat další knížku, bylo by fajn na to mít peníze. Já si založila blog a facebookovou stránku, kam své texty dávám. Sdílím jsem je i v různých facebookových skupinách. Podle reakcí, které jsem za první půlrok po založení blogu sklidila, jsem usoudila, že když vydám knížku, pár lidí (rozuměj pár desítek) si ji nejspíš koupí. Nějak začít musím, že?
Nezapomeň na betačtenáře
Knížka je napsaná, co teď? V nejlepším možném případě si sežeň aspoň jednoho betačtenáře. To je člověk, který si tvou knihu přečte ještě předtím, než půjde do tisku. Slouží k tomu, aby vychytal různé nepřesnosti, chybné údaje, nesmyslnosti v ději atd. Mohou to být tvoji kamarádi, ale můžeš oslovit i profesionály. Stačí se porozhlédnout po internetu.
Grafik je tvoje pravá ruka
Kromě betačtenářů potřebuješ i grafika. Já mám partnera a grafika v jedné osobě, ale chápu, že ne každý má to štěstí. Proto se po něm porozhlédni na Facebooku, v příslušných skupinách. Ale pozor, nejdřív se podívej na jeho portfolio. Není grafik jako grafik. A ne vždy vysoká cena odpovídá kvalitě. Podle náročnosti zpracování knihy (obrázky, fotky, střídání písma…) tě grafik u dvou- až třísetstránkové knihy vyjde zpravidla na deset až třicet tisíc korun.
Bez kvalitní korektury radši knihu nevydávej
Další osobu, kterou nutně potřebuješ, je korektor či korektorka. Tahle osoba přichází na řadu až jako poslední. Nejprve by si měla přečíst text ještě nezlomený, tudíž ve Wordu, Pages nebo zkrátka v tom, v čem píšeš, a pak znovu již zalomený ve formě PDF. Dvě čtení jsou nutná. Tři jsou ideální. Nikdo není tak dokonalý, aby všechny chyby odhalil na první dobrou.
A kde sehnat korektora? Kde jinde než na sociálních sítích. Na internetu seženeš korektory, kteří si říkají cca od třiceti do osmdesáti korun za normostranu. Upřímně? Osmdesát pět korun mi přijde hodně. Pokud tedy nemáš nijak zvlášť složitý text, v němž by se musel v každé větě ověřovat nějaký údaj (historický, zeměpisný atd.), třicet, čtyřicet korun za normostranu je fajn. Nejdůležitější ze všeho ale je, aby v knize nebyly stylistické ani gramatické chyby, proto si opět vyžádej nějaké reference nebo korektorovi připrav zkušební text.
Michaela svůj knižní debut Mysli na nesmysly vydala samonákladem.
Foto: archiv autorky
Čím větší náklad vytiskneš, tím méně tě bude kniha stát
A teď to hlavní. Ne že byste ty jako autor, grafik nebo korektor nebyli důležití, ale bez tiskárny to nepůjde. Jedna dobrá rada – uvědom si, že čím víc knih vytiskneš, tím tě výrobně bude kniha stát méně. Neříkám, že máš tisknout hned pět tisíc kusů. Ale zvaž, jestli pět set není přeci jenom málo.
Záleží ale na tom, kolik předpokládáš, že prodáš knih. Pokud máš blog, Facebook, Instagram s nějakými followery, můžeš jakž takž odhadovat. Obecně platí, že si tvoji knihu nebo cokoliv jiného koupí přibližně deset procent těch, co tě sledují. Spíš ale počítej s ještě menším počtem zájemců. Nicméně až budeš mít rozmyšleno, kolik knih budeš tisknout, na jaký papír, v jaké vazbě a rozměru, oslov několik tiskáren. Klidně pět, šest, ať ti udělají nabídku. Podle toho se rozhodneš. (Každému autorovi zajišťujeme i tiskárnu za výhodnou cenu, pozn. Pointy.)
Výdaje a zase výdaje
Ještě než bude kniha v tisku (tiskne se zhruba měsíc), rozmysli si, jak ji budeš chtít prodávat. Předpokládám, že přes e-shop. V tom případě doporučuji Shoptet, protože je podle mého nejjednodušší a navíc je na jejich lince dvacet čtyři hodin denně někdo, kdo ti rád poradí. Ale počítej s výdaji navíc. Za e-shop, platební bránu, nějaké to procento s přijatých plateb… Uf.
Kvalitní obal se vyplatí
A pak samozřejmě způsob balení knihy. Pokud posíláš knihu, skutečně se vyplatí kvalitní obal. Nejlépe z kartonu a s přečnívajícími okraji, aby se ani při pádu nezničila. Počítej s tím, že kvalitní kartonový obal stojí zhruba patnáct až dvacet korun. Ale vyplatí se. Navíc pak cenu stejně přičteš k balnému a dopravě.
Nic z toho tě neodradilo? Výborně! To nejdůležitější jsem ale pořád ještě nezmínila. Protože až knihu vydáš, bude tě čekat spoustu dalších starostí. Třeba to, jak ji dostat mezi lidi, a věř mi, že to je pořádný oříšek, nemáš-li zbytečné desítky tisíc korun. Ale jde to. Pomalu, ale vážně to jde. Jen ty a tvoji čtenáři musí být přesvědčení o tom, že je kniha dobrá. Nejlepší reklama je totiž ta, když se o tobě (knize) mluví a píše. Tu žádnou zaplacenou propagací nenahradíš.
Autorka je novinářka, blogerka a autorka povídkových knížek Mysli na nesmysly a Koukej, bude to oukej. Obě vyprávějí o partnerských, rodinných i kamarádských vztazích. Hrdinové povídek se dostávají do vyhrocených situací, z nichž mnohdy zdánlivě nevede žádná cesta ven. Jsou to příběhy obyčejných lidí o tom, co se může stát každému z nás.