Ať už se chystáš spouštět crowdfunding, nebo máš knihu právě vydanou, možná znáš ten pocit, že jsi už o svojí knize řekl/a snad úplně všechno. Sdílel/a jsi obálku, odkaz na projekt, vyzýval/a jsi k podpoře knihy před předprodejem nebo po něm a už prostě nevíš, čím ty zpropadené sociální sítě plnit. Možná tě uklidní, že v tom rozhodně nejsi sám/sama. Podobným zoufalstvím si prochází snad každý autor. Dobrá zpráva ale je, že i když to možná na první dobrou nevidíš, máš v kapse pořád spoustu super obsahu, který můžeš nabídnout. A často právě ten neprvoplánový má největší sílu.
Přinášíme ti několik jednoduchých tipů na to, co sdílet o své knize před vydáním i po něm tak, aby to nebylo to na sílu a zároveň jsi nepůsobil/a jako zaseknutá gramodeska.
1. Ukaž backstage
Každého zajímá, co se děje v zákulisí. Ať už tvoje kniha vznikala po kavárnách, nebo večer co večer v obýváku po práci, lidé chtějí vidět proces, ne jen výsledek. Sdílením zákulisních momentů jim dovolíš nahlédnout do reality tvůrčí práce a zároveň si s nimi buduješ vztah. Ukaž tedy sledujícím něco z procesu tvorby – můžou to být tvoje chaotické poznámky, (ne)povedené skici, pracovní verze obálky, která „naštěstí neprošla“, nebo moment, kdy ti kniha poprvé přišla domů.

2. Sdílej úryvek z knihy (a ne jednou)
Skvělou volbou, jak nalákat čtenáře na tvoji knihu – ať už jako teaser před kampaní, nebo jako připomínka po vydání – je nabídnout jim malé „ochutnávky“. Můžeš to udělat formou krátkých citátů, ale na škodu není pochlubit se ani delšími pasážemi z knihy a k tomu se skvěle hodí video. Na formátu nakonec zase tolik nezáleží, zásadní je vybrat ten správný úryvek z knihy. Víc o tom, jak ukázku z knihy vybrat a jak s ní pracovat, se dočteš v samostatném článku. 🙂


3. Nech za sebe mluvit (beta)čtenáře
Sdílej, co o knize říkají jiní (ideálně to pozitivní 😅). Není to žádná věda a máš to za okamžik hotové – stačí publikovat screenshot. Recenze je (mimo jiné) skvělým nástrojem k propagaci knihy – nic nestojí a může ti pomoci zvýšit prodejnost a přilákat nové čtenáře. Protože upřímné hodnocení čtenářů bude vždy působit důvěryhodněji než to, co o knize napíšeš ty sám/sama.
Víc o tom, kde a jak získat recenze a jak s nimi pracovat, se dozvíš tady nebo v článku Proč chtít a mít recenze knihy už v předprodeji.


4. Prozraď něco, co jsi o knize ještě nikde neřekl/a
Poodhal roušku tajemství a překvap čtenáře drobností, kterou běžně nezmiňuješ – může to být něco osobního, nečekaného nebo klidně úsměvného. Třeba kdo tě inspiroval k napsání konkrétní postavy, co tě nakoplo k tomu, napsat knihu, nebo že závěr jsi zamýšlel/a úplně jinak. Nemusí jít nutně o proces vzniku, ale klidně i o nějaký detail, který s knihou souvisí a normálně by tě nenapadlo ho vypíchnout. Takový typ příspěvků působí lidsky a zároveň může u čtenáře vytvořit pocit, že nahlíží „mezi řádky“ nejen v knize, ale i v tobě jako autorovi.

5. Neboj se si (ze sebe) udělat legraci
Ne každý příspěvek musí být vážný a podle zajetého mustru. Naopak, lidé daleko lépe reagují na autentické příspěvky, které je pobaví a ve kterých se sami najdou, spíše než na ty vyšperkované, kterých je plný Instagram. Proto se neboj vsadit na humor, nadsázku a lidskost. Trochu tím pošťouchneš algoritmus, odlehčíš dojem ze svého feedu a v neposlední řadě si vytvoříš vztah se svými fanoušky. 🙂




6. Zařaď Q&A
Nemusíš všechnu práci udělat sám/sama. Dej prostor i těm, kteří tě sledují, a nech je ptát se a celkově se víc zapojit. Lidé jsou zvídaví a rádi se doptají na to, co je zajímá. Třeba kde jsi bral/a inspiraci, kolik stran má rukopis, jestli bude pokračování a tak podobně. Můžeš to udělat různými způsoby. Jedním z nich je živé vysílání na Facebooku nebo Instagramu, kde ti během přenosu čtenáři mohou psát dotazy rovnou do komentářů. K otázkám ale můžeš vyzvat i formou klasického příspěvku nebo využít funkci Q&A ve Stories. Jen na ně potom nezapomeň odpovědět. 😀
7. Opakování obsahu ≠ nuda
A v neposlední řadě recykluj. Pokud už máš za sebou crowdfundingovou kampaň, máš v rukávu i spoustu prodejních příspěvků. Mrkni, které získaly nejvíc srdíček, komentářů, sdílení. Použij je znovu, pouprav je nebo jim dej novou podobu (z úspěšného příspěvku vytáhni jednu větu a v Canvě ji zabal do atraktivního kabátku, z videa vytvoř článek, z článku video apod.). Protože faktem je, že většina tvých sledujících vidí jen zlomek toho, co zveřejníš. Opakování je tedy nejen v pořádku, ale v podstatě nutnost. Nemusíš pořád vymýšlet něco nového a vyčerpat se. Stačí změnit úhel, vizuál nebo popisek – a stejný obsah získá nový život. Jsi tvůrce, jdi na to chytře.
Takže mlčeti zlato v tomto případě rozhodně neplatí! Kniha, o které se nemluví, je pro čtenáře prakticky neviditelná. Ať jsi ve fázi předprodeje, nebo už máš titul vydaný, komunikace je zkrátka klíčová. Ale neznamená to, že musíš každý den chrlit originální obsah nebo mít perfektní strategii – možností, jak o své knize mluvit, je spousta, stačí jen zkoušet různé přístupy a hledat, co ti sedí. Každá snaha je lepší než nic a každý příspěvek může být právě tím impulzem, který někoho k tvé knize přivede.
Články, které by tě mohly zajímat:
- Jak na sociální sítě? Všechno zjistíš v tomhle komplexním průvodci pro autory
- Jak neznámý hokejový tým zaskóroval na Instagramu – @hcfaraoni a jejich instagramové dobrodružství
- 15 nápadů, čím jako autor plnit sociální sítě
- 33 tipů, jak propagovat svou knížku po vydání
- Jak ze sebe jako autora vytvořit lovebrand?
- Jak budovat komunitu a bavit se s fanoušky na Instagramu
- Pět nejčastějších chyb v online propagaci a jak se jich vyvarovat