33 tipů, jak propagovat svou knížku po vydání

Splnil se ti sen: tvoje dílo je na světě. Hurá! Ale co teď? U Pointy jsem vydala už dvě knížky. Jsou to bestsellery? Ne. (Zatím!) Pracuju na tom? Ano! Jak? Čti dál a inspiruj se.

  1. Sdílej na sítích radost z prvního setkání s knížkou, prvního obejmutí, pohlazení, přičichnutí.
  1. Oslav to! Uspořádej křest, autorské čtení nebo rovnou knížkovou tour. Potkávat se se čtenáři a vepisovat do knih věnování je top.
  1. Fotky a dojmy z akcí si nenech pro sebe. Napiš článek, příspěvek, newsletter. Přesdílej na svých profilech vše, kde tě někdo označí.
  1. Domluv si fotografa nejen na akce z bodu 1 a 2. Nafoťte spolu krásné promo fotky tebe s knihou, knihy s kafem, tebe s knihou a kafem (za kafe si dosaď, cokoli je blízké tobě). Já mám štěstí na fotografku sousedku. Hned den potom, co jsem si vyzvedla svoje Podivna z albatrosího skladu, jsme se sešly u nás na zahradě. Podmínky nebyly nej – trochu pršelo, běhala kolem nás banda mých, jejích a půjčených dětí, ale bylo to boží.
Zdroj: archiv autorky
  1. Obklop se partou, která ti fandí (tví čtenáři nebo kamarádi spisovatelé). Všechno pak jde snadněji. Jak si takovou bublinu vytvořit? Pravidelně sdílej, co tvoříš, zapojuj se ve FB skupinách (třeba Autoři s Pointou, Spisovatelské cappuccino nebo Kreativní inkoust), podporuj ostatní.
  1. Rozjeď to na sítích. Propagační příspěvky střídej s osobními. Skvělé tipy najdeš v knížce Ukaž, co děláš od Austina Kleona. Střídej formáty příspěvků: klasické posty, carousely, stories, reels, krátká videa, dlouhá videa… Pozoruj, co baví tvoji cílovku, na co reaguje. Pozoruj, co baví tebe. Najdi v tom průsečík a tvoř dál. Buď konzistentní a svůj (svá).
  1. Piš příspěvky (nebo toč videa) v dobrém rozpoložení. Když si užiješ jejich tvorbu, čtenář si užije jejich čtení a bude se těšit na další (a ty taky).
  1. Sbírej a sdílej recenze. Kdykoli ti někdo řekne nebo soukromě napíše, že se mu tvoje knížka líbila, zeptej se, jestli to může(š) sdílet veřejně plus jestli napíše recenzi na Databázi knih. Popros ho o fotku s knížkou a připoj ji k příspěvku, ve kterém budeš recenzi sdílet, vytvoř (se svolením dotyčného) z fotek mozaiku nebo reels.
Zdroj: Instagram hes_bez_tegu
  1. Sdílej i negativní recenze a hejty, pokud to tak cítíš. Pravděpodobně tě obejme vlna podpory tvých fanoušků. Jako bonus vzbudí takový příspěvek u mnoha lidí zvědavost si knížku přečíst, aby si vytvořili vlastní názor.
  1. Ukaž zákulisí. Jsi štěstím bez sebe, že je tvá knížka venku? Napiš o tom a šiř radost. Zdrtila tě negativní kritika? Napiš o tom – jen bych si dala pozor, aby to nebyl čistě fňukací post, ale měl nějaký přínos pro tvé sledující.
Zdroj: Instagram hes_bez_tegu
  1. Začni psát blog. Články pak sdílej na sítích. Neboj se ty nejúspěšnější podpořit placenou reklamou.
  1. Sbírej e-mailové kontakty a udržuj se svými fanoušky kontakt skrze newslettery. (Osobně mám fajn zkušenost se SmartEmailingem, který je do 200 kontaktů zdarma, a tak si na něm můžeš otestovat, jestli je to tvoje cesta a jestli by tě to bavilo.) Skvělé e-maily pravidelně posílá pointí autorka Lena Valenová, odebírej je a inspiruj se. A jak kontakty získat? Přidej na svůj web nebo blog přihlašovací formulář k odběru tvých newsletterů a nabídni lidem třeba pédéefko s úryvkem z knihy (nebo jiný zajímavý kus obsahu) výměnou za e-mail.
  1. Recykluj texty. Pokud máš za sebou crowdfundingovou kampaň, máš v rukávu i spoustu prodejních příspěvků. Mrkni, které získaly nejvíc srdíček, komentářů, sdílení. Použij je znovu, pouprav je nebo jim dej novou podobu (z úspěšného příspěvku vytáhni jednu větu a v Canvě ji zabal do atraktivního kabátku, z videa vytvoř článek, z článku video apod.). Nemusíš psát pořád něco nového a vyčerpat se. Jsi tvůrce, jdi na to chytře.
  1. Sdílej úryvky z knihy. Klidně i ty, které se do ní nedostaly, protože jsi je našel (našla) až po vydání (oops!).
  1. Vyzývej k akci. Ujasni si, co chceš, aby člověk po přečtení tvého příspěvku, článku nebo newsletteru udělal. Aby si koupil knížku? Přidej odkaz. Aby si stáhl pédéefko s úryvkem knihy výměnou za e-mail (bod 12)? Přidej odkaz. Aby ti v komentáři potvrdil, že přijde na tvou akci? Buď konkrétní a vyzvi ho: Přijdeš? Hoď mi do komentáře těšící GIF.
  1. Ptej se. Třeba: Co píšete vy? Co funguje při propagaci vám? Jak řešíte tvůrčí bloky? Nebo je nemáte? Neboj se rozproudit diskusi. Čím víc reakcí pod příspěvkem na sítích, tím víc spolupracující algoritmus. Pokud lidé nereagují (nebo málo) na otevřené otázky, otestuj ankety.
  1. Vyhlas soutěž o knížku. Perfektně na to jde pointí autorka Barb Rýdl, koukni na její Instagram.
  1. Znáš podcast (pořad, časopis, talk show), do kterého by ses tématem své knihy fantasticky hodil(a)? Oslov jeho tvůrce. Nic horšího, než že tě odmítnou, se pravděpodobně nestane.
  1. Využívej propagační dny ve FB skupinách (bod 5).
  1. Spoj se s dalším autorem a natočte spolu rozhovor. Tvoje publikum tak pozná někoho nového a kolegovo publikum pozná tebe. Pokud budete mít odvahu na live stream, algoritmy o vás dají vědět mnohem více lidem. Je to adrenalin, ale stojí to za to!
  1. Přepni mindset z konkurence do podpory. Znáš někoho, kdo čte knížky jen od jednoho jediného autora v daném žánru? Já ne! Z mého pohledu si autoři nekonkurují. Propojuj se s nimi, podporuj je, navštěvuj jejich křty, besedy a autorská čtení, sdílej jejich události, čti jejich knihy. Ne proto, aby ti to oplatili – to je jen milý bonus. Jednoduše proto, že ti to dává smysl a že v takovém světě tě baví žít.
  1. Mrkni, co se v kterém měsíci děje nebo jaké jsou v něm spešl dny, svátky, výročí (ale třeba i den, kdy jsi před x lety knížku dopsal(a), kdy ti začala kampaň, kdy šla kniha do tisku atd.) a zapoj je do propagace. Co třeba taková valentýnská antireklama?
Zdroj: Instagram hes_bez_tegu
  1. Zajdi do knihovny nebo knihkupectví v místě, kde bydlíš. Seber odvahu a navrhni možnost zorganizování besedy, přednášky, autogramiády nebo veřejného autorského čtení.
  1. Oslov své oblíbené bookstagramery, youtubery nebo jiné influencery, u kterých tušíš, že by jim knížka mohla sednout. Napiš jim osobní zprávu (ne univerzální šablonu pro všechny), proč jsi vybral(a) právě je, jak vypadá tvoje představa spolupráce (např. pošleš jim knihu a získáš recenzi na IG, blogu a Databázi knih).
  1. Ať tvoříš jakékoli texty (na sítě, na blog, do direct message nebo oslovuješ influencery), piš přátelsky, konverzačním tónem, jako byste spolu seděli u kafe. Zahoď trpné rody i souvětí na pět řádků, emotikony klidně používej (třeba pro členění textu namísto odrážek), ale nezahlcuj jimi.
  1. Uspořádej online autorské čtení. Můžeš přizvat další spisovatele (vystřídáte se a každý pozve své publikum), ale i rozjet one (wo)man show. Pokud máš zábrany, přijď je rozpustit na Pondělní šálek anebo jednoduše postupuj krok po kroku: přečti si nejdřív kousek jen tak pro sebe. Pak se zkus natočit (stačí na mobil, nepotřebuješ extra vybavení), a pokud jsi spokojen(a), sdílej. (Klidně otevřeně komunikuj svou nervozitu, nejistotu, strachy. Autenticita je nejvíc.) Pokud se toho nebojíš, vysílej živě. Pokud se toho bojíš, zkus to i tak.
  1. Píšeš něco dalšího? Druhý díl? Nebo něco úplně jiného? Sdílej tvůrčí proces.
  1. Sleduj, co tvou cílovku baví, na co reaguje. Nevíš, kdo je tvá cílovka? Vrať se na začátek crowdfundingové kampaně, kdes tvořil(a) texty ke knize – pro koho je a koho bude bavit.
  1. Je ti propagace nepříjemná, nebo máš dokonce občas pocit, že se lidem vnucuješ? Přepni se. Stvořil(a) jsi skvělou věc. Za tvým dílem stojí obří kus energie, času, odvahy. A tam někde venku jsou lidé, kteří tu knížku potřebují číst. Jenže o ní nevědí. Co když se k někomu, komu by změnila život, nedostane jenom kvůli strachu, že tvůj příspěvek bude faux pas?
  1. Neboj se být divný (divná). Možná jsou to právě tvoje odlišnosti nebo něco, za co se stydíš, co přitáhne tvé ideální publikum.
  1. Neber se moc vážně. Svou knížku taky ne. A propagaci už vůbec. Hraj si. Já jsem třeba z legrace vytvořila tenhle spisovatelský horoskop a měl obrovský úspěch. Proč? Protože mě to bavilo. Protože to bavilo lidi. A to je jeden ze dvou až tří nejzásadnějších důvodů, proč lidi chodí na sítě. Odreagovat se. Zasmát se. Mysli na to a bav se i ty.
  1. Pokud cítíš, že tě propagace unavuje a dochází ti energie, odpočiň si – a dělej to pravidelně. Zajdi do bazénu, ujeď na víkend do samoty, dopřej si procházku nebo digitální detox. (A pak o tom napiš. Anebo taky ne.)
  1. Užívej si to! Splnil se ti sen! Když si propagaci užiješ ty, užijí si ji i tví čtenáři a fanoušci, aktuální i budoucí. Držím ti palce!

Pomohla ti tahle třicettrojka naladit se na propagaci knížky? Do kterého bodu máš chuť se hned teď pustit? Napiš mi o tom třeba ve Spisovatelském cappuccinu nebo mě označ ve svém propagačním příspěvku, který je jedním z tipů inspirovaný. Těším se!

Autorkou článku je Martina Heš, v online světě známá jako šperkařka textů. Jazyková korektorka, copywriterka, zakladatelka Spisovatelského cappuccina a tvůrkyně kurzů pro nadšené i zablokované autory. Na podzim 2020 jí na Pointě vyšla prvotina Tvůrčí restart: Lázně pro spisovatele v krizi a před Vánoci 2023 novela Po hlavě do podivna.

Chceš si také splnit svůj sen? Vydej knihu s Pointou! Zajistíme ti tisk, ISBN i distribuci do knihkupectví.