Jak na sociální sítě? Všechno zjistíš v tomhle komplexním průvodci pro autory

socialni_site

Na sociálních sítích běžně trávíme část svého času a život bez nich už si neumíme moc představit. A tak je přirozené, že i autoři a autorky chtějí být na sociálních sítích, budovat si tam svou autorskou značku, ukazovat svoji práci a propojit se nejen se čtenáři, ale i dalšími tvůrci.

Ať už na sítích působíš a chceš svou komunikaci vylepšit, přemýšlíš o novém kanálu, nebo na nich zatím vůbec nejsi, v tomhle článku se dozvíš všechno, co potřebuješ vědět.

Která platforma je vhodná právě pro tebe?

Jak opakujeme dlouhodobě, nemusíš být všude a méně často znamená více. Zaměř se klidně jen na jeden nebo dva kanály, ale buď na nich opravdu aktivní. A jak vybrat ten správný? Projdi si nabízené možnosti a zamysli se nad tím, které dávají smysl pro tebe jako autora a hlavně kde se pohybuje cílová skupina tvé knihy.

Facebook

Jde o celosvětově nejpopulárnější sociální sít, i v Česku si s 6,5 miliony registrovaných uživatelů drží prvenství. Jak ale ukazují data, jsou na něm stále aktivnější hlavně starší uživatelé. Zatímco lidí do 30 let, kteří na něj přispívají aspoň jednou týdně, je jen 15 procent, ve věkové skupině od 45 do 60 je to 36 procent, podobné číslo platí i pro uživatele starší 60 let. Spousta uživatelů je pak součástí aspoň jedné facebookové skupiny.

Instagram

Pohybují se na něm hlavně mladší uživatelé, nejoblíbenější je ve věkové skupině od 19 do 25 let. Navíc je v Česku jednou z nejvíce rostoucích sítí, celkově má téměř 3 miliony uživatelů. Dobře je na tom, i co se týče engagementu (zapojení a interakce uživatelů s obsahem), ten je na něm vyšší než na Facebooku nebo Twitteru.

Twitter

Jde o platformu vhodnou primárně pro sdílení novinek a názorů, komunikace na ní by měla být rychlá, stručná a aktuální. I Twitter v Česku za Facebookem nebo Instagramem, co se týče počtu uživatelů, zaostává. Má řádově několik stovek tisíc uživatelů a z větší části ho používá mužská část populace.

Pinterest

Tahle sociální síť je na rozdíl od Twitteru hlavně doménou žen, které v Česku tvoří většinu uživatelů. I tady platí, že se na něm pohybují hlavně mladí lidé, nejvíce ve věkové skupině od 25 do 34 let. V Česku není ani Pinterest ve srovnání s Facebookem nebo Instagramem tak oblíbený, nicméně s bezmála 1,5 milionu uživatelů to jistě není platforma zanedbatelná.

Nad čím se ještě zamyslet

I přes výše zmíněná fakta pamatuj, že čísla nejsou všechno. Při výběru vhodné platformy pro tebe jako autora se zamysli hlavně nad tím, jak chceš svou autorskou značku prezentovat a jak se chceš s lidmi propojit a komunikovat online. 

Že nevíš, jak na to? Tak se podívej, jak to dělají tobě podobní autoři. Jaké sociální sítě používají, jaké příspěvky publikují a jak se svými fanoušky komunikují. A pokud jsi to ještě neudělal(a), začni je také sledovat. Můžou ti být nejen inspirací, ale interakce s nimi ti může přinést i další výhody, které v závěru můžou vést i k růstu tvé vlastní komunity.

I platformy, které už používáš, můžou být dobrým vodítkem, kde budovat svou značku. Sdílíš rád(a) fotky a obrázky na Instagramu? Baví tě diskuse na Twitteru? Tváříš čas interakcí ve facebookových skupinách?

Vždycky samozřejmě mysli na už zmiňovanou cílovou skupinu. Pokud píšeš knihu určenou pro starší muže, určitě nepochodíš s propagací své knihy na Pinterestu, kde se tato skupina téměř nepohybuje.

 

Už máš vhodnou platformu vybranou? Pak si klidně zaskroluj přímo na tvého šampiona, kde se dozvíš blíží informace a rady, jak konkrétní sociální síť využít naplno a vytěžit z ní maximum.

Facebook pro autory

Největší rybou ve vodách sociálních sítí je Facebook. Je skvělou volbou pro všechny, kteří chtějí sdílet různorodý obsah nebo už mají na Facebooku síť přátel, které můžou na svou autorskou stránku pozvat.

Sebe a svou knižní tvorbu můžeš propagovat prostřednictvím svého osobního účtu, je ale velmi jednoduché vytvořit pro tvé fanoušky facebookovou stránku nebo skupinu.

Autorská stránka / stránka knihy

Tu si obvykle založí většina autorů. Na rozdíl od osobního profilu na něm sdílí jen věci týkající se knižní tvorby a autorských radostí a strastí. Na stránku můžeš přidávat psané příspěvky, fotky nebo videa. Až tví podporovatelé dají stránce like a začnou ji sledovat, uvidí tvé příspěvky, aktuality a komentáře. Mají samozřejmě taky možnost kontaktovat tě do zprávy, ale na tvou stránku nemůžou sami přidávat příspěvky.

Facebooková skupina

Větší zapojení komunity ti umožní skupina, kde může každý uživatel přidávat vlastní obsah. Ve skupinách obvykle dochází i k větší interakci mezi fanoušky. Na tobě ale bude správa skupiny a příspěvků, což může být podle aktivity členů náročné i při jejich menším počtu.

Obecně je doporučené spíš vytvoření vlastní autorské stránky. Pokud se ale rozhodneš pro stránku, nic ti nebrání v tom, vyhledat si na Facebooku již existující skupiny pro autory a zapojit se do nich jako jeden ze členů. Rádi tě přivítáme i ve skupině Autoři s Pointou.

autori_s_pointou

Tipy pro autory na Facebooku

1) Publikuj promyšlené příspěvky

Kromě novinek ohledně výroby nebo vydání své knihy můžeš napsat o svém dni, novém projektu, tipech na psaní a podobně. Snaž se, aby příspěvky byly osobní, zajímavé a ne příliš dlouhé. Když už se budeš chtít o něčem trošku rozepsat, prolož tento typ příspěvků těmi kratšími a údernými.

Tipy, co publikovat nejen na Facebooku, najdeš v jednom z předešlých článků na blogu.

2) Sdílej odkazy

Pamatuj si, že u příspěvků můžeš vždy doplnit odkaz, třeba proklik na stránku, kde je možné koupit tvou knihu. Může ale jít i o link na tvůj blog nebo na zajímavý článek z knižního světa.

Odkaz na rozhovor, který na svou stránku přidala autorka knihy Ženy z Bohnic Edna Nová. 

3) Pracuj s formátem příspěvků

Na profilu nebo stránce na Facebooku využívej pokud možno obrázky a videa na šířku, obvykle mají lepší engagement. Naopak ve Stories určitě upřednostňuj formát na výšku.

4) Nebuď aktivní jen na své vlastní stránce

Jak už jsme radili výše, sleduj další autory, přidej se do autorských skupin a buď v nich aktivní. Může ti to přinést výhody jak v budování vlastní komunity, tak ve vztazích s dalšími autory.

Co se týče Facebooku, skvěle na něm komunikuje třeba autor a cestovatel Ladislav Zibura. Nebojí se být osobní ani si ze sebe udělat srandu, stejně jako ve svých knihách. Právě autenticita a nenásilnost jeho příspěvků v kombinaci se zábavnými příhodami z cest i života jsou tím, co jeho fanoušky baví a přitahuje nové sledující.

Dobře na Facebooku komunikují i někteří autoři Pointy, jde například o cestovatele Slávka Krále, který napsal knihu Stopařův průvodce zeměkoulí, nebo Ednu Novou, autorku Žen z Bohnic.

Instagram pro autory

Pokud chceš zasáhnout mladší cílovku, Instagram je téměř nutností. Tahle síť nabízí hned několik možností, se kterými můžeš pracovat. Tady je rychlý přehled:

  •   Příspěvky ve Feedu

Klasická forma (tradičně čtvercových) příspěvků ve formě fotek a videí, na kterých je Instagram postavený od začátku svého fungování. Jsou viditelné v řadách po třech u tebe na profilu, zobrazují se také tvým sledujícím nebo uživatelům sledujícím hashtag, který jsi u příspěvku použil(a).

  •   Stories

Je to formát obsahu, který je pro ostatní uživatele viditelný pouze 24 hodin. Stories jsou skvělým doplňkem k tradiční formě příspěvků, ve kterých můžeš využívat různé interaktivní prvky, třeba hlasovačky, kvízy nebo odpočet. Důležité Stories nezapomínej ukládat do tvz. Highlights, tedy výběrů Stories, které budou na tvém profilu viditelné i po uplynutí 24 hodin.

  •   Reels

Nový formát příspěvků založený na krátkých (max. 60sekundových), obvykle zábavných či jinak vtahujících videích. 

  •   IGTV

Jde o delší videa, která se zobrazují v sekci IGTV. Jsou vhodná na promyšlený obsah s delším sdělením, třeba nějaký podrobnější komentář nebo Q&A, můžeš je využít třeba i na online autorské čtení. Pokud uspořádáš live stream, můžeš ho také následně do této sekce uložit.

  •   Průvodce

Ti umožňují seskupit informace o vybraném tématu, ať už jde o místa, produkty, nebo příspěvky do kolekcí/sbírek. Zahrnout do nich můžeš obsah ze svého profilu i z profilu jiných uživatelů.

Tipy pro autory na Instagramu

1) Mysli na čtenáře

Instagram je rájem pro čtenáře a #bookstagram je subkultura sama o sobě. I na Instagramu se můžeš samozřejmě spojit s dalšími autory, určitě ale při strategii mysli v první řadě na své čtenáře.

2) Dělej Giveaways

Na Giveaways (v českém překladu nabídnutí něčeho zdarma) je Instagram perfektní, protože jde o vizuální platformu. Lidé nabízený produkt (třeba tvou knihu) hned uvidí, a o to víc je obvykle naláká se zapojit, prostřednictvím komentářů a lajků ti zajistí větší engagement a přilákají i nové sledující.

Během celého roku, třeba v rámci určitého svátku či výročí, můžeš zorganizovat soutěž o svou knihu nebo doplňky k ní. Takhle se toho ujal náš autor Ivo Skopal

3) Nepodceň Stories

Jakýkoliv interaktivní obsah je dobrý nápad. Na Stories ti doporučujeme vytvořit si vlastní šablonu, jasný vizuální styl tě totiž hned odliší od ostatních a tvoje značka se stane lépe zapamatovatelnou. Nejlepší a nejdůležitější ze svých Stories nezapomeň ukládat do Highlights (výběrů), aby zůstaly pro uživatele na tvém profilu viditelné.

4) Vsaď na přirozenost

Instagram získal nálepku, že vytváří umělou realitu, publikují se na něm hodně zeditované fotky a zkrátka se věci neukazují tak, jak skutečně vypadají. Snaž se proto být autentický a upřímný v příspěvcích i komunikaci se svou komunitou.

 

O tom, jak pracovat s Instagramem, si můžeš přečíst i tady. A jak s ním pracují čeští autoři? Mrkni se třeba na profil Markéty Lukáškové nebo na to, jak využívá Reelsy Jana Bernášková.

Z autorů Pointy pracuje s Instagramem pěkně Karolína Kváš, skvělou ukázku předprodejové komunikace na Instagramu najdeš na profilu Josefa Novotného @hcfaraoni

Twitter pro autory

Jde o sociální síť, která upřednostňuje text před vizuály. Jestli jsi rozený (rozená) pro diskuse, Twitter je pro tebe tím pravým místem.

Tipy pro autory na Twitteru

1) Zapoj se do trendů

Sleduj, na čem pracují další autoři (inspiraci ze zahraničí najdeš třeba pod #amwriting), a zapoj se do autorských trendů popisujících práci na knize.

2) Piš o více tématech

Twitter vybízí k pravidelné a časté komunikaci, a toho by ses měl(a) držet. Nemusíš se ale bát psát o různých tématech. Nepiš samozřejmě o věcech, které se absolutně nehodí k tvé tvorbě, ale klidně komentuj aktuální dění, kulturu nebo politiku, pokud ti přijde, že se to hodí.

Autor Jan Švancara je velmi aktivní na Twitteru, kde humorně a s nadhledem komentuje každodenní situace ze života i aktuální dění. Jeho sledující jsou na tento styl zvyklí a věděli tak, co čekat v jeho knize Podzimní boogie woogie. 

3) Odhaluj žhavé novinky

Twitter je skvělý na odhalování a šíření novinek. Ostatní totiž můžou nejen lajkovat a komentovat tvé příspěvky, ale zároveň je i retweetovat. Stejně jako v případě Facebooku máš možnost do příspěvků přidávat odkazy, což se třeba skvěle hodí na oznámení o tom, že vychází tvoje nová kniha, s prolinkem na její nákup.

4) Interakce je základ

Zapojení je důležité na všech platformách a na Twitteru platí obzvlášť, že dialog je gros. Reaguj na tweety jiných uživatelů, pochval jejich práci nebo klidně vznes námitku či nesouhlas s něčím názorem. K zapojení vlastního publika můžeš využít hlasovačky nebo chytlavý obsah. Snaž se reagovat na všechny otázky a komentáře.

 

V českých vodách na Twitteru komunikují hlavně autoři novináři. I jeden z autorů Pointy ale na tomhle kanálu dlouhodobě a aktivně komunikuje. Jde o Jana Švancaru, autora detektivky Podzimní boogie-woogie.

Pinterest pro autory

I tahle síť je plná lidí, kteří milují literaturu a zajímavé tipy na čtení. Funguje na principu virtuálních nástěnek a od ostatních platforem se liší hlavně nižší mírou interakce mezi uživateli, kteří obvykle pouze vytvářejí a přidávají nápady a vizuály na nástěnky.

Pinterest je ideální pro ty, co chtějí uspokojit obrazovou touhu čtenáře, ale nechtějí s nimi až tolik interagovat. Nejlépe funguje pro autory, jejichž knížka je vizuálně atraktivní nebo může být atraktivně vizualizována (hlavně v případě sci-fi a fantasy).

Tipy pro autory na Pinterestu

1) Pracuj s firemním účtem

Přepnutí z běžného na firemní účet tě nic nestojí, navíc získáš přístup k analytikům a dalším rozšířeným možnostem na stránce. (Firemní účet se ti vyplatí i na Facebooku nebo Instagramu.)

2) Používej „rich pins“

Jde o piny s připojenými daty, která umožňují proklik na externí stránku, třeba na web, kde se dá koupit tvá knížka, nebo na nejnovější blogový článek.

3) Nezapomeň na inbox

Přestože Pinterest není co do komunikace s ostatními uživateli tak náročný, umožňuje ostatním posílat ti třeba piny do inboxu. Určitě se tak jednou za čas podívej, jestli ti někdo něco neposlal.

4) Bav se

Přidávej různorodý obsah a s piny se neboj experimentovat. Pokud tě nějaký pin zaujme, ulož si ho, abys neměl(a) problém ho později najít.

 

V Česku není Pinterest mezi autory až tak rozšířený, o to větší možnost prorazit máš. Inspiraci můžeš hledat v zahraničí, podívej se třeba na profil autorky trilogie Griša Leigh Bardugo.

Další platformy

Zmiňované čtyři sociální sítě jsou asi nejvíc autorsky přátelské, existují ale samozřejmě i další, kde můžeš komunikovat a budovat si svou komunitu fanoušků. Pojďme se na některé z dalších možností podívat.

Goodreads / Databáze knih

Každý autor by měl mít na Goodreads a Databázi knih vlastní profil a přidávat na něj své knihy (v Pointě profil všem našim autorům po úspěšném předprodeji zakládáme automaticky).

Výhodou Goodreads a Databáze knih je, že jsou určené přímo pro autory a čtenáře. A právě čtenáři na nich uvidí, pokud přidáš nějaké nové informace třeba ohledně plánované knihy stejně tak jako tvé recenze knih jiných autorů.

Goodreads a Databáze by určitě neměly být primárním kanálem tvé komunikace, jsou ale skvělým doplňkem. Jak využít recenzí jako nástroje k propagaci tvé knihy, zjistíš tady.

Jedna z recenzí na knihu Pašerák srílanských snů od Jana Pavelky na Goodreads

YouTube

Tahle síť se může zdát na první pohled pro autory jako ideální kanál. Pravda je ale taková, že je obvykle velmi náročné (kreativně i časově) na něj tvořit pravidelný a konzistentní obsah. YouTube je nicméně velmi oblíbený mezi čtenáři a úspěch na něm mají spíše booktubeři, kteří přinášejí knižní tipy a recenze.

TikTok

Pokud tě zajímá a baví natáčení krátkých videí, můžeš zkusit rozjet propagaci své autorské značky na TikToku. Přestože byla tahle platforma v minulosti podceňovaná, v posledních letech roste a je na ní stále více (hlavně mladých) uživatelů. Stejně jako na Instagramu nebo na YouTube i na TikToku roste komunita booktokerů.

Jak tvořit na TikToku, se můžeš dozvědět i u nás na blogu. V prvním dílu článku se dočteš o základních informacích a výhodách tohoto kanálu a v druhém o tom, co a jak publikovat, abys uspěl(a). Inspirovat se můžeš i u autorky Pointy Karolíny Petrželové.

Jedno z nejúspěšnějších videí autorky Karolíny Perželové, ve kterém natočila svou knihu v knihkupectví Luxor. 

Reklama na sociálních sítích

Budování komunity a dosahu tvých příspěvků na jednotlivých kanálech zabere spoustu času a úsilí. Pomoct si tak můžeš i placenou reklamou.

Zejména reklama na Facebooku/Instagramu je vhodná pro zvýšení povědomí o tvé autorské značce a může přilákat čtenáře, které bys jinak nezasáhl(a). Navíc je poměrně snadno nastavitelná a můžeš v ní přesně specifikovat cílovou skupinu.

 

Ať už se rozhodneš pro jakýkoliv ze zmíněných kanálů, bude ti samozřejmě trvat, než si na nich vybuduješ fanouškovskou bázi a navážeš kontakty v autorské komunitě. Pamatuj si, že nemusíš být všude, vyber si pouze některé platformy a své úsilí soustřeď na ně. Uvidíš, že si v tom časem třeba najdeš zálibu a z práce se stane příjemnost.