Tři nadechnutí s Pointou. Předprodej, výroba a propagace knihy z pohledu autora

25. 6. 2020 — Čtení na 5 min

Pointa pohledem autora

Deset let jsem sbíral povídky do své knihy Hovínko na dortu. Ale nakladatelé nejevili valný zájem. Často od nich padala oblíbená věta: „Pardon, ale už máme plný ediční plán.“ Až jsem se dozvěděl o Pointě, kde ediční plán zní: „Vydej si svou knihu, když si na to dokážeš vybrat peníze.“ Tak jsem to udělal. A co jsem si z toho odnesl?

Text: Tomáš Kapras

Setkal jsem se s paní Veronikou (šéfka Pointy Veronika Mahdalová, pozn. red.), která mi Pointu a možnosti vydání mé knihy představila. Když schůzka skončila, měl jsem hlavu jako pátrací balon. To všechno si mám připravit? Čím začít? A nejvíc mi hlavou vrtala její otázka: „Víte, čím je vaše kniha výjimečná?“ Tohle jsem v tu chvíli nevěděl. Ale pochopil jsem, že Pointa je cesta, kterou chci jít. Ještě jsem však netušil, že se na ní budu muset třikrát výrazně nadechnout.

Nadechnutí první – předprodej

Nejdříve bylo nutné vstřebat neuvěřitelné množství informací od Pointy, které musíš, chceš-li uspět, pochopit. A odpovědět si na celou řadu otázek. Například: Komu je ta knížka určena? Co zajímavého můžu nabídnout těm, kteří si ji chtějí předkoupit? A mám jasnou představu, jak bude vypadat?

Dále je nutné sestavit si svůj tým. Na stránkách Pointy musíš projít nespočet ilustrací a mnoho profilů. Mimochodem – později mi kolegové, kteří také vydali knihu na Pointě, potvrdili, že by jeden člověk neměl dělat redaktorskou a korektorskou práci, protože víc očí víc vidí.

A také, jestli mohu doporučit, se hodně zajímej, zda má dotyčný na tvou knížku čas. Když dělá tři knihy naráz, je to znamení, že svou práci umí, že je vyhledávaný, ale je tu nebezpečí, že na tu tvou nebude mít tolik času. A tak se ptej, komunikuj. Je nadějné, když tě tvůrce sám osloví; je to neklamná známka toho, že bude do své práce zapálený. Já měl na tým štěstí, i když ilustrací bych do knihy uvítal víc, ale nebyl právě ten čas.

Pak se člověk musí připravit na kampaň. Vytvořit facebookové a instagramové stránky a sepsat za pomoci Pointy velice důležité oslovující e-maily a materiály, které knížku představí. Už dopředu přemýšlet, koho z blízkých a později i dalekých oslovit. Snaž se toho ještě před kampaní stihnout co nejvíce. A popros rodinu, aby s tebou ten nadcházející měsíc měla velkou, velikou trpělivost.

Crowdfundingová kampaň – měsíc pravdy. Do těch třiceti dní musíš vložit ohromné množství energie. Připrav se na to, že to bude ten nejkratší měsíc ve tvém životě. 

  • Budeš e-mailovat, o budoucí knize si s kdekým povídat a ti odvážnější budou i číst ukázky na autorských večerech.  
  • Budou dny, kdy si tvou – ač určitě skvělou – knihu nikdo nepředkoupí, ale ty nesmíš panikařit. A pokud možno i odpočívej. Aby se ti nestalo jako mně, že jsem o své knize sáhodlouze povídal semaforu na křižovatce. No, ale třeba si ji přece jen koupí.
  • Častá chyba je: „Kniha mluví za sebe, proč bych o ní měl(a) mluvit já? Ona si najde své čtenáře sama.“ 
  • Na Pointě ti budou se vším pomáhat a také ti řeknou, jak kampaň bude vypadat. Po nadějném začátku může přijít propad a třeba pár dní nikdo nepřispěje. To je právě doba, kdy to nesmíš vzdát nebo nechat náhodě. Odměnou ti bude optimistický závěr.
  • Nebuď smutný(á), když ti to náhodou nevyjde. Pouč se z chyb. Až si odpočineš a vše si promyslíš, začni třeba znova.
Tomáš Kapras je táta čtyř dětí… a jedné knížky.
Foto: archiv autora

Nadechnutí druhé – příprava knihy

Po úspěšné kampani je čas na krátký výdech a pak další nádech. A ty se musíš stát produkční(m) své knihy. Můžeš všechno ovlivnit, od první věty do poslední ilustrace. Ale musíš být trpělivý(á) a také trochu neodbytný(á). Protože ty hlídáš všechny termíny. Je to někdy únavné, ale nevzdávej to. Výsledek za to stojí.

Mně velmi pomohlo, když mi v té době kamarád předal svou knihu, která mu zrovna vyšla. Byla hezká. Ale on si jen malinko posteskl: „Já bych tam ještě pár věcí změnil, ale byl jsem rád, že mi to ten nakladatel vydá, tak jsem mu nechtěl dělat problémy.“ To mě nabilo novou energií. U Pointy tu knihu opravdu můžeš udělat úplně podle svých představ, tedy pokud s týmem souzníte – a to byl naštěstí můj případ.

Nadechnutí třetí – propagace knihy

Následuje opět kratičký výdech, v době, kdy je kniha v tiskárně, a pak třetí nádech: dát o knize vědět. Pro mou knihu Hovínko na dortu je to právě teď. Mnoho věcí (e-maily, autorská čtení) funguje jako při kampani. A jestli mohu doporučit, neodpírej své knize křest, třeba jen malý, skromný, a na něm si naplno oslav, že jsi TO dokázal(a).

A co hlavního mi Pointa dala? Tým lidí, kteří ochotně pomáhali s každou fází vzniku knihy. A řád. Přesně jsem od nich věděl, co, kdy a kde bude při tvorbě následovat. Tvojí knize na závěr přeji aspoň trochu toho pokakaného štěstíčka. Jako já ho mám na dortu.

Kniha Hovínko na dortu je v prodeji v kamenných knihkupectvích i u nás na e-shopu. A jestli tě Tomášův příběh inspiroval k vydání knihy s Pointou, na nic nečekej a zaregistruj se jako autor či autorka.