V crowdfundingu ti pomůžou sociální sítě, kamarádi kamarádů, zajímavé odměny… A možná také sponzoři. Nejčastěji firmy, které rády podpoří smysluplný a pro ně relevantní projekt. Jak je vybrat a oslovit? Zeptali jsme se Jany Ligurské, které se v tomto ohledu opravdu zadařilo. Ještě před půl rokem přitom netušila, že vůbec nějakého inzerenta dokáže sehnat.
„Ještě teď tomu nemůžu uvěřit. Sponzoři v případě mojí knihy pokryli významný díl cílové částky,“ říká maminka pěti dětí, z nichž tři trpí atopickým ekzémem. Dlouho ji trápil nedostatek srozumitelných informací a odborných rad a nakonec se na vlastní pěst pustila do studia lékařských knih. Ať už z oblasti dermatologie, alergologie nebo výživy. Naučila se tak lépe vyznat v tom, co ekzém u dětí vyvolává a co jim může v každodenním životě pomoci.
O nabyté vědomosti a praktické zkušenosti se pak rozhodla podělit i s dalšími rodiči a vlastně i zdravotníky. Na Pointu přišla s knihou Atopický ekzém a potravinové alergie očima mámy. Pustila se do crowdfundingové kampaně a kromě běžných přispěvatelů se rozhodla oslovit také pěknou řádku firem.
„Nikdy předtím jsem sponzory nesháněla, zkušenosti jsem měla nulové,“ říká. „Ani jsem si od mailování s firmami nic neslibovala. Říkala jsem si, že to prostě zkusím. A že nejspíš žádné peníze nezískám. Ale když se mi podařilo dotáhnout do konce první dohodu o propagaci výrobku v knize, zvedlo mi to sebevědomí a začala jsem posílat další a další maily. Vyplatilo se to.“
Takže jak při shánění sponzorů postupovat?
1 •— Zamysli se nad obsahem knihy
„Já měla oproti autorům čisté beletrie výhodu. Téma mojí publikace se týká výživy a kosmetiky, v této oblasti tedy bylo koho oslovit. Firmy jsou navíc zvyklé nabídnutou propagaci své značky ohodnotit i finančně,“ vysvětluje Jana Ligurská.
Flintu do žita ale neházej ani v případě, že píšeš fikci a nevěnuješ se žádnému specifickému tématu. Pracuje tvůj hrdina v kavárně? S některou se můžeš domluvit a děj přesunout právě do ní. Píšeš o cestování? V úvodu může být třeba logo cestovní kanceláře. S vymýšlením ti v Pointě rádi pomůžeme.
2 •—Vyber si konkrétní firmy
Stojí za to si udělat pečlivé rešerše a sepsat seznam společností, které oslovíš. Můžou jich být klidně desítky. Kde začít? „Já nejdřív oslovila firmy, jejichž produkty sama používám a vím, že jsou kvalitní. V první řadě šlo o krémy a zdravou výživu. Dál jsem psala značkám, které vyrábějí ekologické čisticí prostředky a speciální oblečení pro ekzematiky,“ popisuje Jana Ligurská. „Vycházela jsem z vlastní zkušenosti s danými produkty a z předpokladu, že pokud tu kterou značku zmíním v textu knihy a doporučím ji čtenářům, budu mít zcela čisté svědomí.“
3 •—Dohledej si příslušné kontakty
„Na internetu člověk málokdy najde e-mailovou adresu osoby, která v dané firmě zodpovídá za marketing. Často je na stránkách pouze obecný mail ve tvaru info@název firmy – a kdo ví, jestli ho někdo vůbec čte,“ upozorňuje autorka. „Proto jsem v prvním mailu vždycky zdůrazňovala, že je určen pro pracovníka z oddělení marketingu. A taky že prosím i o zamítavou odpověď, abych měla zpětnou vazbu, zda mail skutečně dorazil na určené místo.“
U dvou firem dokonce našla jen kontakt na centrálu v cizí zemi: „Tam jsem psala anglicky a kupodivu mi v obou případech přišel mail s kontaktem na country manažera pro střední Evropu.“
Jana Ligurská je máma pěti dětí. „Sponzorům jsem psala hlavně po nocích,“ říká.
Foto: archiv autorky
4 •—Napiš a rozešli smysluplné e-maily
„Psala jsem jich desítky a desítky na všechny strany. Ale pozor – nežebrala jsem. Posílala jsem nabídky ke spolupráci,“ vysvětluje Jana Ligurská. Sponzory podle vlastních slov brala jako obchodní partnery a nabízela jim zejména možnost propagovat v knize konkrétní produkt. „Firmy chtějí, aby se jejich výrobky více prodávaly, a jsou za to ochotné zaplatit reklamu v nejrůznějších médiích. Tak proč by pro ně nemělo být zajímavé zafinancovat inzerci v tištěné knize?“
Co všechno můžeš případným sponzorům nabízet?
- Zmínku o firmě nebo o určitém produktu v textu knihy.
- Logo nebo inzerci v knize, obvykle na 1/2 strany nebo celostránkovou.
- Zmínku v poděkování, většinou v podobě názvu firmy.
- Větší balík knih. Hodí se pro instituce jako knihovny, školky, školy… A také pro firmy, které je využijí jako dárky pro partnery.
- Možnost daru. To znamená, že za příspěvek nic nedostanou, ale Pointa jim vystaví darovací smlouvu, takže si ho můžou odepsat z daní.
Ještě pár obecných tipů. Je lepší psát každému potenciálnímu sponzorovi zvlášť. Pokud víš přesně, komu píšeš, oslov ho jménem. Určitě zmiň, proč sis vybral(a) právě tu kterou firmu, proč ti spolupráce dává smysl. V ideálním případě neposílej hromadný mail; chceš-li to z nějakého důvodu udělat, dej alespoň všechny příjemce na skrytou kopii. A pokud si nevíš rady s textací e-mailu, obrať se na tým Pointy, rádi ti s ní pomůžeme.
Při psaní e-mailu ti může pomoci i to, když se za tebe postaví nějaká autorita z oboru. „Mně například pomohlo to, že jsem měla doporučení od tří lékařů. Uváděli, že knihu považují za obsahově kvalitní a pro rodiče malých dětí s ekzémem opravdu přínosnou,“ říká Jana Ligurská.
5 •— Počítej s odmítnutím, ale nevzdávej to
„Mailů jsem rozeslala asi padesát a na víc než půlku jsem nedostala žádnou reakci. Lidé z několika velkých firem nejdřív měli o spolupráci zájem, ale jejich nadřízení to neschválili. Nikdy jsem však nezažila hrubé nebo nezdvořilé odmítnutí,“ uvádí autorka. „Vždycky jsem dostala slušné poděkování za nabídku, často pisatel připojil i povzbuzení a přání, aby kniha měla úspěch. Bylo to vždy jednání rovného s rovným.“
Zhruba každý osmý pak odpověděl pozitivně a domluva dopadla dobře. V knize se tedy nakonec objeví propagace značek Bioderma, Upfield, Doves Farm, CleverTex, Racio a Nestlé.
Kniha se příznačně jmenuje Atopický ekzém a potravinové alergie očima mámy. Vyjde v dubnu.
Foto: archiv Pointy
6 •— Dohodněte se na přesné podobě i sumě
Domluva prý Janě Ligurské obvykle trvala kolem dvou až čtyř týdnů. „U jedné firmy jsem se dokonce s brand manažerkou dohodla během dvou dní. A to na částce, ze které jsem fakt skákala radostí,“ usmívá se. Součástí vyjednávání byla vždy forma plnění: v některých případech šlo o nenápadnou zmínku o konkrétním výrobku, v jiných o celostránkovou inzerci nebo kombinaci obou.
Ale kolik si za inzerci říct peněz? „To pro mě byl opravdu oříšek,“ přiznává autorka. Nakonec jí poradila blogerka Markéta Šichtařová, které vydala kuchařku pro alergiky Citlivá kuchyně. „Má v ní nejrůznější reklamy na všechno možné. A právě díky Markétě jsem zjistila, že nemá smysl chtít za reklamu v knížce méně než pětimístnou cifru,“ říká Jana Ligurská. Konkrétní sumy už navrhovala odhadem – ve všech případech prý sponzorům připadaly odpovídající.
7 •—Všechno dolaďte spolu s Pointou
Pokud nemáš zkušenost s fakturami za inzerci nebo smlouvami o daru, nevadí. Stačí, když sponzorskou firmu propojíš přímo s týmem Pointy. Ten pro ně buď vytvoří speciální odměnu, nebo jim (v ideálním případě) rovnou vystaví fakturu. Některé firmy nejprve vystavují objednávku, na kterou pak naváže faktura. I to zvládneme. A pokud by sponzor chtěl peníze věnovat jen tak, bez plnění, vystavíme pro něj zmiňovanou darovací smlouvu.
Už máš nápady na sponzory? A k tomu hotový rukopis? Zaregistruj se na Pointě a začni chystat vlastní crowdfundingovou kampaň.