Pokud se rozhodneš zkusit vydat knihu s Pointou, čeká tě 30denní crowdfundingová kampaň. Součástí přípravy k předprodeji je vytvoření marketingových textů. I ty ti mohou, pokud budou dobře napsané, pomoct k úspěšné kampani a splnění snu o vlastní knize. Co tyhle marketingové texty zahrnují, jak je napsat co nejlépe a na co si dát pozor? Přesně to se dozvíš v tomhle článku.
Propagace a komunikace je klíčem k úspěšné kampani
Pamatuj si, že úspěch neznamená jen dokončení knihy. Bez marketingu a komunikace to nepůjde. Pokud knihu lidem správně „neprodáš“, nepodpoří ji. Na začátek si určitě odpověz na základní otázky: Komu, kde a jak dám o své knize vědět? S marketingem bys měl(a) začít co nejdříve, samozřejmě už nějakou dobu před spuštěním samotného předprodeje. Pokud si všechno dobře rozmyslíš dopředu, bude pro tebe daleko jednodušší dát dohromady i předprodejové texty.
Na co by ses měl(a) připravit?
Pro přípravu textů k předprodeji ti pošleme pomocný dokument s jednotlivými sekcemi k vyplnění. Najdeš v nich příklady z již proběhlých úspěšných kampaní pro inspiraci. Podívat se můžeš i na aktuálně běžící předprodeje na webu Pointy.
Až budeš mít texty hotové, zašleš je zpátky do Pointy, kde se na ně podíváme. V případě potřeby tě upozorníme na nejasnosti či nepřesnosti, upravíme stylistiku nebo poskytneme rady, jak texty upravit. Až budou texty marketingově doladěné, zašleme je na korekturu.
Styl předprodejových textů by měl odpovídat tvému stylu psaní, aby potenciální zájemci věděli, co očekávat. Na specifický styl marketingových textů ke své knize Kamínky po kapsách vsadila třeba Karolína Kváš. Použila v nich stejně jako v knize přátelský tón a nespisovné výrazy, jako kdyby mluvila s kamarádkou. Jak na styl psaní, už máš jasno, ale zajímá tě, jak vypadají jednotlivé části předprodejových textů?
Jádrem je úvodní text a anotace
Anotace by měla poskytovat stručné a jasné info o knize a nalákat ke čtení. Ideální rozsah se pohybuje mezi 450 a 550 znaky. V případě úspěchu v crowdfundingové kampani se anotace objeví na zadním přebalu knihy. A bude spolu s názvem a obálkou jedním z rozhodujících faktorů při koupi.
Úvodní text by měl v jedné až třech větách shrnovat, o čem a pro koho kniha je. Úvodní text je to první, co uvidí lidé na stránce předprodeje tvojí knihy. Pokud je úvodní text nezaujme, mohou ihned odejít, a ty tak přijdeš o přispěvatele. Šikovnou pomůckou, jak okamžitě zaujmout, může být tzv. elevator pitch. Představ si, že jedeš ve výtahu s investorem, máš ale jen kratičkou chvíli na představení své knihy. Čím je natolik zajímavá, aby ji podpořil?
Následující sekce O čem v knize píšu rozvíjí už zmíněné informace. Můžeš v ní blíže popsat děj, představit hlavní postavy nebo stěžejní, ale i vedlejší témata a také vypíchnout další zajímavosti.
Vymezení cílové skupiny je pro úspěch klíčové
Pasáž Pro koho je kniha určena upřesňuje cílovou skupinu. Pamatuj si, že žádná kniha není pro všechny. Ne každý má zájem o válečnou literaturu, ne každý čte erotické romány. Ani nejprodávanější kniha všech dob Bible není rozhodně čtením pro všechny.
Správné určení cílové skupiny je pro komunikaci i marketing tvé knihy klíčové. Pokud víš, čím je tvá kniha unikátní, měl(a) bys také přesně vědět, komu ji nabízíš. Při definici cílové skupiny se zamysli nad demografickými údaji čtenářské komunity, jako je pohlaví, věk, zájmy, ale třeba i místo bydliště. Mají být čtenáři tvé knihy mileniálové z Prahy, maminky, nebo třeba cestovatelé?
Vymezení cílové skupiny knihy ti usnadní i plán dalších aktivit, jako například kde nejlépe tyto lidi oslovíš a zasáhneš nebo jakým jazykem a formou s nimi komunikovat. Na cílovou skupinu bys měl(a) pamatovat i při tvorbě předprodejových odměn tak, aby pro ni byly relevantní a zajímavé, a tím spíš by její členové tvou knihu podpořili.
Představ sebe jako autora
Připrav se na to, že ty, co zaujme tvá kniha, budou chtít znát i tebe jako autora. Na předprodejovou stránku kromě tvé rodiny a známých zavítají i přátelé přátel a ti, co tě neznají vůbec. Představíš se jim v sekci Pár slov o mně. Jde o jakýsi medailonek psaný v první osobě, který by měl být osobní a autentický. Můžeš v něm prozradit víc o svém povolání, osobním životě a zájmech, zkušenostech se psaním a podobně.
Pokud si chceš vybudovat fanouškovskou základnu, měl(a) bys sebe jako autora představovat i jinými prostředky, třeba na sociálních sítích. Proč je autorský branding tak důležitý a jak ze sebe vytvořit lovebrand, se dočteš v jednom z předchozích článků.
Proč jsi knihu napsal(a) a co na ni říkají ostatní?
V další části textů se budeš moct rozepsat o tom, co tě vedlo k napsání knihy. Sehrál při tom roli nějaký konkrétní impulz? Jaká je tvoje motivace k vydání? A co čekáš, že přinese čtenářům? Neboj se být osobní, lidé to ocení.
Kromě vlastního názoru, proč by měl někdo knihu podpořit, můžeš přidat i hodnocení ostatních. Právě v sekci Řekli o knize je prostor na první recenze tvého rukopisu. Ty mohou být klidně od členů tvé rodiny, kamarádů nebo betačtenářů, které si vybereš na platformě Pointy po registraci. Ještě nevydaný rukopis můžeš poslat i bookstagramerům či jiným influencerům, kteří mohou tvou knížku propagovat už v předprodeji. Recenze od prvních čtenářů poslouží nejen při crowdfundingu jako lákadlo pro ostatní, ale mohou pomoct i tobě jako skvělá zpětná vazba pro to, co se lidem na knize líbí a kde vidí mezery.
Nezapomeň vyzvat k zakoupení odměn a online sledování
Závěr předprodejových textů patří sekcím Chceš mě podpořit? a Chceš vědět víc?. Ty jsou mnohdy opomíjené, přestože jsou velmi důležité.
V pasáži Chceš mě podpořit? bys měl(a) vypíchnout zajímavé odměny, které sis pro předprodej připravil(a), a přimět lidi k tomu, aby sjeli níže na stránku, kde si mohou některou z nich výměnou za podporu tvé knihy vybrat. Jak už jsme zmiňovali, na přípravě odměn by sis měl(a) dát záležet. I díky nim totiž přilákáš další zájemce, kteří tebe a tvou knihu v crowdfundingu podpoří. Zároveň se neboj požádat o sdílení odkazu bit.ly, který ti v Pointě vytvoříme. Jde o zkrácený a snadno zapamatovatelný link, který bude odkazovat právě na předprodejovou stránku tvé knihy.
V poslední pasáži textu Chceš vědět víc? zmiň, kde mohou lidé sledovat tebe jako autora a aktuality o knize a jejím předprodeji. Uveď odkazy na kanály, kde se pohybuješ, třeba na Facebook, Instagram nebo blog, a kontakt na mail. Přihodit můžeš i výzvu, že budeš rád(a) za dotazy či připomínky.
V závěru textů nezapomeň poděkovat všem, kteří se tě rozhodnou jakýmkoli způsobem podpořit.
Texty máš. Co dál?
V rámci přípravy na crowdfunding na Pointě by ses měl(a) kromě marketingových textů zaměřit i na další věci. Tvým cílem je na předprodejovou stránku knihy přilákat co nejvíc lidí. Rozplánuj si proto komunikaci na různých kanálech. Čím plnit sociální sítě, se můžeš inspirovat tady. V online prostoru můžeš kromě sociálních sítí využít i další možnosti: blog, internetová fóra nebo spolupráci s influencery. Pokud to situace dovolí, zkusit můžeš i offline propagaci: uspořádat autorské čtení nebo nechat letáčky v lokální knihovně či jiné instituci. Neboj se oslovit lokální či zájmová média a v neposlední řadě ani další autory Pointy, se kterými vymyslíte třeba společné autorské čtení a vzájemně se podpoříte. Propojit se s ostatními můžeš v naší facebookové skupině Autoři s Pointou.