Pokud se rozhodneš vydat knihu, měl(a) bys udělat všechno pro to, aby se co nejlépe prodávala. Pamatuj si, že samotný rukopis není to jediné, co ti pomůže čtenáře zaujmout. Lidé by měli znát i tebe jako autora. A k tomu ti v dnešní době skvěle poslouží hlavně (ale ne jenom) sociální sítě. Pojď se s námi podívat na to, jak si kolem sebe vytvořit silnou komunitu fanoušků a vytvořit ze sebe jako autora oblíbenou značku.
Proč je autorský branding tak důležitý?
Připrav se na to, že se o tobě budou chtít čtenáři něco dozvědět. Autoři jsou totiž často posuzováni a hodnoceni nejen podle své práce, ale i image. A právě proto bys neměl(a) branding podceňovat.
Při budování tvé autorské značky bude primární si dobře naplánovat komunikaci. Dobře si dopředu rozmysli, co chceš a budeš s knižní komunitou sdílet. Komunikuj konzistentně a snaž se být autentický (autentická).
Efektivní a chytrá komunikace ti může pomoct od samého začátku při předprodeji knihy, ale i poté, co bude kniha vydána. Budou se ti hodit i při navazování dobrých vztahů s ostatními autory, rozšíření čtenářské a fanouškovské základny a ve finále podpoří i prodeje.
Při vytváření své značky můžeš vyjít z odpovědí na následující otázky:
• Jak by ses jako autor(ka) charakterizoval(a)?
• Co tě k psaní motivuje?
• O čem a proč píšeš?
• Komu se bude tvá kniha líbit a z jakého důvodu?
• V čem je tvoje práce jedinečná? A co dělá tvé příběhy speciálními?
• Kdo jsou autoři tvých nejoblíbenějších knih?
• Jaký branding mají autoři s podobným žánrem/cílovou skupinou?
• Co definuje tebe a tvoje příběhy? Jaké pocity a emoce má za cíl tvá tvorba vzbudit?
• Jaká témata propojují všechny příběhy, které jsi napsal(a) nebo chceš napsat?
To, jak tvoje sebeprezentace funguje, zjistíš snadno skrze reakce čtenářů. Pokud tvá online komunikace žádné odezvy nevyvolává, zkus je podnítit. Docílit toho můžeš několika způsoby. Ptej se, sdílej obsah svých fanoušků či jiných autorů, uspořádej online autorské čtení nebo debatu s prostorem na otázky… Inspiraci k tomu, jak komunikovat a aktivovat svoji komunitu online, píše v jednom z článků na blogu autorka knihy Kamínky po kapsách Karolína Kváš. Inspirovat se samozřejmě můžeš i na profilech či blozích jiných oblíbených autorů.
Sociální sítě jako mocný nástroj
Sociální sítě ti poslouží, ať už se teprve chystáš na předprodej knihy na Pointě, nebo už je o vydání tvé knihy rozhodnuto. Ideální je ale samozřejmě začít s komunikací online co nejdříve, nejlépe už při tvorbě rukopisu. Komunikovat bys pak měl(a) nejlépe při celém procesu přípravy a výroby knihy i po jejím vydání.
Většina autorů komunikuje na Facebooku a Instagramu, což jsou v Česku nejvíce používané sociální sítě. Výhodou je, že se na nich pohybuje velké množství uživatelů, a obě sítě navíc nabízejí nespočet příležitostí k interakci. To ale stále neznamená, že pro tebe budou právě tyto dvě sítě nejvhodnější.
Jak si tedy vybrat tu správnou platformu pro komunikaci? Navést tě mohou následující otázky:
• Jsi už na některé sociální síti aktivní?
• Kde nejvíc komunikuješ a sdílíš příspěvky?
• Máš už někde vybudovanou komunitu sledujících?
• Shoduje se tvoje skupina sledujících na dané sociální síti s cílovou skupinou knihy?
Stěžejní bude hlavně poslední otázka. Pokud cílíš na mladé čtenáře, vhodnou platformou pro tebe bude třeba Instagram nebo TikTok. Jestli naopak míříš na profesní publikum, vhodnější může být LinkedIn nebo Twitter.
Facebook jako nejpoužívanější síť v Česku
Při rozhodování budeš určitě zvažovat Facebook. Na Facebooku máš dvě možnosti: komunikovat o své tvorbě na soukromém profilu, nebo si vytvořit vlastní autorskou stránku. Co se týče facebookové stránky, budeš mít jistotu, že na ní jsou pouze lidé, které tvá autorská tvorba zajímá. Obsah nebude ředěný jinými věcmi, které sdílíš na osobním profilu. Na druhou stranu budeš mít na autorské stránce aspoň na začátku nejspíš méně sledujících. Ne každý totiž výzvu stát se fanouškem tvé stránky přijme nebo vůbec zaregistruje.
Pamatuj si ale, že část obsahu z této stránky máš možnost sdílet na svůj osobní profil, čímž zvýšíš dosah sdělení. Pokud chceš, můžeš na Facebooku vytvořit i skupinu nebo událost, ta je vhodná hlavně při předprodeji.
Vytvoř jedinečný hashtag
Pro svou knihu nebo sebe jako autora můžeš vytvořit jedinečný hashtag. Ten pak používej ve všech příspěvcích na sociálních sítích. Tobě i čtenářům umožní lépe a rychleji hledat příspěvky, které se týkají právě tvojí osoby nebo tvorby. I tímto způsobem můžeš posilovat svoji osobní značku a povědomí o ní.
K používání hashtagu můžeš vyzvat i své příznivce a případné influencery a sponzory, se kterými budeš spolupracovat. Pomůže ti to sledovat, co lidé o tvé tvorbě říkají. Vyber si hashtag, který je neotřelý, krátký a chytlavý. Pokud se chytne, můžeš dokonce časem začít udávat trendy. U svých příspěvků ale používej i další běžně používané hashtagy, aby tvé příspěvky vidělo co nejvíc uživatelů. Jak s nimi pracovat, si můžeš přečíst tady.
Buď aktivní a zapoj komunitu
Pokud máš kanály pro komunikaci vybrané, udělej si čas a naplánuj si příspěvky, které budeš publikovat. Tipy, čím sociální sítě plnit, najdeš v jednom z předchozích článků. S fanoušky komunikuj pravidelně a snaž se je vyzývat k akcím a reakcím. Lidé jsou obvykle rádi, když mají možnost vyjádřit názor a cítit se součástí procesu (třeba při tvorbě knihy). Můžeš je nechat hlasovat nebo jim dát prostor ptát se tě. Nezapomínej na pravidelné aktuality ohledně procesu tvorby nebo fáze výroby knihy. Čtenáři ocení, že je informuješ ohledně důležitých milníků.
Svým přispěvatelům a fanouškům nezapomeň průběžně děkovat, vybuduješ si tak větší důvěru, silnější značku a rozsáhlejší čtenářskou základnu.
Vyhodnocuj a přizpůsobuj obsah
To, jestli tvé příspěvky fungují, zjistíš nejen na základě reakcí fanoušků. Většina sociálních sítí nabízí základní statistiky ohledně úspěšnosti příspěvků a publika (to se nevztahuje na osobní profily, ale na již zmíněné stránky). Jejich prostřednictvím třeba zjistíš, jaký je dosah tvojí stránky a jednotlivých příspěvků, míru zapojení fanoušků a jejich demografické údaje. Pomocí analytik pochopíš, co je na tvojí stránce funkční a co potřebuje upravit. Kromě toho uvidíš složení fanoušků, a tedy i cílové skupiny, na základě které můžeš také přemýšlet a upravovat svůj budoucí obsah i tón komunikace.
Vyplatí se investice do reklamy?
Vzhledem k tomu, že se kvůli algoritmům sociálních sítích tvé příspěvky nebudou zobrazovat zdaleka všem sledujícím, možná budeš zvažovat placenou propagaci. Na budování image a oslovení širšího okruhu lidí ti může pomoct některé příspěvky finančně podpořit. Placené příspěvky směruj na předem specifikovanou skupinu lidí, kterým by se mohla tvoje tvorba podle demografie a zájmů líbit. Placenou propagaci bys ale měl(a) brát spíše jako doplňkovou aktivitu a zaměřit se hlavně organické budování komunity.
Rozšiř dosah i dalšími cestami
Řeč byla o organickém budování komunity i investici do placené reklamy. Existují ale i další cesty, jak povědomí o sobě jako značce rozšiřovat a budovat. Rozhodně není od věci oslovit novináře. Zaměř se na média, která by tvá tvorba mohla skutečně zaujmout. Můžeš se zkusit domluvit na rozhovoru nebo třeba na zaslání knihy pro recenzi. Na propagaci své knihy a osoby se můžeš domluvit také s influencery, a to nejen těmi knižními. Stejně tak se obvykle vyplatí spolupráce a vzájemná podpora s dalšími autory, s těmi si můžeš naplánovat třeba společné autorské čtení. Vyplatí se ti oslovit i knihovny nebo se zúčastnit různých literárních akcí, ať už online, nebo offline (až to situace zase dovolí).