Jak neznámý hokejový tým zaskóroval na Instagramu – @hcfaraoni a jejich instagramové dobrodružství

crowdfunding hc faraoni frýštejn

Dovolte mi se představit. Jsem Josef Novotný a v knižním světě vystupuji jako Josef Joe Novotny. Napsal jsem sportovně zaměřený humoristický román HC Faraoni Frýštejn a aljašský démon o spletitém životě veterána hrajícím v hokejovém suterénu. Knížka nedávno úspěšně prošla crowdfundingem na Pointě a vyjde příští rok na jaře. Link na ni je zde.

Moje výchozí pozice byla prachbídná. Jak jsem nakonec zajistil knížce vydání?

Knihu jsem měl napsanou. Ve světě internetu jsem až na osobní profil na Facebooku, kde mám asi 1000 přátel, moc nefiguroval. Tehdy, v květnu 2021, jsem ještě ani nevěděl, že nějaká Pointa existuje. K možnosti vydání knihy přes crowdfunding na Pointě jsem se dostal jak slepý k hokejce. V té době jsem neměl ani stránku knihy, ani instagramový profil, vůbec nic. Vše jsem se začal učit za pochodu a s poměrně velkým zpožděním. Knihu se mi nakonec podařilo ke zdárnému konci předprodeje dovést, ale bylo to s odřenými zády. Doslova gól v poslední vteřině základní hrací doby. Dost mi v tom pomohl Instagram, kde jsem získal pár nových kontaktů, díky kterým jsem to nakonec dokázal.

Když jsem se v patnácti rozhodoval, co dál dělat, posílat fotky na síti pro mileniály byla jasná volba

Na úvod bych chtěl zmínit, že jsem ještě před půlrokem Instagram bojkotoval. Měl jsem poměrně negativní zkušenost s ostatními sociálními sítěmi (koukám na tebe, Twittere) a Facebook jsem si držel jen z důvodu sběru osobních kontaktů na staré známé. Dokonce jsem byl ve stadiu, že si jej zruším.

Instáč pro mě tehdy byla síť především o ukazování polonahých vystajlovaných foteček, kulturistických tréninků a videí se skákajícími králíky. Nenechte se mýlit, toto všechno tam je. Včetně profilu Aleny Schillerové.

Bratr mi poradil, abych si pro lepší propagaci knihy zařídil Insta účet. Abyste pochopili, mně je třicet dva a bratrovi dvacet pět, takže jsme každý maličko jinde. Účet jsem si nakonec založil, ale na síti, o níž jsem pořádně nevěděl, jak funguje. Další věc, se kterou jsem si lámal hlavu, byl obsah a jeho počáteční domnělá absence. Netušil jsem, že veškerý materiál v podobě mé knihy mi doslova ležel u nohou.

Těžké začátky v hokejovém suterénu

Stejně jako každý nový hokejový tým musí projít krajskou ligou, druhou ligou atd. i Faraoni začínali svůj instagramový život bolestivě. Slavil jsem první úspěch, měl jsem jednoho sledujícího – svého mladšího bratra. V tomto bodě je důležité zmínit, že jsem si nezaložil ani osobní účet pod svým jménem, stejně tak jsem nezaložil účet knize jako takové. Založil jsem jej hlavní postavě knihy – fiktivnímu hokejovému mančaftu. Chci totiž, aby můj Insta profil žil i po vydání knihy v podobě zdroje zábavy a komentování dění kolem hokeje satirickou formou. Možná i kvůli možnému pokračování?

Je to můj styl, každý může mít svůj vlastní.

Je vhodné do tzv. bio popisku svého profilu vložit odkaz na knihu na Pointě.

Abych získal nové sledující, rozeslal jsem kamarádům přes messenger odkaz na mé faraony, ať mě začnou sledovat. To je nejjednodušší způsob, jak získat nové sledující. V tomto bodě se dostávám k podstatnému. Uvidíte lidi, kteří mají hodně „sledujících“, což ale o ničem nevypovídá. Podstatné je mít ve sledujících skutečné profily reálných a relevantních lidí. Ne podvodné falešné pornoherečky.

hc faraoni anke

Takový profil sledujícího je vám poměrně k ničemu. V popisku má sice lákavou nabídku hanbatých foteček, ale vaši knížku si nejspíše nekoupí. Možná vám pošle nabídku od nigerijského prince a vyhrajete bilion korun.

Je lepší mít 500 opravdových sledujících a následně z toho mít třeba až 50–60 srdíček u fotky než mít 4000 fejkových sledujících a jedno srdíčko – to, které si dáte sami, aby vám to nebylo líto.

Takže jak získávat nové sledující?

Například já poměrně aktivně komentoval pod profily hokejových týmů různé úrovně.

Dále jsem si přidal pár zajímavých bookstagramerek = přeloženo do Tschechisch, děvčat a žen, co sdílí na Instáči své zážitky z čtení a psaní knih. Většinou mají kolem knížek takové ty ornamentální serepetičky jako svíčku, kamínky, třpytky a knížku, kterou zde hodnotí. Je to takový vyšší level čtenářského deníku.

V poslední řadě jsem získával nové sledující výživným výčtem hashtagů. Dejte před slovo #, a uplácáte z toho cokoliv. Instagram umožňuje využít až 30 těchto kouzelných odkazů na příspěvek. Tak proč ne? Takto se o vás dozvědí i lidé mimo vaše současné sledující, protože mají do oblíbených hashtagů uložené nějaké ty své. Poměrně častý je v mém případě #hokej. Přirozeně. Instagram má ještě to kouzlo navíc, že napovídá, které hashtagy mají nejčastější frekvenci.

hc faraoni instagram

Příklad kombinace fotky „z natáčení“ a nějakého faktu z knihy.

Hlavně mít kvalitní matroš. Na Instagram, pochopitelně

Je dobré si před začátkem v klidu sednout a sesumírovat si, co všechno vlastně již máte. Zde jsou nějaké mé tipy:

  • Fotografie relevantní ke knize – v mém případě pózování s týmovým tričkem. Kvalitní fotky vám udělá klidně kamarád se zrcadlovkou a jako odměnu mu dáte výtisk knihy, poděkování, věnování, bábovku, bakšiš…
  • Fotografie z místa, kde se děj odehrává – k nim hezký popisek, zajímavost, proč jste si zvolili toto prostředí.
  • Obálka knihy, včetně těch návrhů, které tehdy neprošly. Lze také udělat hlasování ještě před předprodejem. To jsem tehdy udělal na Facebooku a mělo to u přátel velkou odezvu. Stejně tak moje volání po potenciálních betačtenářích.
  • Ukázky z knihy – zde doporučuji rozsekat do menších dílů tak, aby se vešly na čtverec obrazovky. Vaše korigovaná a opravená ukázka z knihy je materiál, se kterým lze pracovat.
  • Nějaká vtipná forma odpočtu knihy, v mém případě každé číslo dne zbývajícího ke startu, a propojení s nějakým zákulisním faktem z knihy.
  • Všeobecně poplatné vtípky nebo „historky z natáčení“. Zde doporučuji se nad tím zamyslet, jaký žánr knihy píšete. Pokud je to humor, jsou vtípky namístě.
  • Kresby, kresbičky, skici postav, místa děje. Já dával např. myšlenkové mapy spojené s příběhem.
  • Recenze od betačtenářů, screenshoty z Facebooku, kde máte nějaké pozitivní reakce a podobně.
  • Průběh předprodeje – v mém případě jsem udělal paralelu se stahováním z internetu (90 % hotovo).
  • Průběh práce na knize: redakce -> korektura -> grafika -> sazba.
  • Ukázka odměn, merchandising spojený s knihou, mock-up materiály.
hc faraoni instagram fun facts

Originální meme – dělat si legraci sám ze sebe jde taky.

Já si to tehdy nedokázal představit, ale měl jsem překvapivě hodně materiálů, které jsem mohl postupně na svůj účet nahrávat. A to jak už v podobě příspěvků, tak i co se týče Reels nebo Stories. To je specifická subkategorie, která mě také nadchla, i když jsem se zaměřil spíše na Stories.

Důležité je zmínit, že důležité je mít obrázky k příspěvkům předpřipravené. Takže je fajn si vyhradit nějaké odpoledne o víkendu a mít v hlavě Fahrplan, kdy a co budete na Insta nahrávat.

hc faraoni instagram odpocet

Příklad odpočtu začátku předprodeje.

Zadarmo ani frýštejnské kuře nehrabe

Podstatnou výhodou Instagramu je jeho finanční nenáročnost. Dokonce existují skvělé grafické aplikace, které mají základní funkcionalitu zadarmo a pomůžou vám dodělat jemnou grafiku. Příkladem skvělých aplikací jsou například Polish a Comica, které jsou dostupné na Obchod Play pro Android. Samozřejmě můžete využít i schopností své grafičky, ale to záleží na penězích a času spojených s takovou spoluprací. Nápaditá grafika je skvělou reklamou.

Zde bych se chtěl pozastavit nad placenou reklamou. O té jsem si udělal představu na Facebooku, a pokud nemáte hluboké zkušenosti se zacílením a jemnou prací se selekcí potenciálních zákazníků, jsou to vyhozené peníze.

Můžete také využít služeb instagramového influencera, který bude vaše příspěvky sdílet dále ve svých příbězích. Strašně záleží na tom, koho si vytipujete. Může to být pěkná loterie. Někdy zmůže za málo peněz hodně práce a někdy zase naopak, tak pozor. Tady je nejdůležitější komunikace. Pakliže kolega/kolegyně komunikuje, jen když se zachce, tak pozor, tohle je černá díra na peníze.

hc faraoni instagram loading

Příklad postupu během předprodeje.

Tak končí naše instáčová komedie

Zpozoroval jsem následující závěry a přidávám k nim nějaké rady na závěr:

  1. Na Instagramu je aktivní hlavně generace do 35 let, na Facebooku nad 35 let. Zatímco v prvním případě lákají obrázky, v druhém případě je to text. Pozor, zde se musí jednat o krátké, zajímavé a výstižné texty určené publiku přímo ve vybraných facebookových skupinách. Stránka, kterou si pro knihu založíte, musí mít do vybrané skupiny přístup, tím získáte její další fanoušky. Facebooková stránka sama o sobě s 60 až 100 fanoušky z řad vašich přátel z osobního profilu je podle mě zabitý čas.
  2. Na Insta je velká komunita knižních fanatiků a knihomolů. Využijte toho a napojte se na ně.
  3. Relativní míra reakcí je na Instagramu mnohem vyšší než na Facebooku. Tam na vaši stránku reagují především jen a pouze vaši fanoušci, ale Instagram vám přes hashtagy umožňuje získat nové fanoušky. U Facebooku máte třeba 100 fanoušků a 0 lajků a při stejném počtu sledujících na Insta máte klidně 10 nebo 15 srdíček.
  4. Můžete propojit svůj Insta s Facebook profilem a nemusíte duplicitně pracovat na dvou sítích najednou. Můžete si nastavit, že cokoliv, co nahrajete na Insta, se propíše automaticky na Facebook.
  5. Začátek je vždycky těžký. Snažte se publikovat originální obsah ve vynikajícím rozlišení s minimem textu. Stanovte si vlastní grafický manuál. V mém případě je to barva týmu a písmo používané na dresech.
  6. Napojte se na komunitu spřízněnou s tématem knihy. Já se napojil na sportovní fanoušky. Pokud je vaše kniha o včelařině, spojte se se včelaři. Třeba je mezi nimi instagramová včelaří influencerka.
  7. Facebook je strašně zaplevelený. Je tam dost často naprosto šíleně zavádějící informační proud, který hodně inklinuje k politickým tématům. Přestože Facebook umožňuje komunikaci přes skupiny a máte možnost psát dlouhé texty, pakliže to není něco výjimečného, ztratí se to. Přes své nevýhody má Facebook i nadále dominantní postavení na trhu a najdete na něm skoro všechny.
  8. Nežli mít účet na šedesáti sociálních sítích, je lepší mít dobře zpracovaný profil na jedné nebo dvou. Jde taky o váš čas, který nad tím trávíte. Ve výsledku stejně budete psát kamarádům přes e-mail, messenger a SMS, ať vás podpoří. Ale Insta umožňuje najít pár dobrých kontaktů navíc, které jste doposud mezi přáteli neměli.

 

Nebojte se toho. Pokud jsem to zvládl já, zvládne to každý. Jenom to chce obětovat pár volných večerů, a výsledek se vám vyplatí.