Z dvou předešlých článků už víš, jak nejlépe připravit grafikovi podklady, jaké existují druhy sazby nebo co je to zrcadlo sazby. Tentokrát si probereme, na co všechno musí grafik myslet hned na začátku práce, a na řadu přijdou také příklady knížek s hezkou grafickou úpravou.
text: Jakuba Dáša Nastulczyková
Vyvážená grafická úprava je základ
Profese grafika je zodpovědná práce, právě na něm totiž záleží, jak budou čtenáři knížku vnímat. Dobře promyšlená grafická úprava knihy usnadní čtení, zatímco špatná může ve čtenáři vyvolat pocity zmatku a nechuť v četbě pokračovat. Grafik musí při zpracování myslet hlavně na obsah knihy, promyslet formát a zohlednit při tvorbě designu také následné knihařské zpracování. Je potřeba klást si ty správné otázky a hledat na ně odpovědi, které povedou k tomu nejlepšímu výsledku. Dobrý design knihy je o hledání rovnováhy mezi grafickou úpravou a jasně danou hierarchickou strukturou obsahu.
Dostatek volného prostoru není na škodu
Nezkušený grafik může udělat chybu tím, že se snaží na stránku dostat co nejvíc informací, textové bloky nastaví příliš velké a mezery na okrajích stránek příliš malé. Může ho také ovlivnit nízký finanční rozpočet, když získá dojem, že je třeba s místem šetřit.
Jenže na dostatek volného místa je třeba myslet už při počáteční fázi návrhu zrcadla sazby – layoutu knihy. Další fáze zpracování knížky: tisk, ořez knižního bloku na čistý formát a druh vazby, to všechno jsou razantní zásahy, které nejde vrátit zpět a pro které je třeba mít dost místa. Více o knihařském zpracování si můžeš přečíst v tomto chytrém taháku.
Například při výrobě vazby lepené je nutné nechat na vnitřním okraji stránek opravdu hodně velký prostor, aby se nestalo, že bude textový blok zasahovat až do vazby knihy. Tak jako můžeš vidět na ukázce dole.
Příklad z učebnice Angličtina: Kompletní gramatika od Lutze Walthera.
Při návrhu layoutu mysleme na to, že prázdné místo umožňuje dostatečně oddělit okolní vizuální vjemy od ostatní sazby, a podporuje tím čitelnost textu. Tuto službu udělá i prázdná stránka – vakát, který bývá nejčastěji naproti titulnímu listu nebo za ním. Když se použije vakát také před začátkem každé nové kapitoly nebo většího oddílu knihy, obsah knihy dostane jasnou strukturu.
Pozor na ořez obrázku na spad
Obrázky a fotografie mohou být na stránce umístěny různým způsobem, tak jak to grafik navrhne. V případě fotografie, která bude umístěna přes celou stránku až do jejího okraje – takzvaně na spad –, je třeba zkontrolovat, jestli mají obrázky dostatek místa pro ořez. Při dalším knihařském zpracování se veškerá grafika, která je za spadávkou, ořízne a odpadne. Jak je vidět na příkladu, na levé straně je fotografie celá i se západem slunce prosvítajícím přes větve stromu. Na pravé straně je obrázek na spad. Grafik musí fotografii roztáhnout ještě dál přes hranu spadávky a po ořezu na čistý formát je skoro celý západ slunce pryč.
Příklady graficky povedených knih
V minulém článku jsem ukázala, jak vypadá nevhodná úprava knihy. Existuje ale samozřejmě i spousta knih, které jsou moc hezky zpracované. Mě zaujaly dvě nedávno vydané knihy rozhovorů.
První, kterou chci zmínit, vyšla letos v nakladatelství Vyšehrad. Její název je Odvaha ke svobodě. Knížka má hezký formát, kvalitní typografické zpracování má na svědomí hlavní výtvarný redaktor nakladatelství Vladimír Verner. Kniha je přehledně strukturovaná do dvou částí. Větší část je uvedena jako rozhovor Josefa Beránka s profesorem Janem Sokolem a je členěná do samostatných očíslovaných kapitol. Druhá část knihy jsou samostatné eseje profesora Sokola na různá témata, oddělená jen nadpisy. Vše je doplněno seznamem životopisných dat a seznamem knižních publikací. Knížka má tvrdé desky příjemné modré barvy a samostatný přebal.
Ukázka z knihy rozhovorů Odvaha po svodobě Josefa Beránka s filozofem Janem Sokolem.
Další knížkou, kterou bych ráda vyzdvihla, je druhé, rozšířené vydání rozhovorů Karla Hvížďaly s Evou Jiřičnou. Publikaci s názvem Prostory a dialogy Evy Jiřičné vydalo nakladatelství Mladá fronta v roce 2019.
Je to krásná kniha nejen po grafické stránce, ale i kvalitně knihařsky zpracovaná. Když jsem ji poprvé držela v ruce, srdce mi zaplesalo radostí. „Držím v ruce knihu!“ Tak silný pocit jsem z ní měla. Kvalitní papír, šitá vazba s pevnými deskami a klasický knižní formát společně s pěknou grafickou úpravou od Clary Istlerové dělají z této publikace příjemný zážitek pro všechny knihomily. Obsahově není text výrazně členěn do kapitol. Plyne po stránkách v příjemném patkovém písmu, strukturovaný otázkami, které jsou v kontrastním tučném fontu, a je doplněn celostránkovými fotografiemi.
Ukázka z knihy rozhovorů Prostory a dialogy Evy Jiřičné s novinářem Karlem Hvížďalou.
Dopsáním rukopisu práce nekončí
Doufám, že jsem tě v tomto miniseriálu dokázala přesvědčit o tom, jak důležité je věnovat pozornost nejen samotnému psaní tvé knihy, ale také celému procesu její výroby. Přeji ti, abys našel (našla) do svého týmu skutečné profesionály, kteří ti pomohou tvůj sen splnit.
Pokud tě zajímá víc o mně a mé práci, najdeš mě na blogu www.jakuba-design.cz nebo na Instagramu. V případě zájmu se s tebou ráda setkám i přímo na portálu Pointy.