Jak napsat knihu ve světě, kde už bylo všechno napsáno?

Bude moji knihu vůbec někdo číst? Je můj námět dostatečně originální a neotřelý? Dokážu v záplavě nových titulů něčím zaujmout?

Ať už máš rukopis schovaný v šuplíku, nebo teprve pracuješ na jeho dokončení, možná se v těchhle otázkách poznáváš i ty. Neboj, nejsi v tom sám – podobné pochybnosti má spousta začínajících autorů. Často pak nabývají dojmu, že pokud nepřijdou s něčím naprosto průlomovým, nemá cenu se o vydání vůbec pokoušet.

Je to ale opravdu tak?

Proč není nutné vymýšlet kolo?

Tyto obavy jsou pochopitelné, ale realita knižního trhu naštěstí není tak nekompromisní, jak by se mohlo na první pohled zdát. Pravda je, že spousta bestsellerů stojí na námětech, které známe stovky, ba dokonce tisíce let. Zakázaná láska, zrada, boj dobra proti zlu, překážky osudu, osobní proměna – to jsou stavební kameny příběhů, které jsou známé ze starověku, středověku, renesance, klasické literatury, ale i z moderních filmů a seriálů. Nic nového pod sluncem, jen nové zpracování.

I tisíckrát vyprávěný příběh může být bestsellerem

Šaty s vlečkou stříbrem vyšívané, ale princezna to není, jasný pane. Zní ti to povědomě? Jasně, to je stará dobrá Popelka. Motiv střevíčku (nebo spíše sandálu), podle kterého princ najde svoji vyvolenou, se objevuje už ve starém Egyptě, v báji o řecké otrokyni Rhodopis, která se provdala za faraona. A podobný příběh jen v moderním hávu o tom, jak chudá kráska ke štěstí přišla, najdeme třeba ve slavném snímku Pretty Woman. A tím zdaleka nekončíme. Co třeba paralela mezi Shakespearovým Romeem a Julií a West Side Story? Stejná dějová linka, jen původní Monteky a Kapulety vystřídaly bělošské a portorikánské gangy žijící v západní části New Yorku. Hrdinský boj „malého proti velkému“ zachycuje David a Goliáš, stejně jako Rocky. A cestu k sebepoznání, které prožívá Odysseus na své dlouhé pouti, zase najdeme v moderní podobě třeba v knize Jíst, meditovat, milovat.

Napsáno už bylo téměř všechno, ale nikdo to nenapsal tvou rukou

A právě v tom je to kouzlo. Nemusíš přijít s úplně novým námětem. Stačí, když příběh převyprávíš svým vlastním způsobem a ze svého vlastního úhlu pohledu. Tak si i tisíckrát omílaný motiv najde své věrné čtenáře. A to je skvělá zpráva. Každý z nás je sám o sobě originální. Stačí, když svou autenticitu promítneš do řádků knihy a přestaneš se srovnávat s úspěšnými autory – už jen tím se tvé dílo odliší.

Neprodáváš jen příběh, ale i sebe

Tvá osobitost by měla obzvlášť zazářit, když prezentuješ sám sebe – a právě v tom ti výborně poslouží sociální sítě. Pusť své čtenáře do zákulisí, ukaž jim, na čem pracuješ, poznej je naživo přes livestream nebo je nech hlasovat o nové obálce. Když se stanou součástí tvého tvůrčího procesu, začnou i tvou knihu vnímat jinak.

Crowdfunding: příběh, který píšete společně

Tenhle přístup se ti obzvlášť vyplatí, pokud si jako způsob financování zvolíš crowdfunding. Protože to není jen způsob, jak získat finance. Je to zároveň skvělá příležitost k zapojení čtenářů do celého procesu a udělat z nich aktivní podporovatele. Díky tomu tvá kniha nebude jen další titul na trhu – bude to příběh, u kterého budou mít lidé pocit, že ho spoluvytvářeli. Ale o crowdfundingu zase někdy jindy…

Pokud už tvůj rukopis čeká v šuplíku, neboj se ho pustit do světa. V Pointě ti poskytneme veškerou podporu a know-how, aby tvá kniha uspěla. A pokud zatím ještě píšeš, mrkni na náš blog – dozvíš se třeba to, jak si vytvořit psací rutinu nebo překonávat autorské bloky.

Články, které by tě mohly zajímat: