K čemu jsou recenze a jak je získat

Už víš, že v předprodeji budeš potřebovat čtenáře i svoji komunitu, aby ti pomohli nejen finančním příspěvkem, ale také s šířením povědomí o tvém knižním projektu. Neměli by ale čtenáři nejdřív vědět, o čem tvoje kniha je? Přečti si, proč je dobré mít první recenze už v předprodeji a co pro tebe mohou udělat betačtenáři nebo další lidé z tvého okolí.

Síla recenze a názoru na tvoji knihu nespočívá ani tak v počtu recenzí, které získáš, ale v oslovení těch správných lidí. Proto ti nějaký čas zabere přemýšlení a plánování strategie. A o tom je právě tento článek.

Jaký je smysl recenzí knih? Opravdu na nich záleží? Ovlivňují hodnocení i předprodej?

Necháme mluvit data. Jiří Trávníček zveřejnil ve své knize Čteme? spoustu zajímavých dat. Mezi nimi jsou i odpovědi na otázku, kde se lidé dostávají k informacím ohledně knih. 52 % čtenářů získává informace od blízkých, 30 % v obchodě a 24 % na internetu. Čtenáře zajímá, co říkají o knize ostatní lidé. Zejména dají na recenze od svých vrstevníků. Takže ano, recenze jsou důležité a ovlivňují předprodej i prodej knihy.

Kdy je ten správný čas začít sbírat recenze?

Recenze knihy sice nejsou omezeny určitým časovým rámcem, ale je dobré mít k dispozici jejich sbírku ještě před spuštěním předprodeje. Neznamená to ale, že pokud je nebudeš do spuštění předprodeje mít, tvoje kniha nepochodí. Naopak získávání recenzí je důležité i poté, co dojde k vydání tvojí knihy. Recenze tak trochu zajišťují tvojí knize i život – bude se prodávat mnohem lépe po jejím vydání.

Pokud už předprodej tvojí knihy běží nebo se na něj připravuješ, a ty ještě žádnou recenzi nemáš, sepsali jsme pro tebe několik bodů, jak to rychle změnit.

1 •— Kdy je tedy ideální čas začít na recenze myslet?

Začni co nejdřív, i když nemáš dopsáno. Nějaký čas ti zabere navázání vztahů se čtenáři a (nejen) knižními influencery, bez kterých recenze nezískáš. Proto začni recenze sbírat s dostatečným předstihem. Nebudeš pak muset zběsile spěchat, aby ses k recenzím dostal(a).

Nejlepší způsob, jak zajistit, že v době, kdy půjde kniha do předprodeje, už budeš mít nějaké recenze, je začít celý proces nejméně pět měsíců před spuštěním. Mnozí autoři se tak soustředí na psaní knihy, že nemyslí na věci kolem, odkládají marketingové plány a zájem čtenářů si tvoří až po dopsání rukopisu. To ale vede k často neuspokojivému výsledku, a to nejen co do počtu recenzí, ale i pokud jde o marketing celkově. Protože u nás si musíš hlídat i marketing, protože aby tvoje kniha vyšla, potřebuješ pomoc právě čtenářů a lidí kolem sebe.

2 •— Kde recenze získávat?

Možností je hodně. Rozhodně bys ale neměl(a) volit pouze jednu z nich. Čím víc rozhodíš sítí, tím větší šance na sesbírání recenzí máš.

Osobní kontakty

Jeden z nejjistějších způsobů, jak recenze získat, je požádat lidi, které znáš a kterým důvěřuješ. Udělej si seznam lidí, na které se můžeš spolehnout, že tvoji knihu přečtou a dají ti zpětnou vazbu. Na seznamu můžeš mít rodinu a přátele, ale i profesionální kontakty, skupiny na sociálních sítích, odkud tě betačtenáři a další lidé z tvého okolí znají.

Nemusí jich být tuny. Stačí, že lidé, kteří už tvoji knihu nebo ukázky z ní přečetli, budou moct šířit povědomí o tvém díle.

Seznam e-mailových adres

Pokud svým čtenářům rozesíláš newsletter nebo s nimi komunikuješ na Pointě pomocí diskusí, máš solidní seznam lidí, na které se můžeš obrátit. Máš jejich pozornost, proto se neboj zeptat, jestli mají zájem o přečtení tvojí knihy. Pošli jim PDF s pár kapitolami a zeptej se jich, jestli by nechtěli napsat recenzi na svůj blog, sociální sítě nebo do diskuse pod knihu na Pointě.

Na své kontakty se obrať nejméně 8–10 týdnů před spuštěním předprodeje spolu se zprávou, kterou poděkuješ za podporu a sdělíš novinky ohledně rukopisu.  

Další e-mail pošli týden před předprodejem, aby ses připomněl(a). Pravidelně komunikuj na sociálních sítích. Nakonec pošli e-mail v den spuštění předprodeje. I když seznam tvých kontaktů nebude sáhodlouhý, nezapomeň, že jde o kvalitu, ne o množství. Malá skupina oddaných čtenářů může udělat víc než dlouhý seznam lidí s polovičním zájmem.

Betačtenáři

U nás na platformě máš skvělou příležitost získat nosné recenze. Hned jak se na Pointu zaregistruješ a nahraješ ukázku rukopisu, můžeš kromě jiných kolegů poptávat i betačtenáře – poloprofíky, jejichž názor a doporučení mohou tvojí knize hodně pomoct. Proč bys je měl(a) oslovit a s čím ti pomůžou, si můžeš přečíst v dalším z našich článků.

Knižní blogeři

Pokud jde o kontaktování knižních blogerů a influencerů, i s nimi musíš mít nějaký vztah už před spuštěním předprodeje tvojí knihy. Dobří blogeři a influenceři jsou zaplaveni požadavky mnohých autorů, nehledě na čas, který stráví čtením a sepsáním nebo natočením recenze. Víc o tom, proč a jak pracovat s influencery, najdeš v našem článku.

Jak si tedy vybrat ty správné? Začni vyhledáváním na Googlu. Zadej „recenze blog knihy“ nebo jméno autora, se kterým sdílíš literární žánr, spolu se slovy „recenze blog“. Až začneš projíždět výsledky vyhledávání, mysli na několik bodů:

A. Přijímá bloger požadavky na jím nevyžádané recenze?

B. Jak se k němu dostaneš?

C. Kdy naposledy něco zveřejnil?

D. Jaké žánry recenzuje?

E. Jak dlouho před předprodejem mu musíš knihu dodat?

F. Na kterých sociálních sítích je nejaktivnější?

Takhle si vytvoříš seznam 9–10 blogů, které by pro tebe a tvou knihu mohly být ideálními partnery. Přidávat další můžeš vždy. Je důležité uvědomit si důležitost jejich dosahu a návštěvnost. Pokud je na blogu malá aktivita, nestojí nejspíš za časovou investici. Naopak populární stránky mívají větší dosah, ale může být těžké takového blogera oslovit.

Začni blogery sledovat na sociálních sítích, komentuj jejich recenze a příspěvky. Zkrátka se zapoj do jejich komunity a seznam se i s jejich čtenáři. Když přijde čas na zaslání tvojí knihy k recenzi, nezapomeň oslovení přizpůsobit každému z blogerů, buď osobní.

Poukaž na některé recenze nebo články, které se ti od nich líbily, ukaž, že jsi jejich fanoušek. Do zprávy zahrň i základní informace o knize: titul, žánr, anotaci, ukázku v PDF, datum, ke kterému bys chtěl knihu dát do předprodeje, nebo uveď, že už běží, odkaz na Pointu, kde najdou tebe i knižní projekt.

Když od nich recenzi dostaneš, nezapomeň poděkovat a označit je ve svém příspěvku na sociálních sítích, aby i tví čtenáři byli v obraze.

Zní to jako hodně práce, ale dobré vztahy s blogery jsou potřeba. Navíc ti mohou pomoct i třeba při vydání tvojí další knihy.

V neposlední řadě existuje i Databáze knih a cdbd.cz, kde po úspěšném vydání najdeš i svoji knihu. I na takových stránkách můžeš sbírat recenze, a to měsíce po tom, co se tvoje kniha objeví v regálech v knihkupectvích.

Takže na recenze není nikdy pozdě, jakoukoli z popsaných taktik můžeš používat kdykoliv.