Jestli se jen trochu zajímáš o knížky, asi ti nemusíme vysvětlovat, že kód ISBN k nim neodmyslitelně patří. Pointa ho za tebe zařídí, na tobě bude jen předat ho grafikovi, aby ho správně umístil do knihy. A co je ještě dobré vědět?
ISBN je zkratka pro International Standard Book Number – mezinárodní standardní číslo knihy. Tenhle systém značení knihy vznikl v 60. letech na londýnské ekonomce. Z SBN (Standard Book Numbering) se brzy stal standard mezinárodní, tedy ISBN. A spolu s ním vznikla Mezinárodní agentura ISBN, která celý systém koordinuje dodnes.
K čemu je to dobré?
Účast v systému ISBN nic nestojí. Je dobrovolná, ale je výhodnější v něm být. Proč?
- Když knihu necháš označit kódem ISBN, dostane se do knihovních systémů. Bude ji tak možné najít v databázích národních i mezinárodních.
- Z ISBN se také dá lehce vygenerovat čárový kód EAN.
S ISBN, popřípadě s odvozeným EAN, potom pracují nejen knihovny, ale také knihkupci, obchodní domy, e-shopy. Kniha se díky nim dá při manipulaci snadno identifikovat. V kamenném obchodě to navíc urychluje práci a zjednodušuje evidenci prodaného zboží.
Jak ISBN vypadá?
Objevují se v něm arabské číslice, znak X a rozčleňující spojovníky, případně mezery. Do 1. ledna roku 2007 měl deset znaků, od té doby jich je třináct. Mají pevně danou strukturu, a když se v nich naučíš číst, dozvíš se z nich i něco o původu knihy. Víc si o tom můžeš přečíst v delší verzi článku u nás na blogu.
Jak se získává?
Musíš se obrátit na Národní agenturu ISBN, která funguje při Národní knihovně a podle tvých nakladatelských záměrů ti přidělí jedno nebo více čísel. Jeden samostatný kód ISBN dostanou například ti, co vydávají knihu samonákladem. Malí i větší nakladatelé nebo instituce (třeba fakulty), které mají naplánovaných více publikací, obdrží rovnou celou chronologickou řadu.
Co když vydáváš knihu s Pointou?
Jak už jsme zmiňovali na začátku – ISBN vyřešíme za tebe a nemusíš se starat ani o zaslání povinných výtisků do knihoven, které je s ním spojené.
Kód ISBN tvojí knize přidělíme hned na konci předprodeje. Tvůj grafik bude mít za úkol vygenerovat z něj čárový kód, který umístí na zadní stranu obálky. Kromě toho by se ISBN v klasické podobě mělo objevit v impresu, které patří na stránku po hlavním titulu knihy, a ještě v tiráži.