Novinářů se nebojte, jsou to lidi jako vy, radil autorům marketingový specialista

20. 2. 2020 — Čtení na 5 min

Jak dostat knihu do médií

Dřív u nás žurnalisti platili za vážené občany, teď už jejich profese takovou prestiž nemá. Je to ale škoda – i dnes se jejich přízeň může postarat o dobré jméno značky, produktu, služby nebo osobnosti, věří Ivan Krákora. Knižním autorům o tom vyprávěl na lednovém workshopu.

Sám dobře zná pohled z obou stran. Pracoval jako sportovní redaktor a reportér ve zpravodajství TV Nova i jako manažer komunikace pro firmu Red Bull. Zároveň je specialistou na vztahy s médii.

Někdy se tomu říká PR (public relations), jindy vyjednávání publicity, ale pořád se jedná o jednu a tu samou věc. Cílem je oslovit novináře, nabídnout jim zajímavé informace o značce či produktu a přesvědčit je, aby je zveřejnili. Samozřejmě nenásilně. Důležitou součástí PR je znalost mediálního prostředí, udržování dobrých vztahů a schopnost vybalancovat komunikaci tak, aby novináře oslovila, ale neotrávila.

Firmy si na PR najímají specialisty nebo externí agentury, podobně to dělají třeba i celebrity. Ale i když se teprve proslavit chystáš a za podobné služby zatím platit nechceš nebo nemůžeš, má smysl se o mediální svět zajímat a novináře o vlastních aktivitách informovat. Klidně po vlastní ose – náš výběr z tipů Ivana Krákory ti to určitě usnadní.

1 •—Ujasni si, v čem vynikáš

A hlavně: v čem je výjimečná tvoje kniha. „Jaký je za ní příběh? Na koho cílí, pro koho a čím je zajímavá?“ To všechno jsou podle odborníka otázky, na které si je třeba odpovědět ještě předtím, než se do komunikace pustíš. Platí to jak v době, kdy propaguješ vlastní crowdfunding (ještě před jeho startem se na to všech autorů ptáme i my), tak v době, kdy už se staráš o PR vydané knihy.

Na začátku každé marketingové kampaně je potřeba jasně vědět, co, proč a s kým komunikuješ. Tím se pak může řídit jak výběr novinářů, kterým se ozveš, tak i další aktivity. Třeba oslovování influencerů nebo promo na sociálních sítích.

Stanov si jasný cíl. Tady je pár příkladů:

  • chceš rozšířit povědomí o knize
  • chceš zvýšit její prodeje
  • chceš zasáhnout konkrétní skupinu čtenářů
  • chceš si vybudovat jméno – ať už jako uznávaný autor beletrie, nebo třeba jako odborník na dané téma

2 •—Udělej si poctivé rešerše

Zejména pokud se zatím na českém mediálním trhu moc neorientuješ. Podívej se na přehled tuzemských médií a vydavatelských domů, třeba tady na MediaGuru.cz je pěkně rozdělili podle typu. Najdi si podobné autory nebo díla a podívej se, ve kterých médiích se objevují. S ohledem na výše zmíněné – cílovou skupinu a jedinečnost knihy – si pak můžeš vybrat vhodné kanály pro vlastní PR.

Obecně je nejjednodušší dostat se do online médií, ale dopředu nevzdávej ani oslovování těch tištěných, rozhlasu, a dokonce televize. „Předpovídalo se sice, že se stane mrtvým médiem, ale ve skutečnosti to tak není,“ připomíná Ivan Krákora. „A například Česká televize má formáty, které se hodí pro intelektuálnější knihy. Odlehčená a vtipná kniha, která je potenciálním bestsellerem, zase může získat třeba mediální partnerství TV Nova. To pak pro ni znamená velkou propagaci.“

„Vždycky je potřeba vědět, co a proč chci odkomunikovat,“ radil autorům Ivan Krákora.
Foto: Šárka Kymplová

3 •—Nabídni relevantní a kvalitní obsah

Je čas dohledat na internetu kontakty na novináře a ozvat se jim. S čím? Základem je dobře napsaná tisková zpráva a kvalitní fotky. „Jejich účelem je ulehčit novinářům práci. Mají rádi, když jsou materiály srozumitelné a super připravené,“ doporučil autorům Krákora. Tiskovka i fotky by měly ideálně vypadat tak, aby rovnou mohly vyjít v tom kterém magazínu nebo novinách. Pokud si s nimi nevíš rady, obrať se na tým Pointy. Rádi ti pomůžeme.

Výhodu získáš, když novináři nabídneš exkluzivní obsah – něco, co bude jen pro něj. Takovou přidanou hodnotou může být třeba ukázka z tvého díla, pikantní informace, která se už do knihy nevešla, nebo spojení s nějakým výrazným jménem. Například se známým spisovatelem, který ti fandí, nebo s výtvarným umělcem, který ti vytvořil ilustraci na obálku.

Co je úplně nejdůležitější: produkt nesmí zklamat. „Nemá cenu knížku dopředu přechválit, když potom očekávání nesplní,“ říká Ivan Krákora. Marketing a public relations jsou užitečné nástroje, ale kouzelné hůlky to nejsou, proto je lepší se držet nohama na zemi a nevymýšlet si.

4 •—Odhoď obavy a v průběhu to nevzdávej

Nejsi kovaný markeťák? V rámci vlastní propagace se budeš muset naučit pracovat s vlastním studem a strachem. Neboj, s každým dalším e-mailem to bude lehčí. A novinářů se netřeba bát, to PR specialista radil hned v úvodu workshopu. Opravdu jsou to jen lidé. Navíc zahlcení množstvím informací. Když se neozvou, neber si to osobně a nenech se tím odradit – zkus někoho jiného. Pokud tě někdo vysloveně odmítne, na rovinu se zeptej, proč pro něj téma nebylo relevantní nebo zajímavé. Získáš tak poučení pro příště.

Chceš vydat knihu? Zaregistruj se ještě dnes. Pointa tě celým procesem provede a rádi tě uvidíme i na dalších workshopech a setkáních.


Kategorie: Akce, Workshopy