V první části článku o TikToku a Instagram Reels ses mohl(a) dozvědět, jak tyhle dvě platformy fungují, jaký obsah na nich uživatelé sdílejí a jak na nich tvořit příspěvky. Takže už víš, jak začít. Jak ale vytvořit takový obsah, který bude mít úspěch? Jak maximalizovat jeho dosah a přilákat nové sledující? A čemu se radši vyhnout? To zjistíš hlavně na základě algoritmů, kterými se TikTok a Instagram Reels řídí. Pojď se na ně a další tipy, čeho se při tvorbě držet, s námi podívat.
Algoritmus Instagramu a Instagram Reels
Na Instagramu neexistuje pouze jediný algoritmus. Platforma se dlouhodobě snaží o personalizaci obsahu pomocí několika ukazatelů a jejím cílem je každému poskytnout to, co ho bude skutečně zajímat.
Samozřejmě i videa Reels mají vlastní algoritmus. Jak to funguje v praxi? Instagram se snaží vyhodnotit, která z Reels videí by tě mohla zajímat a bavit. To se učí na základě tvojí předchozí aktivity na platformě. Zajímá ho třeba pravděpodobnost, jestli se na dané video budeš dívat v celé jeho délce, nebo možnost, že se z něj proklikneš na profil toho, kdo ho vytvořil.
Algoritmus Reels je postavený na čtyřech základních prvcích: aktivitě (poskytuje podobný obsah tomu, který se ti líbil v poslední době – třeba na základě lajků a komentářů), historie interakce s tím, kdo příspěvek zveřejnil (i pokud daného člověka nesleduješ, ale v minulosti jsi reagoval(a) na jeho příspěvky), informacích o Reels videu (jde o obsah, zvukovou stopu, popularitu) a informacích o tom, kdo video zveřejnil.
Instagram se ale dívá třeba i na to, jestli tě dané video inspiruje k tomu, vytvořit na jeho základě vlastní Reels příspěvek. Pokud jsi tedy zaslechl(a), že může dosah příspěvku ovlivnit třeba trending (aktuálně hojně oblíbená a používaná) hudba, je tomu tak. Víc o tom, jak funguje algoritmus Instagram Reels, si můžeš přečíst tady.
Zdroj: Instagram
A jak to vypadá s algoritmem TikToku?
Principy algoritmu na TikToku jsou do jisté míry podobné jako ty na Instagram Reels. Když je pochopíš, budeš mít větší šanci dostat se na stránku Pro tebe.
Stejně jako Instagram i TikTok sleduje reakce uživatelů s obsahem a na základě toho jim nabízí to, co by je potenciálně mohlo zajímat. Základními prvky algoritmu jsou interakce s ostatními uživateli a obsahem (koho sleduješ, kde komentuješ, která videa sdílíš nebo si přidáš do oblíbených a podobně), informace o tom, jaký obsah vyhledáváš v sekci Objevuj (na základě hashtagů, zvuků, efektů…), a nastavení (jde třeba o nastavení země, jazyka nebo kategorie zájmů, které si každý volí při registraci).
Stejně jako u Reels je třeba hned zaujmout a vtáhnout sledující videa, nezapomínej na popisek nejlépe s výzvou k interakci, který má na TikToku limit 150 znaků včetně prostoru na hashtagy. Na hashtagy rozhodně nezapomínej. Využívat můžeš hashtagy pro stránku Pro tebe jako #fyp, #foryou nebo #foryoupage. TikTok sice oficiálně nepotvrdil, že fungují, nicméně množství účtů, které s nimi pracují a na stránce Pro tebe se objevují, je nespočet, za jejich využití tedy nic nedáš. I v případě hashtagů se můžeš podívat na trendy, najdeš je v sekci Objevuj. Vždy ale používej jen takové, které jsou pro obsah tvých videí relevantní.
Čeho dál se při tvorbě držet?
To radí i samotný Instagram. Tady je pár základních věcí: vždy používej vertikální formát videa, publikuj autentický obsah, dej si pozor na relevanci a pracuj s aktuálními tématy, vtáhni do děje, inspiruj a bav. Zároveň určitě nepublikuj videa s nízkou kvalitou, nepřekrývej příliš velkou plochu videa textem a nesdílej videa s vodoznakem stejně tak jako obsah zkopírovaný odjinud.
Podobné tipy dává svým uživatelům samozřejmě i TikTok. Ten zdůrazňuje práci se zvukem a textem, který bys neměl(a) vynechat. Pomůže ti i sledování a pracování s trendy. Kromě trending písniček můžeš využít i trending efekty, ty ti TikTok právě i podle oblíbenosti a využívanosti filtruje a sám nabízí.
Obsah přizpůsob své komunitě sledujících
Jak na Instagramu, tak na TikToku si můžeš svůj účet přepnout z osobního na firemní. Nespornou výhodu to přináší hlavně proto, že ti obě platformy díky tomu poskytnou statistiky týkající se tvého účtu a příspěvků, ale i informace o chování tvých sledujících. Právě na základě toho můžeš své příspěvky vymýšlet, publikovat a uzpůsobovat. Podívat se můžeš třeba na to, kdo tě nejvíc sleduje nebo kdy je tvé publikum aktivní. Zároveň nezapomínej na interakci ty sám (sama), sleduj další zajímavé profily, navazuj komunikaci, komentuj a podobně. Jak uživatelé samotní, tak oba kanály tvou aktivitu ocení a může ti jen pomoci v budování komunity i dosahu tvých dalších příspěvků.
Jak tvoří na TikToku naše autorka Karolína Petrželová se můžeš povídat na jejím profilu @petrzelkazahradni.
Jsou TikTok a Reels vhodné i pro tebe?
Jak připomínáme dlouhodobě, při budování své autorské značky a komunity si dobře promysli, jaké komunikační kanály pro tebe dávají smysl. A pamatuj si, že nemusíš být všude. Zamysli se hlavně nad tím, jaká je cílová skupina tvé tvorby a čeho chceš komunikací dosáhnout.
Na Instagramu, stejně jako na TikToku, se pohybují převážně mladší uživatelé do 30 až 35 let. TikTok je v Česku nejrychleji rostoucí sociální sítí, kterou v současnosti využívá 21 procent lidí a je jedničkou právě mezi mladými. Dlouhodobě nejpopulárnější jsou YouTube a Facebook, hlavně Facebook ale aktivně využívá zejména starší generace (lidé nad 45 let). Pokud chceš tedy zasáhnout mladší publikum, určitě bys měl(a) prezentaci na TikToku a Instagramu zvážit.
Pokud ti tvorba videí na TikToku nebo Reels dává smysl, ale nechce se ti do toho pouze kvůli formátu, nech si všechno dobře projít hlavou. Vtipné a zároveň trefné Reels video na tohle téma vytvořila Karolína z EDMÉ media, podívat se na něj můžeš tady. Existuje spousta možností, jak videa připravit. Jestli je pro tebe hlavním problémem to, že na videích nechceš být vidět, nemusíš. Podívej se třeba na tohle video s nápady, co na Reels publikovat, které ti zároveň poslouží jako tip, jak na videa bez tvojí tváře. Tipy na videa bez tváře najdeš třeba i tady.
Tipy na videa bez obličeje najdeš třeba na instagramovém profilu @nataliwirth.
Další nápady, co a jak publikovat
Možností a námětů na TikTok a Reels videa je nespočet. Inspirovat se tématy můžeš v jednom z předchozích článků na blogu s názvem 15 nápadů, čím jako autor plnit sociální sítě nebo ve výzvě Humbooku Život autora. Zajímavé tipy ohledně Reels najdeš také na profilu karbrulhart.
Samotné zpracování videa bude už pak samozřejmě na tobě. Oblíbené jsou jak předělávky aktuálně populárních videí, obvykle na trending písničky na míru tvé oblasti zájmu, tak originálně vytvořená videa, třeba i s použitím vlastního zvuku.
TikTok vs. Reels
Možná seš teď zmatený (zmatená), kde tedy tvořit a jaké existují na těchto platformách rozdíly. Hlavním rozdílem je, že zatímco na TikToku můžeš přidávat pouze videa, Instagram nabízí Reels jako jednu z více možností obsahu. Pokud máš profil na Instagramu, můžeš tak přidávat klasické fotky a videa do feedu, tvořit delší videa na IGTV či používat funkci Stories.
Jestli už na Instagramu nějakou dobu funguješ a lámeš si hlavu nad tím, jak zvýšit dosah svých příspěvků a rozšířit komunitu, určitě by ses měl(a) nad tvorbou Reels zamyslet.
Pokud se ani na jednom z kanálů zatím nepohybuješ a buduješ komunitu „od nuly“, podpora a dosah správně připravených videí, o kterých byla řeč, ti mohou pomoct publikum rychle získat.