Fenomén TikToku a Instagram Reels. Jsou tyhle kanály vhodné i pro tebe? Část I.

tiktok_instagram_reels

Ještě před nedávnou dobou si spousta lidí myslela, že TikTok je „pro děti“. Takže nad používáním téhle sítě často jen s úsměvem mávli rukou. Pak ale přišel s velmi podobným formátem i Instagram ve formě Reels. A v roce 2021 už bylo jasné, že se obsah na těchto platformách dostává do popředí, hlavně díky možnostem dosahu. A tak se na něj začali zaměřovat i ti, co ho dříve odsuzovali. Jak Instagram Reels a TikTok vlastně fungují a jaké jsou jejich výhody? Co a jak na nich tvořit? A jak vůbec začít?

Pár základních informací na začátek

TikTok a Instagram Reels slouží k nahrávání a publikaci krátkých videí ve formátu na výšku. Videa bývají doplněná různými prvky, hudbou, textem, gify, a při jejich tvorbě je možné využít řadu filtrů a efektů. Obsah videí na Instagram Reels a TikToku by měl být zábavný nebo inspirativní a hlavně zajímavý.

Jak fungují videa na Instagram Reels?

Na Instagramu máš hned několik možností, jaký obsah publikovat. Kromě přidávání fotek nebo klasických videí do feedu (na svou „zeď“) můžeš využívat sekci IGTV pro nahrávání delších videí (do ní můžeš ukládat třeba i záznamy online streamů), Stories (příspěvky v nich zveřejněné mizí po 24 hodinách a hodí se hlavně k informování o aktualitách) a Reels. Videa na Instagram Reels se po publikaci ukládají na profil, ostatní uživatelé Instagramu je uvidí na své zdi (pokud tě sledují) nebo se jim video může objevit v záložce Explore. Jak už bylo zmíněno, sekce Reels je určena k publikaci videí ve formátu na výšku. A na rozdíl od Stories nemizí, ale zůstávají viditelná pro ostatní uživatele.

Tohle je náhled zatím nejúspěšnějšího Reelsu Pointy, který má přes 24 tisíc shlédnutí. Na video se můžeš podívat tady

Příprava a publikace Reels krok za krokem

Než začneš, měl(a) bys mít samozřejmě představu o tom, co na videu bude. Natáčet můžeš buď přímo v sekci Reels (postup je stejný jako při přidávání fotky do feedu či Stories), nebo přidat video natočené mimo aplikaci. Video může být dlouhé maximálně 60 sekund, častější jsou ale kratší videa do 15 sekund.

Zamysli se nad tím, co a proč chceš natáčet. Video by mělo být přínosné či zábavné pro tvou komunitu sledujících, případně pro nové potenciální followery. Můžeš v něm představit sebe jako autora nebo třeba některé zajímavosti z připravované knihy. Víc o nápadech, jaký obsah můžeš do Reels využít, si řekneme níže.

Dopředu si také projdi nabídku hudby, kterou bude video podkreslené, nebo si promysli, jaký vlastní zvuk chceš využít.

Při natáčení máš možnost využít funkce zrychlení nebo zpomalení videa, a jak bylo zmíněno, přidat můžeš i různé efekty. Video můžeš natočit buď vcelku, nebo ho „slepit“ z více kratších videí. Nedokončené video si taky můžeš uložit jako koncept a kdykoliv ho dodělat, třeba když potřebuješ dotočit záběry v jiném prostředí nebo v jiný čas.

Až budeš mít hotovo, je čas na dodatečnou úpravu. Do videa můžeš dodat různé prvky a text a načasovat je tak, aby se zobrazovaly pouze po určitou dobu videa, třeba do rytmu hudby.

Při úpravě videa pamatuj na to, že v náhledu v kanálu příspěvků se bude video zobrazovat oříznuté, to je důležité hlavně při přidávání textových popisků nebo umisťování jiných elementů do videa. Instagram ti při tvorbě ukáže náhledovou mřížku okraje, za kterou bys neměl(a) nic přidávat.

Reels knihy III

Náhled přípravy Reels na Instagramu Pointy a viditelná mřížka, za kterou bys neměl(a) umisťovat žádné nápisy ani další prvky. 

Až budeš mít finální verzi svého Reels videa, klikni na Další a zvol náhledovou fotku (vyber náhled z videa nebo nahraj jinou fotku přímo z galerie) a přidej popisek. Popisky v sekci Reels fungují stejně jako u jiných příspěvků na Instagramu, nevynechej tedy ani hashtagy. Právě i díky správné volbě hashtagů se tvé video nezobrazí jen tvým aktuálním sledujícím ve feedu, ale i v sekci Explore dalším lidem, které můžeš zaujmout a nalákat je na svůj profil. Můžeš samozřejmě také označovat lidi nebo produkty.

Jak na TikTok videa

Tvorba videí na TikToku funguje do velké míry podobně jako na Instagram Reels. Videa na TikToku mohou být dlouhá až 3 minuty, častější jsou ale stejně jako v případě Reels ta kratší. Nedílnou součástí je také zvuk. Zatímco Instagram nabídku hudby v sekci Reels nijak netřídí, na TikToku po prokliku na výběr hudby vidíš v sekci Objevuj různé návrhy třeba podle žánru. Stejně jako u Reels můžeš nastavit rychlost videa nebo přidávat filtry.

Podobně funguje i to, kdo tvé příspěvky uvidí. Na TikToku uživatelé najdou videa v sekci Sleduji, kde se zobrazují příspěvky těch, které už sledují, a v sekci Pro tebe, kde jim TikTok nabízí videa, která by se jim mohla líbit. Na platformě jde hledat a filtrovat i jako na Instagramu podle hashtagů, uživatelů nebo zvuků.

Tip pro začátečníky

Pokud jsou pro tebe všechny tyhle informace nové a chtěl(a) bys také začít s tvorbou na TikToku nebo Instagram Reels, bude nejlepší, když se nejprve mrkneš, jak tento typ videí tvoří jiní uživatelé. Podívej se přímo na TikTok nebo do sekce Reels na Instagramu a inspiruj se u ostatních. Zaměř se na to, jak s videi pracují, jakou používají hudbu nebo jak tvoří popisky. Pamatuj si také, že u videí na TikToku nebo Reels je velmi důležité upoutat jejich sledující hned na začátku, jinak lidé tvé video snadno přeskočí na další.

Pro inspiraci ti přinášíme pár zajímavých profilů z knižního světa. Na Instagramu se můžeš mrknout na Reels autorky románů Jany Bernáškové nebo naší autorky Elly Fever. Na Instagramu i TikToku najdeš zábavná a mnohdy trefná videa z knižního světa třeba na profilu Humbooku, propagátorky klasické literatury Karolíny Zoe Meixner nebo knižní influencerky Lucie Zelinkové.

Hlavní výhody TikToku a Reels

Kromě toho, že tvorba krátkých Reels či TikTok videí spoustu uživatelů baví, nesmíme pominout hlavní výhodu, a tou je jejich dosah. Zatímco na Instagramu se dosah klasických příspěvků či videí na IGTV dlouhodobě snižuje, Reels videa ti můžou pomoct jednodušeji přilákat nové sledující. Poslouží ti hlavně k povědomí o tobě jako autorovi a o tvé tvorbě. A možná i díky nim se ti z dlouhodobého hlediska podaří dosahovat i větších prodejů. To stejné platí o TikToku, ten neupřednostňuje obsah populárních profilů, a prosadit se na něm tak můžeš i ty.

Možná si řekneš, že ne každému se na TikToku nebo Instagram Reels daří. To je sice pravda, za vším ale něco stojí. A v případě těchhle dvou kanálu (jako i mnoha dalších) je to zejména algoritmus. Čeho se při tvorbě videí držet a čeho se naopak vyvarovat? To ti poradíme v druhé části článku, který se na blogu objeví co nevidět. V něm ti přineseme i nápady, jaký obsah tvořit a jak ho uzpůsobit tvé komunitě na míru.