„Je to strašně těžký,“ netajil se svými pocity marketingový specialista Jan Kyselý, který autorům na srpnovém workshopu vyprávěl o zkušenosti s crowdfundingem. „Ale dlouho jsem neměl takovou radost, jako když nám kniha přišla z tiskárny,“ doplnil a přidal slušnou řádku tipů a triků.
V Ostravě vystudoval ekonomii, ale pohyboval se pak hlavně v neziskové sféře. Časem své poslání objevil v digitálním marketingu a vývoji online produktů. Jan Kyselý našel díru na trhu, do Česka přinesl zkušenosti z Kanady a založil společnost Future Sales, která se zaměřuje na marketingové a prodejní strategie.
Spolu s obchodním partnerem Jiřím Jamborem se rozhodl, že svoje know-how „hodí na papír“. U nakladatelských domů neuspěli, ale nevzdali to. Knihu se rozhodli vydat samonákladem. Náklady na grafika, sazeče, korektorku i samotný tisk sbírali v crowdfundingové kampani na Hithitu: „Byl to boj, ale nakonec jsme uspěli. Oproti původnímu plánu jsme vybrali 120 procent, tedy skoro šedesát tisíc korun.”
Zkušenosti a poznatky z boje na desátém „pointím“ workshopu sdílel s různorodou skupinou autorů – od pohádkářky přes básnířku po odborníka na digitální minimalismus. Na jednom se většina z nich shodla: jsou spíš introverti a sebeprezentace, hlavně na sociálních sítích, jim připadá obtížná.
Máš to podobně? Nevzdávej se. Možná ti pomůžou některé z rad, o které se Jan Kyselý na workshopu podělil.
Vybuduj si osobní značku. Online!
Začni jednoduchým cvičením: otevři si anonymní okno prohlížeče a do Googlu zadej svoje jméno. Co o tobě vyhledávač říká? Na které pozici se objevuješ? Pokud ti výsledky nepřipadají relevantní nebo nejsou dost vysoko, je čas zapracovat na vlastní digitální imagi. Začít můžeš jednoduše na sociálních sítích.
Tvůj profil by neměl reprezentovat jen tebe (za tím účelem přehodnoť veřejné fotky z večírků), ale i tvůj produkt – knihu. Ani introvertovi neuškodí povolat profíka a nechat si udělat pár pěkných portrétních fotek. Ještě důležitější ovšem bude spolupráce s grafikem tvé knihy. Z návrhu obálky ti může připravit třeba úvodní fotku na Facebooku nebo sadu příspěvků na Instagram.
Definuj si ideálního čtenáře
Od pohlaví a věku po zaměstnání a koníčky. Podle toho vybírej sociální sítě, přes které je oslovíš. „Pro nás jako pro byznysmeny například nebyl tak důležitý Facebook a Instagram, ale spíš Twitter a LinkedIn,“ říká Jan Kyselý. Vždycky záleží na cílovce a na tom, kam reálně chodí.
Facebook určitě využiješ, pokud píšeš o lifestylovějších tématech, třeba i pro starší čtenáře. Na Instagramu nejlíp oslovíš mileniály a generaci Z. Najdeš tam komunity módních maniaků, sportovců i čtenářů beletrie. Tohle už jsme naznačili: LinkedIn a Twitter využijí hlavně profesionálové z nejrůznějších oborů. Snapchat a TikTok jsou potom oblíbené mezi nejmladšími dětmi. Ale pozor. Je důležité cílit i na ty, kteří jim knížku koupí, tedy na rodiče a prarodiče.
Nečekej až na předprodej
„Drtivá většina práce by měla být hotová už předtím,“ věří Jan Kyselý. „Crowdfunding už pak bude jen takový zlatý hřeb.“ Když knihu posíláš do předprodeje, měl(a) už bys mít vybudovanou aspoň malou, zato nadšenou komunitu. Začni klidně u svých přátel nebo kolegů, ale snaž se „nabalit“ i úplně cizí lidi.
Pomoci s tím může blog, který si dnes zvládne založit úplně každý. Zadarmo to jde třeba na Tumblru nebo WordPressu. Můžeš psát o vlastních zážitcích, dělit se o své profesionální znalosti, publikovat úryvky svojí práce. Blogové příspěvky pak můžeš dál sdílet na sociálních sítích nebo v newsletteru. Mimochodem: všechny texty nech projít přes korektora. „Chyby jsou trapas,“ upozorňuje specialista.
Nepodceňuj sílu videa
Video k předprodeji by mělo mít zajímavý formát, obsahovat takzvané call to action (výzvu typu: kupte si knihu, podpořte mě, přispějte teď) a ideálně i srozumitelný text a titulky. To pro ty, co si ho zrovna pouštějí bez zvuku. Bude s tím práce, ale i legrace. „Naše video mělo půl minuty, ale natáčeli jsme ho asi půl dne a skvěle jsme se u toho bavili,“ říká Kyselý. A o to nakonec jde!