Často zdůrazňujeme, že dobře zvládnutý předprodej je pro vydání knihy stěžejní. Důležitou součástí jsou odměny, které čtenářům za podporu knihy nabídneš. Radíme, jak je poskládat, aby byly opravdu lákavé.
Tenhle trik je zásadní pro marketing knihy obecně: specifikuj si, v čem je jedinečná. Využiješ ho i při vymýšlení odměn pro crowdfunding.
Odehrává se kniha za minulého režimu? Nabídni odměny v duchu Tuzexu. Píšeš nové Ze života hmyzu? Nabídni plácačku. Petra Jirglová, autorka úspěšné Letušky z economy, připravila jako jednu z odměn setkání s letuškami, na kterém společně vyprávěly o radostech a strastech práce v oblacích. Zkus se zamyslet nad tím, jaký unikátní zážitek můžeš čtenářům nabídnout ty.
Odměny na Pointě si pro přehlednost můžeme rozdělit do čtyř kategorií. Od „maličkostí“ pro drobné přispěvatele až po zlatý grál, kterým je partnerství knihy.
1 •— Vstupní odměny
U nich není o čem diskutovat a jsou součástí každého předprodeje.
- příspěvek na knihu (pro čtenáře, kteří jí chtějí pomoci na svět a nic za to neočekávají)
- jeden výtisk knihy
- kniha v elektronické podobě
Sice neobsahují nic „extra“, ale i tak se dají pojmout lákavě. Popisek přitom nemusí být nijak komplikovaný, někdy stačí jednoduchost a upřímnost, jindy malý vtípek. Trocha inspirace od autorů, co už v předprodeji uspěli:
Budeme rády za každý příspěvek, který pomůže naší knize spatřit světlo světa.
Andrea Jakešová a Veronika Pourová, O výživě
Vykašlete se na alkoholy a řekněte „Raději knihu“. Na klepadle vás chytne a nepustí, skoro jako SNB.
Hana Pachtová, Život a doba gaunera – Na klepadle
Pravé, nefalšované výtisk knihy Americká sprcha. Ta píše!
David Teichmann, Americká sprcha
2 •— „Early bird“ odměny
Nejsou pro ranní ptáčata, ale pro ty, co stihnou časově omezenou nabídku knih se slevou – za cenu výrazně nižší, než bude ta prodejní. Je to nejen výhodné, ale má to i punc exkluzivity. Tak se nestyď to prodat.
Čtenářům nabízíš:
- knihu se slevou 20 % (v první vlně)
- knihu se slevou 10 % (v druhé vlně)
Zajímavé japonské reálie, pohled na Japonsko českýma očima a skvělý příběh? Všechno najdeš v této jedinečné knize za neopakovatelnou cenu.
Tereza Macková, Tokyo Story
Města jsou obrovská a ne všichni se mohou dostat do prvních řad. I ve druhé vlně si ale můžeš moji poezii pořídit za krapet menší peníz a ušetřit tak na lístek z města pryč do přírody.
Tim Postovit, Magistrála
3 •— Kniha... a ještě něco
U těchto odměn už přihazuješ něco navíc:
- podepsaná kniha
- dvě knihy
- balíček knih (klidně pět, deset nebo i víc!)
- originální dárek, který souvisí s knihou
Kniha s podpisem, případně i osobním věnováním autora potěší úplně každého. Dvě knihy za výhodnou cenu taky. Neboj se ale přijít s něčím speciálním, ať už to bude balíček dětských knížek pro školu, nebo výhodné balení akorát načasované na Vánoce.
Double Prosecco: U vína jde především o to, s kým ho pijete. Někdy je třeba jedna láhev pro tebe a jedna pro kamarádku po rozchodu. A stejně tak je to s touhle knížkou. Jeden výtisk dostanete pro sebe a druhý pro kamarádku.
Nika Mišjaková, Prosecco do žíly
10 knih se slevou: Vyřešte Vánoce na pár kliknutí.
Antonín Jíra, Toníkovy čmáranice
U balíčků to nekončí, naopak začíná! Zkus vymyslet něco cenného a krásného, co souvisí s knihou. Třeba umělecké dílo (nebo dílko) v limitovaném množství. Autorky knihy Komiksodějky jako odměnu připravily portrét na míru, autorka Psího atlasu nabídla ilustraci navíc, kterou v knize nenajdeš.
Klidně do akce zapoj někoho z knižních kolegů. Ludmila Bakonyi Selingerová ke knížce O nebi a zemi přiložila signovanou originální grafiku od ilustrátorky Elišky Andělové. Instagramerka Alex Kohoutová zase spolu s grafikem své knihy Petrem Menhartem připravila trička a plátěnky.
Tríčo, ty p… Chci, aby všichni viděli, jakej instagramovej profil mám ve svým srdci. Budu na hrudi hrdě nosit slovo z pekla podle mýho výběru. A za ty prachy je k němu samozřejmě i kniha.
Alexandra Kohoutová, Slova z pekla
4 •— Těžká váha pro movitější mecenáše
Nejvyšší částky se pohybují v řádu tisíců. K takovým odměnám patří:
- partnerství knihy
- sponzorský dar
- velmi exkluzivní odměny
Cílí často na firmy, ale nejen na ně. Takových odměn můžeš nabídnout víc a odstupňovat je podle výše příspěvku. Na míru tak můžeš připravit třeba dostupnější partnerství, za které čtenář obdrží poděkování v knize, a k tomu dražší i s osobním setkáním. Autoři knih Efektivní řízení kvality a Nezastavitelný růst partnerům dokonce nabídli reklamu přímo na stránkách knihy.
K osobnímu setkání můžeš přidat i něco speciálního. Už jsme zmínili Petru Jirglovou a setkání s letuškami. Další možnosti? Například autorské čtení na soukromém večírku, kurz nebo workshop něčeho, co souvisí s knihou, odborná konzultace…
Mám za sebou víc než 1 400 odkoučovaných hodin a ta další může být tvoje. Za bezkonkurenční cenu získáš kombinaci knihy a hodinového koučinku, která ti pomůže odstartovat cestu k úspěchu.
Jan Markel, Nezastavitelný růst
Všeho s mírou a rozvahou
Kreativitě se meze nekladou, ale… Zamysli se nad tím, zda tvoje cílovka dané odměny opravdu ocení. Jestli až příliš neodvádějí pozornost od knihy. Jestli jich není až moc, to by potenciální přispěvatele nakonec spíš zmátlo, a jestli je textace chytlavá, ale srozumitelná.
S nastavením a naceněním jednotlivých odměn ti pomůžeme. Nezapomeň však, že celá částka, kterou budoucí čtenář přispěje, jde na výrobu knihy. Cokoli mu slíbíš navíc, ať je to plátěnka, nebo originální malba, zaplatíš za svého.