Sedm největších předprodejových chyb

Napsat knihu je jedna věc, prodat ji, to už je jiná. Podívej se na sedmero chyb, které marketingu tvojí knihy rozhodně nepomohou. Budeš tak vědět, čeho se vyvarovat, a tvůj předprodej neztroskotá na přešlapech, které už zabily tisíce knižních snů.

1 •— Víra, že to kniha zvládne sama

Neměly skoro žádné promo, známého autora, širokou cílovku ani závratný rozjezd, přesto dosáhly obrovského úspěchu. Takovým knihám, filmům, hudebním singlům nebo videohrám se říká sleeper hits. Stalo se to třeba filmu Forrest Gump nebo prvním hitům zpěvačky Lady Gaga.

Tahle pohádka o probuzené „spící“ knize se však přihodí jen málokomu. Rozhodně s ní nemůžeš počítat. Zvlášť to platí u předprodeje: máš na něj třicet dnů, a pokud pro to jako autor sám nic neuděláš, lidé se o knize nedozvědí. Konverzaci o existenci knihy musíš nejen odstartovat, ale následně i pravidelně krmit.

2 •— Hraní si na vědmu

Uvažuješ nad tím, jak vydání knihy načasovat? Možná tě napadá celý seznam událostí a proměnných, které by mohly ohrozit prodeje. Svátky, dovolené, začátek školního roku, stav ekonomiky… Jenže to jsou všechno takzvané makroefekty trhu. Myslet na ně musí velká jména jako J. K. Rowlingová, ale prodeje méně známých nebo začínajících autorů ovlivňují spíš „mikrofaktory“ a lokální události.

Zaměř se na to, co je důležité.

Na tvůj předprodej budou mít vliv především dvě věci:

  • Už jsi nějakou knihu vydal(a)? Jestli ano, kdy?
  • Kdy jsi svoji knihu naposledy promoval(a)?

3 •— Různí čtenáři, jeden jazyk

S kadeřnicí nemluvíš stejně jako s blízkou kamarádkou, s prarodiči volíš jiná slova než s puberťákem. Podobně to funguje v marketingu. Někteří čtenáři mají zrovna chuť nakupovat, jiní jsou skeptičtí. Někteří slyší na fakta, jiní na vřelou promluvu. Tón tvojí komunikace by měl vždy odrážet kontext.

Eva Pelikánová, autorka knihy Slabin snář, pracuje s informacemi i emocemi.
Foto: Instagram @slova_v_troube

4 •— Reklama na jedno brdo

Rozdílný přístup si žádají i různé platformy a reklamy na nich. Facebook, Instagram, prostor v tisku… Všechny tyto kanály jsou odlišné a nejlepších výsledků dosáhneš, když vymyslíš zvláštní promo strategii pro každý z nich. Jinak nebude efektivní.

Pro začátek pracuj s tím, že mezi jednotlivými platformami existují rozdíly, pokud jde o publikum, cílení, cenovou citlivost, vizuální styl i tón, jakým píšeš. Na Instagramu třeba můžeš být uvolněnější, na LinkedInu je lepší serióznější, profesionální přístup. Při tvorbě strategie s tím počítej. Pokud nevíš, jak na to, neboj se oslovit profíka.

5 •— Přehnaný důraz na trendy

Marketingové novinky a vychytávky jsou fajn, ale nemusíš být za každou cenu na nejnovější sociální síti, kterou zatím používají jen teenageři v Japonsku. Nejúspěšnější autoři tráví většinu času jedinou činností, tou hlavní: tím, že produkují skvělé příběhy. Tak pravidelně, jak je to možné.

Na trh je pak uvádějí prostřednictvím tradičních marketingových kanálů, jako jsou:

  • komunikace s médii
  • e-mailové newslettery
  • webová stránka
  • blog
  • a dnes už i Facebook

Tereza Macková, autorka Tokyo Story, na Facebooku láká i na ukázky z knihy.
Foto: Facebook Tereza Macková

6 •— Slovo má umělec v tobě

Rozhodovat může během psaní knihy, ale jakmile je hotová, je to produkt, který chceš prodat. Zejména ve dnech, kdy tvoříš kampaň kolem crowdfundingu, pak dej přednost tvrdé obchodní logice. Ať už jde o výběr obálky, marketingové texty nebo posty na Facebooku: nad tvým vnitřním Baudelairem by měl mít převahu tvůj vnitřní Bill Gates.

7 •— Obsese novými fanoušky

Mnoho autorů dělá zásadní chybu: zaměřují se téměř výhradně na to, aby je objevilo co nejvíce čtenářů. Jenže při tom zapomínají, že je to jen první etapa dlouhého procesu přeměny „náhodného kolemjdoucího“ na oddaného fanouška nebo fanynku.

Co možná stojí za víc pozornosti:

  • Rozptýlení při nákupu. Čtenář sice přišel na tvou stránku (třeba i na Pointě), ale mezitím ho začaly rozptylovat další tituly, možnosti prokliků, reklamy, další záložky, které má otevřené, notifikace… V tuto chvíli je zásadní ho upoutat. V první řadě lidé vybírají očima, proto si v crowdfundingu dej záležet na obálce a videu. Úderný název a anotace knihy jsou samozřejmě taky klíčové.
  • Aftercare aneb následná péče. Možná že už jsi někoho zaujal(a), možná ti dokonce na knihu přispěl nebo ti někde olajkoval příspěvek, ale tím to nekončí. Spíš začíná. Aby se z něj stal tvůj věrný fanoušek, je potřeba s ním pravidelně komunikovat.

 

Mezi klíče k úspěchu patří komplexní přístup, pravidelná komunikace, osobní značka a na ni navázaná silná komunita. Když si ji vytvoříš, máš vyhráno i do budoucna. Další knihy už se budou vydávat jako po másle.

Kam dál?