Jak na úspěšnou obálku

Čtenáři mnohdy soudí knihu podle obalu. Je to logické. Obálka je její tvář, první věc, kterou uvidí, ať už v knikupectví nebo v online vyhledávači. Máme pár tipů, jak dosáhnout toho, aby co nejlépe vystihla obsah i náladu knihy – a taky aby ji čtenářům prodala.


Na Pointě tedy obálka prodává už v rámci předprodeje. Spolu s názvem, anotací, předprodejovými texty a odměnami je to pro přispěvatele velmi důležitý faktor při rozhodování, jestli právě tvou knížku v crowdfundingu podpoří. Návrh obálky v předprodeji nemusí být finální, ale měl by být lákavý, odpovídat žánru knihy i cílové skupině.

Jenže kde ho vzít? Pokud se v grafických programech cítíš jako doma, můžeš si ho vytvořit sám (sama). Většina autorů však volí elegantnější variantu, při které se s budoucím grafikem, popřípadě ilustrátorem, domluví na jednorázové zakázce – návrhu obálky – ještě před předprodejem.

Grafik (a případně ilustrátor) samozřejmě bude potřebovat zadání. Ať už jde o návrh pro crowdfunding, nebo o finální obálku, se kterou kniha půjde na trh. Na co se zaměřit, aby byl výsledek atraktivní i efektivní?

1 •— Přizpůsob obálku žánru knihy

Zkus se pro inspiraci podívat na knihy stejného žánru a zamysli se, jak na tebe obálky působí, jestli daný žánr odrážejí. A naopak: jestli mezi ostatními nezanikají. Určitě není od věci grafikovi ukázat pár příkladů. Jak u nás na blogu radila Johana Fundová, autorka knihy Devadesátky!: „Nejlepší je obcházet menší stylová knihkupectví a prohlížet si současné zahraniční knihy… Jakmile tě nějaký layout, sazba nebo titulní strana zaujmou, nezapomeň si to vyfotit a veškerou inspiraci předej svému grafikovi.“

Z přebalu knihy Nezastavitelný růst od Jana Markela hned poznáš, že jde o příručku osobního růstu.
Foto: Šárka Kymplová

2 •— Zvol si perfektní písmo

Dobré obálku podtrhne a špatné zahubí. I písmo je napříč žánry standardem, na který jsou čtenáři zvyklí. Je název knihy vyveden v písmu Trajan nebo v některém z takzvaných „gothic“ fontů? Čtenář očekává fantasy. Je na obálce použito trendy minimalistické písmo, jako je Helvetica? Nejspíš se bude jednat o non-fiction. Schválně: jaký druh písma si představíš, když se řekne „romantika“, a jaký třeba u pohádek pro děti?

3 •— Pozor na začátečnické chyby

Nezapomínej, že méně je často více. Mnohdy je lepší ubrat i na obrázcích, jeden symbol nebo jednoduchá ilustrace budou úplně stačit. A o tom, že se máš vyhnout photoshopovým kolážím, ale také nekvalitním fotkám nebo kýčovitým fontům, ti snad ani nemusíme povídat. Stejně tak by se jim měl umět vyhnout každý dobrý grafik.

4 •— Mysli jako marketér

„Knižní ilustrace je v rámci oboru specifická tím, že vypráví nebo pomáhá vyprávět příběh. Obálka má přirozeně blíž k ilustraci produktové, která produkt prodává a pracuje spíš s pocitem,“ vysvětlila nám nedávno Barbora Žižková, která je autorkou obálek Letušky z economy od Petry Jirglové i Americké sprchy od Davida Teichmanna.

Jinými slovy: zatímco o ilustracích nebo grafice uvnitř knihy můžeš přemýšlet primárně jako o uměleckém díle, u obálky nesmíš zapomínat ani na to, že se jedná o reklamní nástroj. Je dobré si promyslet, jaké emoce má obálka (a kniha) vyvolat, a říct o tom grafikovi či ilustrátorovi. Udělej si klidně i vlastní rešerše – přečti si o psychologii barev, o tom, jak na lidi působí různé druhy fontů, různé symboly nebo motivy. Tyhle znalosti se využívají v reklamě a využiješ je i ty.

Nejnovější obálka z dílny Bára Žižkové pro předprodej knihy Do světa bez cestovky. Jaké pocity v tobě vyvolává?

5 •— Zapoj do rozhodování čtenáře

V sázce je hodně, hlavně v předprodeji. Podpoří lidi tvou knížku, nebo je obálka nechá chladnými a do textů se ani nezačtou? Proč dopředu nezjistit názor těch, kteří by mohli přispět? Zkuste s grafikem vymyslet rovnou dva designy. Klidně diametrálně odlišné. Otestuj si je u známých, u betačtenářů nebo u svého čtenářského publika – třeba s pomoci ankety na sociálních sítích.

Kam dál?