Jak vybrat název a napsat anotaci vlastní knihy? Máme tipy a konkrétní příklady

Jak upoutat budoucí čtenáře

Před spuštěním předprodeje tvojí knihy je potřeba specifikovat, vymyslet a dotáhnout řadu věcí. Mezi ty klíčové patří název a anotace knihy. Budoucí čtenáři i potenciální přispěvatelé umějí být nároční – je důležité je zaujmout na první dobrou. Takže jak na to?

Název knihy by měl být nápaditý, ale zároveň krátký a výstižný, aby se o knize snadno mluvilo, zvlášť když jde o prvotinu zatím neznámého autora. Když přijde čtenář do knihkupectví, jednoduše řekne: „Máte Pána prstenů, Zločin a trest, Jméno růže, Malé ženy?“

Obecně je lepší se vyhnout vágním pojmům i klišé, naopak se hodí sázet na kontrasty a nečekaná spojení. Třeba Orwellova Farma zvířat nebo Burroughsův Nahý oběd – to jsou názvy, které na první přečtení zaujmou a vyvolají zvědavost. Podobně zafungovaly také některé z prvních knih, co na Pointě uspěly: Penis nemá uši Marka Dobrého nebo Prosecco do žíly Niky Mišjakové.

Obálka může název knihy vtipně rozvinout.
Foto: Nathalie Peyrichout

Když máš v hlavě delší název...

Knižní tituly jako Vždyť je to hračka nebo Studio lásky k člověku působí spíš těžkopádně. Počítej s tím, že propagovat takovou knihu bude těžší, přece jen tu jde o marketing. Samozřejmě se najdou i vtipné výjimky jako Fulghumova klasika Všechno, co opravdu potřebuji znát, jsem se naučil v mateřské školce. Nebo Sní androidi o elektrických ovečkách? Philipa K. Dicka (i když filmová adaptace už dostala stručný název Blade Runner). Máš-li odvahu a silné přesvědčení, klidně do podobného názvu jdi. Musí to ale dávat smysl v kontextu knihy, nejde o to být zajímavý za každou cenu.

Variantou může být kratší název a delší podtitul. Tohle je pár úspěšných příkladů z Pointy:

Ověř si, že jde o originál

V každém případě si ověř, zda už název, který sis zvolil(a), nepoužil někdo jiný. Rychlá kontrola pomocí Googlu většinou postačí. Nikdy není dobré, aby byl název knihy až moc podobný něčemu známému, co už vyšlo. A to jak z marketingového, tak z praktického hlediska.

A ještě jeden příklad zajímavého, a přitom zapamatovatelného názvu.
Foto: Nathalie Peyrichout

Každá kniha potřebuje anotaci

Nástrojů, které knihu prodávají, je víc: kromě názvu a obálky především anotace. Je to něco jako perex u novinového článku. Krátký text, který jasně vysvětlí, o co jde, ale neprozradí vše a naláká k dalšímu čtení. Vydáváš-li knihu na Pointě, bude mít hned dvě využití – během crowdfundingu, kdy chceš lidi přesvědčit k podpoře budoucí knihy, a po jejím vydání. To už je nabádáš ke koupi.

Je jasné, že se netrefíš do vkusu všech, ale je důležité „vychytat“ ty, které by tvoje téma nebo příběh mohly zajímat. Dobrá anotace ti zajistí jejich pozornost a v ideálním případě je přiměje, aby se do knihy opravdu začetli. Už v předprodeji by měla ideálně vypadat tak, jak bude vypadat na zadním přebalu tvého díla. Pro inspiraci se můžeš podívat na knihy, které máš doma, nebo na e-shopy knihkupců.

Jak by měla anotace vypadat?

  • Měla by mít zhruba 450 až 550 znaků.

  • Měla by jasně ukázat, o který žánr jde. Díky tomu si v knihkupectvích, v knihovnách i na e-shopech snáze najde ty pravé čtenáře.

  • Měla by představit hlavní téma a kontext, u beletrie popsat hlavní postavy a naznačit dějovou linku.

  • Nesmí toho ale prozradit příliš. Žádné spoilery! Cílem je, aby se čtenář namlsal a chtěl víc.

  • Neměla by obsahovat klišé typu „kdo lže, ten krade“ nebo „láska hory přenáší“. Jako spisovatel či spisovatelka máš určitě bohatší slovní zásobu.

  • Je to spíš marketingový než umělecký text. Proto se neostýchej knihu pochválit a vyzdvihnout její kvality.

  • Je naprosto zásadní si ujasnit, co je na knize jedinečné. Co čtenáři dá, proč stojí za to si ji přečíst. S tím pak můžeš pracovat nejen v anotaci, ale i v dalších textech na stránce s předprodejem. A po vydání třeba v rozhovorech s novináři.

Jedinečnost knihy se může skrývat i v jejím formátu – průvodce Zlatá stoka je toho krásným příkladem.
Foto: Nathalie Peyrichout

Pár příkladů z praxe

Z našich sympozií jsme nasbíraly přes 60 stránek komiksů od více než 20 českých autorek. Mnohé z nich jsou již známými osobnostmi v rámci komiksové komunity, některé teprve na prahu své kariéry. Že jste o nich neslyšeli? Tak to změňte! Poznejte příběhy významných komiksových žen současnosti i minulosti skrze jejich příběhy, rozhovory a články od komiksových odborníků. Pročtěte si komiksy od žen, o ženách, ale i o celé společnosti.

Autorkami jsou Tereza Drahoňovská a Štěpánka Jislová, které na Pointě vydaly sborník Komiksodějky. Z jejich anotace hned zjistíš vše, co potřebuješ: žánrové zařazení (kombinace komiksu a publicistických útvarů), kontext, téma a unikátnost knihy (sebraný český ženský komiks v kompletním balíčku). Navíc autorky chytře zvolily formu dialogu s potenciálním čtenářem.

Zákaz prodeje dětem do 18 let i jejich rodičům. Vyprávění chlápka, co se sice narodil do důstojné katolické rodiny, ale… Narodil se také jako nádoba na pocit svobody. Ještě než prošel pubertou, začal on i jeho okolí chápat, že tohle nebude drncání na pouťovym koníkovi. Spíš šílená jízda z klece, co vás ale umí dostat i do šuplíku (tak on říká vězení). V patnácti začal kvůli svobodě vekslovat a vydělávat první socialistické bony, aby si už tenkrát koupil saaba i s řidičem. V sedmnácti prvně seděl v Polsku za pokus o nedovolené opuštění republiky. Pak už si letěl ke hvězdám.

Anotace k románu Hany Pachtové Život a doba gaunera – Na klepadle je trochu tajemnější, ale nastiňuje jak hlavní postavu a její příběh, tak samotný děj a prostředí, ve kterém se kniha odehrává. Navíc je psaná autorčiným specifickým jazykem, takže knížku ani nemusíš prolistovat, a už víš, co na jejích stránkách můžeš čekat.

„Můj život byl tak dokonalý a nalajnovaný, jako bych vypadla z čítanky. A tak jsem si v devatenácti letech nasadila na hlavu sněhově bílý závoj, na ruku prstýnek a vdala se. Za manipulátora. Za psychopata. A odletěla s ním na druhý konec světa.“

Životní příběh ženy, která prožila domácí peklo. Kniha o cestě plné manipulace, psychické i fyzické šikany, ale také hledání vnitřní síly. Pro všechny, kteří jsou uvězněni v nešťastné životní situaci a potřebují udělat radikální řez. Pro ty, kterým partner ubližuje a možná mají pocit, že jsou na celém světě úplně sami. A vlastně úplně pro všechny. Protože každý z nás má v okolí někoho, komu může dodat odvahu ke změně.

 

Podobně jako Kateřina Lieskovská, autorka autobiografického románu Svobodomyslná, můžeš anotaci uvést relevantní citací z knihy. Napsat, pro koho je určena, taky není od věci. Potenciálním čtenářům to pomůže se lépe zorientovat.

Máš připravený rukopis i originální název? Už pracuješ na anotaci? Zaregistruj se na Pointě – a cesta k vydané knize může začít.