Příprava na předprodej krok za krokem

priprava_na_predprodej

Milá autorko, milý autore,

už máš předběžně vybranou technickou specifikaci pro svou knihu, sestavený knižní tým a ve tvém projektu na tebe čeká už jen stisknout tlačítko „Mám hotovo a chci do předprodeje“? Nemusíš se bát, neznamená to, že okamžitě spustíme tvoji 30denní crowdfundingovou kampaň. Naopak, dostaneš se do další fáze procesu, kterou je příprava na samotný předprodej. A teď si povíme, co tě v ní čeká.

1. Podepsání licenčních smluv s Pointou

Společně si projdeme a následně podepíšeme licenční smlouvy s Pointou. Ty jsou dvě.

Nakladatelská smlouva stanovuje podmínky, za jakých může Pointa vyrobit knihu. V distribuční smlouvě se nastavuje, jak smí Pointa knihu prodávat a jaký ti z prodejů náleží honorář. U distribuční smlouvy si můžeš vybrat ze tří variant:

  • Distribuuje Pointa: Veškerý náklad přebírá Pointa a má výhradní právo knihy distribuovat. Distribuční síť Pointy zahrnuje všechna hlavní kamenná knihkupectví a e-shopy.
  • Distribuuje autor(ka): Pointa přebírá max. 10 % nákladu, který má právo distribuovat pouze přes svůj e-shop. Zbytek nákladu přebírá autor(ka) a má právo knihy volně distribuovat.
  • Distribuuje Pointa a autor(ka): Část nákladu přebírá Pointa (minimálně 30 %) a má výhradní právo knihy distribuovat přes všechny tradiční knižní obchody (kamenná knihkupectví i knižní e-shopy). Autor(ka) přebírá zbytek nákladu, ale není oprávněn(a) bez souhlasu Pointy distribuovat knihy přes knižní či jiné e-shopy a kamenná knihkupectví či prostřednictvím kanálu, který je vůči Pointě konkurenční. Autor(ka) si určí, jaká část nákladu zůstává Pointě a jakou si bere pro sebe.

 

Pokud jsi nezletilý (nezletilá), budeme do procesu potřebovat zapojit tvé zákonné zástupce, kteří za tebe smlouvu podepíší.

2. Příprava předprodejových textů a textací odměn

Spolu se zněním smluv od nás dostaneš strukturovaný vzorový text s tipy, jak bys měl(a) zpracovat podklady pro svou budoucí předprodejovou stránku. V předprodejových textech představíš sebe jako autora (autorku) i knihu a přiblížíš budoucímu čtenáři její děj nebo co stálo za jejím vznikem. Doplnit můžeš i recenze betačtenářů.

Texty můžeme společně připomínkovat a doplňovat i opakovaně.

Kromě přípravy předprodejových textů tě čeká ještě příprava textací odměn do předprodeje. I k nim od nás dostaneš pomocnou tabulku a tipy, jaké odměny můžeš nabídnout. Inspirovat se můžeš i na aktuálně běžících předprodejích či v našem článku Jak připravit předprodejové odměny.

Až toto společně zpracujeme, texty odejdou na naší copywriterku k stylistické a marketingové úpravě. Po finálním schválení texty putují na korekturu, poté do nich již není vhodné vstupovat.

3. Kontrola cílové částky, nastavení tisku a smluv s kolegy

V přípravě na předprodej také kontrolujeme, jestli máš správně uzavřené smlouvy s kolegy a kolegyněmi (to, jestli je popis práce dostatečný, je správně uvedena záloha za práci, je u všech kolegů uvedený stejný počet normostran a podobně). Stejně tak si s tebou ověříme, zda ti vybraný typ tisku na platformě vyhovuje, nebo budeme hledat a naceňovat nový. Zaměříme se i na celkovou ekonomiku knihy a jejích nákladů.

Po kontrole a potvrzení všech parametrů získáme finální cílovou částku pro crowdfundingovou kampaň a navrhneme cenu knihy v předprodeji.

4. Nacenění odměn

Jakmile si potvrdíme cílovou částku a cenu knihy v předprodeji, navrhneme ti nacenění a počty kusů odměn, které budeš mít v předprodeji. Ceny knižních odměn vycházejí z ceny knihy, u odměn navíc, které dodáváš ty (např. osobní setkání, záložky a podobně), s tebou konzultujeme, kolik jich do kampaně chceš dát a jestli je navržená částka v pořádku.

5. Obálka, 3D mock-upy a listování

Určitě sis všiml(a), že nedílnou součástí kampaní jsou i vizualizace knihy a ukázka ve formě listování. K přípravě těchto grafických podkladů od tebe potřebujeme obálku zpracovanou od tebou vybrané grafičky nebo grafika, ideálně ve formátu pdf nebo jpeg. Ukázka nám pak stačí v otevřeném dokumentu, například ve Wordu, po korektuře. My na základě toho připravíme grafické podklady, které ti po zhotovení zašleme, a ty s nimi můžeš také pracovat v rámci propagace.

6. Marketingová příprava na předprodej

Pokud už jsi pročítal(a) náš blog, určitě víš, že marketing předprodeje je nedílnou součástí aktivit před samotným spuštěním kampaně. Pokud lidem neřekneš, že mají tvou knihu předkoupit, neudělají to, protože o tom jednoduše nebudou vědět. S propagací je vhodné začít co nejdříve, klidně už ve chvíli, kdy jsi na začátku příprav předprodeje.

V rámci marketingové přípravy tě pozveme na online workshop, který pořádáme pravidelně každé dva až tři týdny. Jeho cílem je přiblížit ti, jak fungují principy crowdfundingu, co kampaň znamená pro tebe nebo proč je důležité správné určení cílové skupiny. Podíváme se i na různé komunikační kanály, které můžeš využít. Workshop je bezplatný a v návaznosti na něj s tebou budeme konzultovat a plánovat tvoje vlastní aktivity, třeba až do detailu kontroly jednotlivých příspěvků na sociálních sítích, pokud budeš chtít či potřebovat pomoc.

7. Plánování data spuštění kampaně

Nemusíš se bát, datum spuštění tvého předprodeje nikdo nerozhodne bez tebe ani tě nepostaví před hotovou věc, je to vždy o společné diskusi. O datu se budeme bavit na základě připravenosti podkladů a hlavně tvojí připravenosti z hlediska marketingu.