Pojem crowdfunding pro tebe určitě není neznámý. Pokud si však nejsi jistý (jistá), co všechno obnáší, a zajímají tě základní pravidla jeho fungování, čti dál.
Co je to crowdfunding?
Jak sis asi všiml(a), pojem crowdfunding se obvykle nepřekládá. V češtině by se dal jednoduše vysvětlit jako skupinové financování. Větší počet lidí (crowd = skupina) přispívá na konkrétní věc nebo projekt menším finančním obnosem. A pokud investuje dost lidí a podaří se vybrat předem stanovenou částku, projekt může být zrealizován.
Crowdfunding má hned několik druhů. Existuje crowdfunding podílový, dluhový nebo charitativní. Známý je také crowdfunding odměnový. Ten funguje na bázi odměny za finanční příspěvek. Setkáš se s ním poměrně často, a jak jistě víš, právě tuhle formu skupinového financování využívá i Pointa.
Bez komunity to nepůjde
Pokud se rozhodneš crowdfunding zkusit, dav (skupina) přispěvatelů bude pro úspěch či neúspěch tvojí kampaně klíčový. Ještě před jejím spuštěním bys měl(a) mít vybudovanou komunitu fanoušků a také se zamyslet nad tím, na koho dalšího budeš cílit. Podle cílové skupiny bys pak měl(a) představit nejen samotný produkt/službu, ale nastavit i celý styl komunikace a marketingovou strategii.
Takhle probíhá crowdfunding na Pointě
Crowdfundingová kampaň na naší platformě trvá běžně 30 dní. Předprodej tvé knihy může začít nejdříve, když máš dokončený rukopis. Na základě parametrů knihy a nacenění knižních kolegů určíme cílovou částku, kterou budeš muset vybrat. I když se ti to nakonec nepodaří, nic se neděje. Finance se vrátí zpátky jednotlivým lidem, kteří si knihu v předprodeji koupili.
Co udělat, aby ses vyhnul(a) neúspěchu?
1) Nepodceň přípravu
Příprava na crowdfunding ti zabere několik týdnů až měsíců. Co platí v životě, platí i tady. A to že řádná příprava se vyplácí a jednou z největších chyb je uspěchaný start kampaně. Tvým hlavním úkolem bude důkladně si rozmyslet, jak, komu a kde budeš svoji knihu prezentovat.
2) Zaujmi své čtenáře
Abys své potenciální čtenáře zaujal(a), musíš umět svou knihu prodat. Čím je zajímavá a proč by ji měl někdo podpořit? To bys měl(a) umět vysvětlit ve zkratce i po probuzení uprostřed noci.
S tím, jak knihu prezentovat, ti pomůžeme. V rámci přípravy na předprodej budeš muset dát dohromady propagační texty na platformu. I v nich si ujasníš, co a jak komunikovat. Nalákat můžeš i na zajímavé odměny. Ty by měly souviset s tvojí osobou nebo s tématem tvojí knihy. Skvělým příkladem je Petra Jirglová, která nabízela při předprodeji své knihy Letuška z economy jako jednu z odměn setkání se svými kolegyněmi letuškami.
3) Požádej o podporu
Je jasné, že o podporu v předprodeji požádáš nejspíš rodinu, kamarády a známé nebo kolegy z práce. To ale obvykle nestačí. Bude třeba oslovit i staré spolužáky nebo kamarády kamarádů. Komunitu podporovatelů bys měl(a) budovat dlouhodobě. Komunikovat s nimi můžeš nejen osobně, ale i online. Třeba na sociálních sítích nebo na blogu.
Protože chceš oslovit co nejširší spektrum podporovatelů, měl(a) bys rozhodit sítě i mimo známé vody. Při cílení na neznámé publikum pamatuj, že tvoje kniha není pro každého, i když si to možná myslíš. Vezmi si jako příklad Bibli nebo Pána prstenů, ani ty nečtou všichni. Svého čtenáře si představ a popiš jako konkrétního člověka, využít k tomu můžeš naše pracovní listy.
Pomoct ti mohou i betačtenáři, kteří si tvůj rukopis přečtou jako první. Nejenže ti poskytnou důležitou zpětnou vazbu, ale zároveň se mohou stát tvými fanoušky a ambasadory a šířit povědomí o tvé knížce i jejím předprodeji.
4) Nastav si marketingovou strategii
O plánu vydat knihu se můžeš zmínit v různých facebookových skupinách, využít mailové newslettery nebo placenou reklamu. Zkus se domluvit na spolupráci s influencery nebo oslovit potenciální sponzory. Jen pamatuj na relevantnost. Vždy konkrétně vysvětli, proč by měl daný člověk nebo firma podpořit právě tebe a tvou knihu. Neboj se oslovit novináře nebo lokální instituce, třeba lokální knihovnu, kde můžeš uspořádat autorské čtení.
S propagací tvojí knihy v předprodeji ti poradíme. Kromě toho, že ti pomůžeme s texty a odměnami na platformu, děláme každý měsíc marketingové workshopy. Inspiruj se i v dalších článcích na blogu. Jak se s crowdfundingem úspěšně vypořádala naše autorka Karolína Kváš, si přečti tady.
Komunikuj před kampaní, během ní i po ní
Pokud se ti v crowdfundingu zadaří, není to důvod k utlumení komunikace s tvojí komunitou. Právě naopak! Lidé, kteří na vznik knihy přispěli, budou chtít vědět, co se děje dál. A ty budeš mít skvělou možnost vtáhnout je do zákulisí. V jaké fázi je výroba knihy? Prochází právě korekturou? Jak vypadá finální grafika? Už jde kniha do tisku? A kdy přijde přispěvatelům fyzicky? To všechno můžeš se svými fanoušky sdílet a vygradovat tak proces „těšení se“.
Ani po vydání knihy bys neměl(a) v komunikaci polevit. Obecně totiž platí, že nejlepším ambasadorem knihy je její autor (autorka).
Svou zkušenost s crowdfundingem a jeho procesem popisuje v jednom z článků na blogu Tomáš Kapras. Ten předprodej na Pointě úspěšně pokořil a jeho kniha Hovínko na dortu už je nějaký čas na pultech knihkupců i na e-shopech.