Chceš pochopit práci grafika a jít naproti co nejhladší spolupráci na knize podle tvých představ? V první části série článků o typografii se dozvíš, co mě jako grafičku ke knižní tvorbě přivedlo a jak k ní přistupuji, co se děje s rukopisem, než se dostane ke mně na stůl, ale i jak důležitá je příprava podkladů a co všechno mám na starost. Jsi připraven(a) nahlédnout se mnou do kuchyně grafika?
text: Jakuba Dáša Nastulczyková
Pár slov o mně a knihách
S knižní tvorbou mám bohaté zkušenosti. Deset let jsem pracovala v DTP studiu, kde jsem připravovala literaturu technického zaměření: knížkám jsem navrhovala design, obálku, typografii a také je sama sázela. Protože jsem měla chuť zúročit své zkušenosti a podílet se i na vydávání knížek s populární tematikou, přidala jsem se k Pointě.
Jako celoživotní vášnivá čtenářka a povoláním grafička mám ke knihám vztah blízký až intimní. Když jsem byla malá, Vánoce bez knížky pod stromečkem ve mně vyvolávaly větší smutek než Vánoce bez sněhu.
Co je nutné předtím, než dostane grafik knížku na stůl?
Knížka je pro mě skoro jako živý tvor, proto mám velký respekt ke všem profesionálům, kteří stojí kolem porodního stolu, na kterém se kniha klube na svět. Aby se zrodila opravdu krásná kniha, bude dobře, když celému postupu práce jako autor textu porozumíš.
Předtím, než se rukopis dostane ke grafikovi, projde rukama redaktora a korektora, jejichž práci velmi obdivuji. Odborná práce redaktora spočívá v tom, objevit ve tvém textu to nejcennější, co tam je k nalezení, a odstranit to, co je tam zbytečné. Ve spolupráci s korektorem, který vše ohlídá po gramatické stránce, vybrousí z tvého textu ten nejhezčí drahokam.
Textovou část knihy máš hotovou a máš v plánu předat své dílo grafikovi, abys svou knihu mohl(a) pyšně držet co nejdřív v ruce? V tom případě pro tebe mám jednu velmi dobrou radu.
Chceš od grafika tu nejlepší práci? Připrav mu ty nejlepší podklady!
Určitě už jsi někdy vařil(a) nebo pekl(a). Vyhledal(a) sis lákavě vypadající recept, prostudoval(a) ingredience… Při nákupu sis možná vzpomněl(a) na starou dobrou radu: „Ze špatné mouky, starých vajíček a levného margarínu žádný zázrak neuděláš.“ Touto kulinární odbočkou se dá jednoduše vysvětlit, jak důležité je věnovat dostatek času a pečlivosti přípravě podkladů pro tvé literární dílo.
Obrázky, ilustrace, fotografie, tabulky
Plánuješ mít v knížce obrázky nebo fotky? Shromáždi si je na jedno místo a zkontroluj jejich kvalitu. Tisková kvalita fotografie je minimálně 300 DPI, pro perokresbu je to 600–1200 DPI. Toto platí pro všechny obrázky, které jsou ve formátu jpeg, png, tiff nebo gif. Více se o této problematice dozvíš v tomto článku.
Chystáš ilustrovanou knížku? Vytiskni si všechny ilustrace, které ti ilustrátor namaloval, abys viděl(a), jak vypadají na papíře. Papír a obrazovka počítače jsou dvě velmi odlišná média a na každém z nich mohou ilustrace vypadat úplně jinak. Je to dané už samotnou podstatou dvou odlišných barevných režimů. Pro tiskový výstup jsou barvy většinou udávány v režimu CMYK a pro obrazovku platí RGB. To, co se ti na obrazovce líbí, může být na papíře neostré, barvy mohou být matnější nebo tmavší.
Určitě pošli všechny obrázky grafikovi k náhledu, aby mohl zkontrolovat jejich kvalitu ještě předtím, než se spolu budete bavit o ceně za jejich případnou úpravu.
Zdroj fotografie: www.pexels.com
V případě fotografií a jiných obrázků není od věci zmínit také problematiku autorských práv. Bohužel i v dnešní době se totiž najdou lidé, kteří obrázek z internetu automaticky považují za své vlastnictví. Obrázek, který si sami najdou a stáhnou, se ale jejich majetkem nestává. Existuje řada portálů, které nabízejí fotografie k použití zdarma. Zajímavý článek s odkazem na tyto fotobanky napsal digitální nomád Martin Rosulek.
Obrázky očísluj a pojmenuj, případně vlož do textu (nejlépe odlišně zbarveným fontem) odkaz, kam obrázek patří. Přípravu věnuj také tabulkám, grafům a dalším náležitostem. Grafika/sazeče předem informuj, jak rozsáhlý tento doplňující materiál bude a v jakém formátu mu tyto podklady pro jeho práci předáš.
Abys mohl(a) držet svou knihu v rukou…
Když za sebou máš obsahovou práci, nastává chvíle, abys své dítě s důvěrou svěřil(a) do rukou těch, kteří ji připraví na tisk. Právě to mají na svědomí grafik, sazeč a v tiskárně kromě mistra tiskaře spousta dalších profesí.
Grafik/typograf vybere pro knihu vhodné písmo, nastaví jeho velikost a proklad tak, aby oči po textu hladce a plynule klouzaly. Toto umění se nazývá typografie. Jako každá odborná činnost má své zásady a pravidla. Ta by měl zkušený grafik i sazeč ovládat. Krásně a hlavně vtipně shrnutá jsou tato pravidla v článku od grafického designéra a typografa Martina Peciny. Pro laika to může znít trochu divně, ale zkušenosti dokazují, že ne každá sazba textu je pro naše oko příjemná a snadno čitelná.
Grafik také spolu s tebou nastaví fyzické parametry knihy. Její formát, způsob vazby, druh papíru, barevnost a hlavně navrhne obálku knihy. Obleče ji do kabátku, který bude pro tvůj okruh čtenářů lákavý a žádoucí. Grafik tak může do velké míry ovlivnit, jak tvoje kniha čtenáře zaujme a jak se jim bude číst.
Tím ale zajímavosti o práci grafika a typografii nekončí
Pokud tě zajímá, jaké existují druhy sazby textů nebo co je to zrcadlo sazby, přečti si druhý článek ze série, který se na blogu Pointy objeví co nevidět. Těšit se můžeš i na příklady špatných grafických úprav, které ti poslouží jako varování a pomohou předejít případným problémům.
Pokud tě zajímá víc o mně a mé práci, najdeš mě na blogu www.jakuba-design.cz nebo na Instagramu. V případě zájmu se s tebou ráda setkám i přímo na portálu Pointy.