Nápady, čím plnit sociální sítě

Sociální sítě jsou skvělým prostředkem pro komunikaci s tvými stávajícími fanoušky. Poslouží ti ale i k získání nových, a navíc ti pomohou spojit se s ostatními autory. Jak využít potenciál sociálních sítí naplno? Jaký obsah do online světa (ne)pouštět a jak interagovat s ostatními? Ať už jsi na sítích nově, nebo na nich už nějakou dobu funguješ, inspiruj se několika tipy, jak propagovat sebe i svou tvorbu a stát se součástí knižní komunity se vším všudy.

1 •— Zásobuj novinkami ohledně přípravy knihy

Příběh máš vymyšlený, ale začínáš teprve psát? Nebo už naopak finišuješ? Ať tak, či onak, sdílej proces psaní se svými fanoušky. Pokud budeš vydávat knihu s Pointou, informuj je také o spuštění crowdfundingu a jeho průběhu. Nezapomeň přitom poděkovat za podporu všem, kteří se rozhodnou vydání tvé knihy podpořit. V případě, že se vybere dostatek financí, budeš mít své sledující příležitost informovat o celém průběhu výroby knihy, od redakce a korektury až po její dovoz z tiskárny a přistání na pultech knihkupců. Nech je nahlédnout do publikačního procesu a dopřej jim pocit, že jsou u zrodu tvé knihy s tebou.

2 •— Pochlub se obálkou nebo ilustracemi

Sociální sítě, zejména třeba Instagram, jsou založené na sdílení obrázků a fotek. Pokud už máš návrh obálky, neváhej se s ním pochlubit. Obálka je důležitou součástí knihy a lidé si ji pak lépe spojí na stránkách předprodeje a následně i v regálech v knihkupectvích. Pokud ještě obálku svého rukopisu nemáš nebo se třeba rozhoduješ mezi několika verzemi, dej svým followerům možnost hlasovat. Pokud budeš mít v knize ilustrace, můžeš se jimi také pochlubit. I zajímavou ukázkou ilustrace můžeš zaujmout a nalákat na svou knihu.  

3 •— Ptej se na názor

Fanoušci jsou obvykle rádi, když mohou vyjádřit svůj názor a vědí, že tě jejich myšlenky zajímají. Nadhození určitého tématu a otázky, co si o dané věci myslí, tak může být dobrý způsob, jak začít diskusi a třeba i přilákat nové sledující. Sdílet můžeš například aktuální článek o tématu, který se týká tvojí knihy. Otázka ale může souviset přímo s tvojí knihou jako takovou. Pokud máš několik návrhů obálky a nemůžeš se rozhodnout, nech lidi hlasovat. Nejenže jim dáš možnost se zapojit, ale zároveň získáš vhled, co na trhu může reálně lépe fungovat a následně i prodávat.

4 •— Zařaď Q&A

Kromě toho, že se lidé rádi vyjadřují, jsou i tvory zvídavými. Dej jim proto příležitost klást ti otázky. Můžeš to udělat různými způsoby. Jedním z nich je živé vysílání na Facebooku nebo Instagramu, kde ti během přenosu čtenáři mohou psát dotazy rovnou do komentářů. K otázkám ale můžeš vyzvat i formou klasického příspěvku nebo využít funkci Q&A ve Stories. Vždy se přitom snaž odpovědět na všechny dotazy, a to nejen pokud jejich posílání sám (sama) iniciuješ, ale reaguj i na otázky pod příspěvky nebo ve zprávách.

5 •— Přibliž čtenářům příběh

Zaujmi čtenáře a přibliž jim příběh v knize třeba tím, že jim ukážeš, jak sis některé předměty, scenerie nebo budovy při psaní představoval(a). I když postavy ve tvé knize nejsou skutečné, můžeš do reality přidat trochu zábavy a oslavit jejich životní události jako narozeniny nebo jiná výročí. Pokud je tvá kniha založená na skutečném příběhu, budeš to mít jednodušší, v tomhle případě máš možnost použít a sdílet fotky míst nebo lidí, kteří se v knize objevují. Na Pinterestu můžeš třeba vytvořit tematickou nástěnku, kde všechny vizuály ke knize zkompiluješ.

6 •— Nech čtenáře nahlédnout do zákulisí

Ukaž fanouškům, co tě v průběhu psaní inspirovalo nebo inspiruje. Může to být cokoliv: výsledky z výzkumu, publikovaný článek či rozhovor, fotografie z cest, schémata, náčrtky… Pokud nechceš postovat stále jen o probíhajících pracích na knize, ukaž fanouškům v mezičase, kde píšeš a jak vypadá tvůj pracovní prostor. Preferuješ ticho, nebo naopak šrumec či hudbu? Pokud při psaní rád(a) posloucháš, sdílej s fanoušky písničky, které tvorbu tvé knihy ovlivnily. Nasdílet můžeš klidně i celý playlist na Spotify, který se ke knize váže. Neboj se jednou za čas zveřejnit i odlehčenější příspěvek, třeba se svým domácím mazlíčkem, který tě při psaní řádně „podporuje“.

7 •— Sdílej citace a pasáže z knihy

Skvělou volbou, jak nalákat čtenáře na tvoji knihu, je nabídnout jim „ochutnávky“. To můžeš udělat formou krátkých citátů. Pěkné vizuály s inspirativními nebo vtipnými citacemi z knihy vytvoříš například v jednoduchém grafickém programu Canva. Můžeš z toho udělat i tradici a příspěvky s citáty sdílet pravidelně. Není ale rozhodně na škodu pochlubit se i delšími pasážemi z knihy. K tomu jsou vhodná zejména autorská čtení, která můžeš online uspořádat jako živé vysílání na Instagramu, Facebooku nebo YouTube.

8 •— Mluv o lásce ke knihám a ukaž, co čteš

Čtenáři, kteří sledují autory na sociálních sítích, logicky milují knihy. Tvůj vztah ke knihám může podpořit angažovanost čtenářů i jejich vztah k tobě. Sdílej příspěvky o svých oblíbených knihách a autorech, rozhovory nebo jednoduché obrázky s krátkými citáty, které se čtení týkají. Pokud nechceš zveřejňovat podrobné recenze na to, co jsi právě dočetl(a), jednoduše vyfoť nebo napiš, co právě čteš. Můžeš se podělit i o seznam knih, na které se teprve chystáš, a nezapomeň připojit otázku, co právě čtou tvoji sledující, ať řeč nezůstane stát.

9 •— Podporuj další autory

Využij sociální sítě i k propagaci autorů, které obdivuješ nebo chceš podpořit. Vzájemná podpora s dalším autorem může vám oběma rozšířit komunitu fanoušků. Kromě sdílení předprodeje nebo již vydané knihy jiného autora můžete společně uspořádat třeba online autorské čtení, povídání o vašich knihách nebo jejich společném tématu. Lidé nemají obecně moc rádi, když někdo mluví stále jen o sobě, a čtenáři si rádi nechají od svých oblíbených autorů doporučit někoho dalšího. Autor nebo kniha, která se tobě líbí, se může líbit i jim.

10 •— Sdílej svoje naplánované události

Pokud se účastníš konferencí, předčítání knih, křtů nebo jiných akcí, dej fanouškům vědět, kde tě mohou potkat. Tvůj zájem o osobní setkání určitě ocení!

11 •— Sdílej obsah svých fanoušků

Poděkovat čtenářům nebo si s nimi vybudovat pevnější vztah můžeš i tak, že budeš sdílet některé jejich příspěvky. Může jít třeba o zajímavou zpětnou vazbu, obrázky inspirované tvojí knihou nebo fotky, na kterých jsou tvoji podporovatelé s tebou nebo tvojí knihou.

12 •— Vytvářej drobné hry a soutěže

Povzbuzuj interakci čtenářů tím, že pro ně sem tam připravíš nějakou zábavnou hru: přiřazování citací k autorům, doplňování vynechaných slov do vět, hádání oblíbených scén… Vyhlásit můžeš soutěž přímo o svoji knihu. Soutěže jsou oblíbené a lidé je mají tendenci často sdílet, čímž se zvyšuje dosah i povědomí o tvé knize i tobě jako autorovi.

13 •— Sdílej zajímavé odkazy a média

Tví fanoušci nejspíš mají zájem o témata, o kterých píšeš ve svých knihách. Proto je pravděpodobné, že budete sdílet i stejné zájmy. Pokud narazíš na zajímavou fotku, dobrý článek nebo jedinečné video, sdílej to se svými fanoušky.

14 •— Ukaž svoji lidskou stránku

Ne všechno na tvých sociálních sítích musí být o knihách. Sdílej třeba náhodné fotografie z posledního výletu, oblíbené recepty, názory na aktuální události a podobně. Osobní příspěvky jsou často těmi, které budí největší aktivitu čtenářů. Na druhou stranu si dej pozor, abys svůj profil nepřeplácal(a) nesourodou změtí příspěvků a neztratil(a) na základě toho fanoušky, kteří tě sledují primárně jako autora.

15 •— Dej vědět, když si budeš dávat oddych

Je normální dát si pauzu od sociálních sítí a zaměřit se na psaní. Tví čtenáři to pochopí a budou rádi, že pokračuješ v práci na knize. Pokud si ale od sítí vezmeš volno, je dobré se čas od času vrátit a dát o sobě vědět, aby fanoušci měli jistotu, že stále „žiješ“ a že tě mají i dál sledovat.

Na závěr přidáváme ještě pár tipů. Stejně tak jako obsah je důležitý i výběr té správné sociální sítě. Pamatuj si, že nemusíš být všude. Při výběru správné platformy se zamysli hlavně nad cílovou skupinou své knihy a nad tím, kde se tito lidé v online prostoru nejčastěji pohybují. Zatímco teenagery zasáhneš nejlíp třeba na Tiktoku, manažery zase spíš na Twitteru nebo LinkedInu. Různé sítě si obvykle žádají i specifický obsah a tón komunikace. Zatímco na Tiktoku frčí krátká videa v uvolněném stylu, na LinkedInu zase seriózní obsah založený na faktech.

Ať už se nově rozhodneš pro jakoukoli síť, bude ti chvíli trvat, než se ti podaří vybudovat si na ní fanouškovskou základnu. Pamatuj ale, že i méně početná, ale relevantní skupina podporovatelů je lepší než stovky náhodných followerů. Snaž se komunikovat konzistentně, přispívat pravidelně a být nejen originální, ale hlavně autentický (autentická). Uvidíš, že se počet tvých fanoušků i jejich aktivita a interakce budou pomalu zvyšovat. Další inspiraci na to, jak se svými čtenáři komunikovat a udělat ze sebe lovebrand, se dozvíš i v tomhle článku