Recenze (nejen) jako nástroj k propagaci knihy

recenze

Přemýšlíš, jak dostat svou knihu do povědomí čtenářů, ale nemáš moc peněz na reklamu? Chceš upřímný feedback? Zaměř své úsilí na recenze. Jde o nástroj, který tě skoro nic nestojí a může ti pomoct nejen zvýšit prodejnost a přilákat nové čtenáře.

Podívej se na věc z pohledu čtenáře

Než ti přiblížíme všechny možné výhody, které recenze skýtají, zkus se zamyslet, jestli a kdy recenze používáš ty sám (sama). Hledáš si recenze knih, které tě zaujaly? Nebo se díváš na hodnocení knih na e-shopech před jejich nákupem? Pokud jsi odpověděl(a) ano, patříš k velkému množství lidí, kteří dělají totéž. Právě recenze totiž mohou být pro rozhodnutí o nákupu knih klíčové.

Možná si říkáš, že k tomu, jestli čtenáře knížka zaujme, nebo ne, slouží anotace. Pamatuj si ale, že si čtenáři chtějí být před nákupem jistí. A v recenzích se nezávisle na autorovi dozvědí o knize něco navíc. Třeba to, jakým stylem je kniha psaná, jestli má děj spád, nebo je příliš předvídatelný, jak (ne)propracované jsou jednotlivé postavy nebo jestli knížka přináší nové myšlenky.

Jak svou knihu zviditelnit?

Pokud nejsi veřejně známou tváří nebo influencerem a nemáš příliš velký budget na reklamu, bude tvoji knihu na začátku těžší zviditelnit a dostat ji do povědomí čtenářů. I k tomu ti recenze pomohou. Jak?

Zaměř svou pozornost na několik platforem, kde se recenze objevují. Jde o sociální sítě (jako třeba Instagram, Facebook nebo YouTube), blogy, ale i e-shopy knihkupectví nebo knižní portály.

Knižní portály a jejich výhody

Spousta lidí vyhledává recenze na knižních portálech. Ty nejznámější v Česku jsou Československá bibliografická databáze a Databáze knih. Největší světovou stránkou poskytující knižní tipy a recenze je Goodreads. Stránky tohoto typu shromažďují o knihách a jejich autorech informace a čtenáři na nich mohou sdílet, co přečetli, a knihy rovnou hodnotit.

Pokud vezmeme jako příklad Databázi knih, stránku denně navštíví přes 100 tisíc lidí, a to rozhodně není málo. Chodí na ni jak zarytí knihomolové, tak ti, co čtou jen čas od času.

Na webech mohou čtenáři právě tvůj titul najít na základě žánrové či tematické shody s knihami, které už přečetli, knihu jim může jiný uživatel přímo doporučit nebo ji třeba najdou v některém článku či seznamu zajímavých titulů. Pamatuj si, že čím více hodnocení jednotlivé knihy mají, tím se obvykle stávají pro ostatní uživatele viditelnějšími.

Pokud vydáváš knihu s Pointou, nemusíš se navíc starat ani o založení knižního profilu. Na všech jmenovaných portálech ho totiž našim autorům automaticky po vydání knihy zakládáme. Nezbývá tak myslet na nic jiného než na sbírání hodnocení.

Jak získat první recenze?

Funguje to tak trochu jako se sněhovou koulí. S několika málo recenzemi se začnou nabalovat další a další. Vůbec první hodnocení můžeš získat ještě před samotným vydáním knihy od betačtenářů, kamarádů, rodiny… Pokud se rozhodneš vydat knihu s Pointou, recenze ti pomohou jak při předprodeji, tak po samotném vydání knihy.

Neboj se také oslovit influencery. Někteří určitě budou souhlasit s napsáním recenze výměnou za knihu. Nemusíš přitom hledat jen v řadách bookstagramerů. Kontaktovat můžeš kohokoliv, kdo se věnuje podobnému tématu jako tvoje kniha a může zajímat jeho skupinu sledujících. Více o tom, jak oslovit influencery a navázat s nimi spolupráci, se dočteš v jednom z předchozích článků.

Využij recenze jako zpětnou vazbu

Dalším důvodem, proč se zaměřit na recenze, je i zpětná vazba od čtenářů pro tebe jako autora (autorku). Neber si je osobně, ale přistupuj k nim jako k možnosti, jak se dál zlepšovat a růst, a snaž se z nich poučit.

Prostřednictvím hodnocení od čtenářů můžeš lépe pochopit své publikum a jeho očekávání. Dozvíš se, co se lidem na tvém psaní líbí a co jim naopak vadí či chybí. Recenze ti poskytnou širokou škálu názorů, které tvé nejbližší okolí obvykle nezahrne, a úhel pohledu, ze kterého ty sám (sama) nejsi schopný (schopná) svoje dílo vnímat.

Recenze jako prostředek k budování komunity

Na recenze se zároveň můžeš dívat jako na prostředek komunikace se svými čtenáři. Hodnocení jsou hlasem čtenářů a po nějaké době i hlasem knihy samotné. Spousta lidí píše recenze, aby poskytli vodítko a tipy dalším čtenářům. Když se jim kniha líbí, obvykle ji sami doporučují dalším. I proto ber recenze jako prostředek k budování své značky a komunity fanoušků.