Před spuštěním předprodeje tvojí knihy je potřeba specifikovat, vymyslet a dotáhnout řadu věcí. Jednou z těch klíčových je název knihy. Budoucí čtenáři i potenciální přispěvatelé umějí být nároční – je důležité je zaujmout na první dobrou. Takže jak na to?
Krátce, výstižně, poutavě
Název knihy by měl být nápaditý, ale zároveň krátký a výstižný, aby se o knize snadno mluvilo, zvlášť když jde o prvotinu zatím neznámého autora. Když přijde čtenář do knihkupectví, jednoduše řekne: „Máte Pána prstenů, Zločin a trest, Jméno růže, Malé ženy?“
Obecně je lepší se vyhnout vágním pojmům i klišé, naopak se hodí sázet na kontrasty a nečekaná spojení. Třeba Orwellova Farma zvířat nebo Burroughsův Nahý oběd – to jsou názvy, které na první přečtení zaujmou a vyvolají zvědavost. Podobně zafungovaly také některé z prvních knih, co na Pointě uspěly: Penis nemá uši Marka Dobrého nebo Prosecco do žíly Niky Mišjakové.
Obálka může název knihy vtipně rozvinout.
Foto: Nathalie Peyrichout
Když máš v hlavě delší název...
Knižní tituly jako Vždyť je to hračka nebo Studio lásky k člověku působí spíš těžkopádně. Počítej s tím, že propagovat takovou knihu bude těžší, přece jen tu jde o marketing. Samozřejmě se najdou i vtipné výjimky jako Fulghumova klasika Všechno, co opravdu potřebuji znát, jsem se naučil v mateřské školce. Nebo Sní androidi o elektrických ovečkách? Philipa K. Dicka (i když filmová adaptace už dostala stručný název Blade Runner). Máš-li odvahu a silné přesvědčení, klidně do podobného názvu jdi. Musí to ale dávat smysl v kontextu knihy, nejde o to být zajímavý za každou cenu.
Variantou může být kratší název a delší podtitul. Pár úspěšných příkladů z Pointy:
- Petra Jirglová: Letuška z economy aneb Co na Instagramu neuvidíte
- Matěj Krejčí: DigiDetox – Jak na digitální minimalismus
- Ludmila Bakonyi Selingerová: O nebi a zemi aneb meteorologické pohádky.
Ověř si, že jde o originál
V každém případě si ověř, zda už název, který sis zvolil(a), nepoužil někdo jiný. Rychlá kontrola pomocí Googlu většinou postačí. Nikdy není dobré, aby byl název knihy až moc podobný něčemu známému, co už vyšlo. A to jak z marketingového, tak z praktického hlediska.