Crowdfunding: jak získat podporu, i když ti není příjemné říkat si o peníze

Psaní je pro většinu autorů bezstarostný únik z každodenní reality. U klávesnice nebo s perem v ruce se cítíme pohodlně a v bezpečí – je to naše komfortní zóna. Jenže ve chvíli, kdy rukopis dokončíme, nás čeká krok, který už tak pohodlný nebývá: dostat knihu mezi čtenáře.

A právě v ten moment vstupujeme do světa, který je na hony vzdálený tvůrčímu psaní, do světa marketingu, propagace, PR a prodeje.

Proč se propagaci nevyhneš?

Když už jsi do psaní vložil/a tolik práce, byla by škoda, aby tvůj rukopis zůstal ležet v šuplíku. Jenže pokud chceš svou knihu skutečně dostat mezi lidi, bez určité míry propagace to nepůjde nikdy.

  • Tradiční nakladatelství: Bude nutné, abys svou knihu dokázal/a přesvědčivě prodat a odprezentovat redaktorovi. A tím práce nekončí, protože i tak se budeš muset stát tváří své knihy a nakladatelství po tobě bude chtít, aby ses do propagace aktivně zapojil/a.
  • Samonáklad: Knihu si sice vydáš, aniž by ses musel/a ohlížet na názory a požadavky ostatních, jenže pokud o knize nikdo nebude vědět, nikdo si ji ani nekoupí.
  • Crowdfunding: Oslovuješ přímo čtenáře a musíš je přesvědčit, že právě tvoje kniha stojí za podporu.

Crowdfunding = žebrání? Ale kdepak!

Mnozí autoři nám píší, že si připadají nepříjemně, kdykoli mají někoho požádat o pomoc či o peníze. Nechtějí být v roli toho, kdo otravuje a „žebrá“ o příspěvek. Při tom si ale neuvědomují jednu zásadní věc:

Když někoho žádáš, aby podpořil tvou knihu, není to stejná situace, jako když před výplatou prosíš známého, aby ti půjčil peníze. Měl/a bys na to nahlížet jako na nabídku.

  • Nabízíš možnost stát se součástí něčeho většího a smysluplného.
  • Nabízíš lidem možnost vybudovat nějakou reálnou hodnotu a připojit se k vydání knihy, která se stane zdrojem zábavy nebo poučení pro stovky a stovky dalších lidí.
  • Nabízíš jim možnost podpořit tě v cestě za vlastním snem.
  • A v neposlední řadě za svou podporu získají tvoji knihu.

Nic z toho není malá věc. A věř, že lidé často překvapí svou ochotou podpořit – někdy přispějí i ti, od kterých bys to nikdy nečekal/a. Spolužáci, které jsi neviděl/a roky, kamarádi kamarádů, které vlastně ani moc neznáš, nebo dokonce úplně cizí lidé.

Je crowdfunding náročný? Ano, ale…

… jak se říká, bez práce nejsou koláče. Ani knížky. U nás v Pointě věříme, že crowdfunding je skvělou výzvou, která otestuje jak tebe, tak tvou knihu. Nakonec uvidíš, že se ti úsilí vyplatilo.

  • Vystoupíš z komfortní zóny a získáš cenné zkušenosti, které tě posunou dál – jako autora i jako člověka.
  • Získáš podnětnou zpětnou vazbu, která ti pomůže rozhodnout se, co dál.
  • Uvědomíš si, že lidé jsou mnohdy lepší a ochotnější, než by tě bylo napadlo.
  • A především vydáš svoji knihu a splníš si sen – v podstatě zadarmo.

Většina našich autorů přiznává, že kampaň pro ně byla mnohdy náročná a někdy i vyčerpávající. Jedním dechem ale dodávají, že to byla zároveň jedna z nejcennějších zkušeností, jakou kdy zažili.

Jak na úspěšnou kampaň? Omrkni některé z našich článků:

A když se kampaň nepodaří?

Neúspěch bolí, ale není to konec světa. Ber to jako cennou zpětnou vazbu. Výsledek crowdfundingu ti v podstatě nastavuje zrcadlo. A neúspěšná kampaň tě vlastně zachrání před tím, aby ses bezhlavě vrhl/a do vydání knihy, která by pak v knihkupectví zůstala ležet bez povšimnutí. Místo toho dostáváš šanci vylepšit dílo i svou prezentaci – a zkusit to znovu.
Pokud tvá kniha nezíská dostatek podpory, je to jasný signál, že je stále nutné na něčem zapracovat – na textu samotném, na způsobu prezentace nebo na komunikaci se čtenáři.

Nemusíš mít strach. Naše data a statistiky hovoří jasně: více než 6 z 10 kampaní na Pointě končí úspěchem.

Budeš trpět, ale náramně si to užiješ.

To řekl Ron Weasley, když se v knize Harry Potter a vězeň z Azkabanu pokoušel věštit z šálku s čajem. Tato věta poměrně trefně ilustruje pocity, které zažívají naši autoři při svých crowdfundingových kampaních. Ano, bude to výzva. A ano, může i bolet. Je to ale podobná bolest, kterou zažíváš, když tě po tréninku bolí svaly. Je to důkaz, že rosteš.

Neboj se tedy vykročit z komfortní zóny. Tvůj příběh si zaslouží víc než jen zůstat ležet v šuplíku. Pojď do toho s námi, a my ti poskytneme veškerou nutnou podporu, aby tvá crowdfundingová kampaň uspěla.

Články, které by tě mohly zajímat: