Jak získat sponzory pro vlastní knihu

Jak žádat firmy o podporu

V crowdfundingu ti pomůžou sociální sítě, kamarádi kamarádů, zajímavé odměny… A možná také sponzoři. Nejčastěji firmy, které rády podpoří smysluplný a pro ně relevantní projekt. Jak je vybrat a oslovit?


Následující rady jsme dali dohromady spolu s Janou Ligurskou, která na Pointě úspěšně zafinancovala knihu Atopický ekzém a potravinové alegie očima mámy. Bez předchozích zkušeností s oslovováním sponzorů jich nakonec pro svou věc získala šest. Pokryli prý významný díl cílové částky.

Takže jak při shánění sponzorů postupovat?

1 •— Zamysli se nad obsahem knihy

Jana Ligurská měla oproti autorům beletrie výhodu: „Téma mojí publikace se týká výživy a kosmetiky, v této oblasti tedy bylo koho oslovit. Firmy jsou navíc zvyklé nabídnutou propagaci své značky ohodnotit i finančně.“

Flintu do žita ale neházej ani v případě, že píšeš fikci a nevěnuješ se žádnému specifickému tématu. Pracuje tvůj hrdina v kavárně? S některou se můžeš domluvit a děj přesunout právě do ní. Píšeš o cestování? V úvodu může být třeba logo cestovní kanceláře. S vymýšlením ti v Pointě rádi pomůžeme.

2 •—Vyber si konkrétní firmy

Stojí za to si udělat pečlivé rešerše a sepsat seznam společností, které oslovíš. Můžou jich být klidně desítky. Kde začít? „Já nejdřív oslovila firmy, jejichž produkty sama používám a vím, že jsou kvalitní. Vycházela jsem z vlastní zkušenosti s danými produkty a z předpokladu, že pokud tu kterou značku zmíním v textu knihy a doporučím ji čtenářům, budu mít zcela čisté svědomí,“ popisuje Jana Ligurská.

3 •—Dohledej si příslušné kontakty

Na internetu málokdy najdeš e-mailovou adresu osoby, která v dané firmě zodpovídá za marketing. Často je na stránkách pouze obecný mail ve tvaru info@název firmy. Proto je v prvním mailu dobré vždycky zdůraznit, že je určen pro pracovníka z oddělení marketingu. A taky že prosíš i o zamítavou odpověď. Získáš tak zpětnou vazbu o tom, zda mail skutečně dorazil na určené místo.

4 •—Napiš a rozešli smysluplné e-maily

Připrav se, že jich budou i desítky. Piš je jako žádost o spolupráci – sponzory je nejlepší brát jako obchodní partnery. „Firmy chtějí, aby se jejich výrobky více prodávaly, a jsou za to ochotné zaplatit reklamu v nejrůznějších médiích. Tak proč by pro ně nemělo být zajímavé zafinancovat inzerci v tištěné knize,“ podotýká Jana Ligurská.

Co všechno můžeš případným sponzorům nabízet?

  • Zmínku o firmě nebo o určitém produktu v textu knihy.
  • Logo nebo inzerci v knize, obvykle na 1/2 strany nebo celostránkovou.
  • Zmínku v poděkování, většinou v podobě názvu firmy.
  • Větší balík knih. Hodí se pro instituce jako knihovny, školky, školy… A také pro firmy, které je využijí jako dárky pro partnery.
  • Možnost daru. To znamená, že za příspěvek nic nedostanou, ale Pointa jim vystaví darovací smlouvu, takže si ho můžou odepsat z daní.


Ještě pár obecných tipů:

  • Je lepší psát každému potenciálnímu sponzorovi zvlášť.
  • Pokud víš přesně, komu píšeš, oslov ho jménem.
  • Určitě zmiň, proč sis vybral(a) právě tu kterou firmu, proč ti spolupráce dává smysl.
  • V ideálním případě neposílej hromadný mail; chceš-li to z nějakého důvodu udělat, dej alespoň všechny příjemce na skrytou kopii.
  • A pokud si nevíš rady s textací e-mailu, obrať se na tým Pointy, rádi ti s ní pomůžeme.

Jana Ligurská má pět dětí, tři z nich trpí atopickým ekzémem. Knihu prý napsala proto, že jí podobná publikace v češtině chyběla.
Foto: archiv Pointy

5 •— Počítej s odmítnutím, ale nevzdávej to

„Mailů jsem rozeslala asi padesát a na víc než půlku jsem nedostala žádnou reakci. Lidé z několika velkých firem nejdřív měli o spolupráci zájem, ale jejich nadřízení to neschválili. Nikdy jsem však nezažila hrubé nebo nezdvořilé odmítnutí. Bylo to vždy jednání rovného s rovným,“ uvádí Jana Ligurská. Zhruba každý osmý pak odpověděl pozitivně a domluva dopadla dobře.

6 •— Dohodněte se na přesné podobě i sumě

Domluva může trvat pár dní i pár týdnů. Součástí vyjednávání by vždy měla být forma plnění: ať už je to nenápadné zmínka o vybraném výrobku, inzerce na celou stranzu nebo kombinaci obou. A kolik si za inzerci říct peněz? Jana Ligurská sázela na pětimístné cifry, navrhovala je odhadem. Ve všech případech prý sponzorům připadala cena odpovídající. Pokud si opravdu nevíš rady, zkus se spojit s některým z autorů a autorek, kteří už na Pointě podobným způsobem uspěli.

7 •—Všechno dolaďte spolu s Pointou

Pokud nemáš zkušenost s fakturami za inzerci nebo smlouvami o daru, nevadí. Stačí, když sponzorskou firmu propojíš přímo s týmem Pointy. Ten pro ně buď vytvoří speciální odměnu, nebo jim (v ideálním případě) rovnou vystaví fakturu. Některé firmy nejprve vystavují objednávku, na kterou pak naváže faktura. I to zvládneme. A pokud by sponzor chtěl peníze věnovat jen tak, bez plnění, vystavíme pro něj zmiňovanou darovací smlouvu.

Kam dál?