Máš doma spoustu nepřečtených knih? Zapoj se do výzvy Martinusu a zkus to změnit

den nepřečtených knih

Podle jednoho z výzkumů knihkupectví Martinus mají doma lidé, kteří rádi čtou, více než 20 procent nepřečtených knih. A právě kvůli tomuhle „knihomolskému problému“ začal Martinus každoročně pořádat Den nepřečtených knih. Ten má přimět lidi sáhnout i po titulech, které z různých důvodů odložili, a dát jim šanci. Jak koneckonců říká marketing content specialistka Jana Benešová v rozhovoru s Pointou, „nezáleží jen na tom, aby se knihy prodávaly, ale hlavně aby se četly“.

Jak a proč vznikla myšlenka udělat oficiální Den nepřečtených knih?

Většina našich akcí vzniká přirozeně z našich vlastních knihomolských potřeb a při DNK tomu bylo právě tak. V Martinusu je celá řada knihomolů, kteří řeší právě „problém“ nepřečtených knih – respektive to, že je často kupujeme, ale pak už není tolik času na to, abychom je všechny přečetli. Den nepřečtených knih je vlastně nejen pro naše zákazníky a fanoušky, ale i pro nás samotné. I když by se nám víc než den hodil měsíc. Nebo klidně rok.

Co je jeho hlavní myšlenkou/cílem?

Právě v tenhle den, 31. srpna, byste se místo koupě nových knih měli pustit do čtení těch, které už máte doma. Záleží nám nejenom na tom, aby se knihy prodávaly, ale hlavně aby se četly, a z několika průzkumů nám vyplynulo, že čeští čtenáři a čtenářky mají doma tisíce knih, které nikdy nepřečtou.

den nepřečtených knih 2018

Každý rok vybízí Martinus k přečtení knížek, které jsme z různých důvodů odložili. 

Proč byl Den nepřečtených knih stanoven právě na 31. 8., je v tom nějaká symbolika?

Právě na konci srpna vzniklo slovenské knihkupectví Martinus. České knihkupectví Martinus.cz je jeho mladším bráškou, které má za sebou osm let existence, slovenský Martinus už ale funguje přes třicet let.

Vznikl hashtag #vicecasunacteni právě v souvislosti se Dnem nepřečtených knih, nebo jaká byla posloupnost?

Tenhle náš knihomolský hashtag se „zpopularizoval“ až při jedné z našich předvánočních kampaní, kdy jsme požádali naše zákazníky, aby si mezi sebou darovali právě #vicecasunacteni i pod stromeček. Idea ale samo sebou s naším Dnem nepřečtených knih souvisí a právě v rámci jednoho z uplynulých Dnů nepřečtených knih se hashtag objevil poprvé.

den nepřečtených knih aktivity

V roce 2017 vyrobil Martinus stránku vytrženou ze speciálního knihomolského diáře, díky které si každý mohl Den nepřečtených knih naplánovat celý tak, aby mu zbylo #ViceCasuNaCteni co nejvíc!

Jaké aktivity k téhle iniciativě doposud proběhly? Kromě aktivit na blogu a sociálních sítích spolupracuje Martinus třeba s nějakými institucemi, knihovnami apod.?

Každý rok si pro naše zákazníky vymyslíme nějaký nový hravý formát – ať už je to třeba tlačítko, které vypne v počítači nebo telefonu internet, nebo třeba online stopky, které odměřují čas na čtení. Aktivně jsme v uplynulých letech s dalšími organizacemi na DNK nespolupracovali, byť často samy od sebe na Den nepřečtených knih na svých webech a sociálních sítích upozorňují, za což jsme nesmírně rádi. Letos se to možná změní.

Řídíte se nebo děláte třeba i vlastní průzkumy, kolik procent lidí má doma nepřečtené knihy?

Průzkumy neděláme pravidelně, poslední vznikl v roce 2018, nechali jsme si jej vypracovat od agentury v souvislosti s programem na tehdejší DNK. Nezjišťovali jsme, kolik lidí obecně má doma nepřečtené knihy, pocitově nutno říct, že je to téměř každý, kdo čte.  Ale zjistili jsme, že z dotazovaných čtenářů a čtenářek mělo ve své knihovně v průměru 23 % nepřečtených knih.

V roce 2016 se do výzvy Martinusu zapojilo několik známých osobností se vzkazy, proč si odložené knihy přečíst. Kromě Martina Veselovského nebo Lukáše Hejlíka vzkaz přidala třeba Radka Třeštíková, Jakub Kohák nebo Ladislav Zibura. 

Máte přehled, jaké knihy lidé nejčastěji koupí nebo dostanou, ale nezačtou se do nich a odloží je?

Nejčastěji to bývají ty největší bestsellery – například od E. L. James, Dana Browna, J. K. Rowling. Je to obvykle proto, že bestsellery bývají nejčastěji věnovány jako dárek například k Vánocům, ale neodpovídají vkusu daného čtenáře. Kromě toho bývá často nepřečtená i povinná školní četba – Babička, Švejk, Stařec a moře… Čtenáři mívají tyto knihy „vyspoilerované“ z hodin literatury a mají pocit, že je vlastně znají, tudíž je sice vlastní a mají v knihovně, ale ve skutečnosti je nikdy nepřečtou.

Jaké aktivity chystáte v rámci Dne nepřečtených knih letos?

Dopředu neprozradím, jsme vždycky krapet tajemní před DNK. Zkusím jen navnadit, že letos se bude vybírat úplně nové knihomolské slovo související právě s Dnem nepřečtených knih. Víc najdete jako vždy na našem Facebooku a Instagramu.