Správně vybraná ukázka z knihy může být jedním ze zásadních prvků, který rozhodne o její prodejnosti. Pokud chceš vydat knihu s Pointou, ukázku budeš spolu s anotací a odměnami připravovat už do předprodeje. I ona může přispět k tomu, aby tvá kniha nakonec přistála na pultech knihkupců. Jak ale vybrat tu správnou a na co bys sis měl(a) dát při výběru pozor? Pojď se na to s námi podívat.
Jak by měla ukázka vypadat
Ukázka musí čtenáře zaujmout hned v prvních několika větách a udržet si jeho pozornost po celou dobu čtení. Cílem totiž je, aby si chtěl přečíst víc a následně si koupil celou knihu. Ukázka by měla být zajímavá, zábavná a srozumitelná bez širšího kontextu. Musí dobře odrážet celkový obsah a styl tvé knihy.
Podle čeho ukázku vybírat
Ne všechny ukázky jsou vhodné. Pamatuj si, že jednotlivé části z tvé knihy mohou mít svůj účel a roli. Zkus najít takovou pasáž, která má potenciál vyvolat debatu nebo odhaluje něco, co knihu odlišuje od ostatních. Nevybírej ale ojedinělou část knihy, která se stylisticky nebo obsahově výrazně liší od zbytku.
Snaž se vyprávět
Je dobré, když má ukázka svůj vlastní vyprávěcí oblouk. Jde o zajímavou část příběhu, který sám o sobě obsahuje seznámení se situací, zápletku a hledání řešení (samotné rozuzlení do ukázky zařadit nemusíš, jestli chceš, aby čtenář zůstal na vážkách, jak to celé dopadne, a chtěl číst dál). Pokud jsi napsal(a) detektivku, vyber ukázku, kde se vyšetřuje kousek záhady. V případě cestopisu můžeš zvolit pasáž s popisem konkrétní zkušenosti z cesty.
Ať už vybereš jakkoli, úryvek by měl rezonovat. Jak? Obvykle nejlépe fungují odvážné ukázky, ve kterých vyjádříš něco, co si jiní lidé mohou myslet, ale bojí se to říct, nebo naopak něco důvěrného, co ve čtenáři vzbudí pocit, že se ho text týká.
Formality k ukázce pro předprodej
Teď ještě pár technických věcí. Pokud se chystáš vybírat ukázku pro crowdfunding na Pointě, pamatuj, že by měla být dost dlouhá, aby se do ní mohl čtenář začíst, ale neměla by ho přehltit nebo odkrýt příliš mnoho z knihy. Doporučujeme, aby ukázka měla 6 až 10 normostran. Ujisti se, že je bez gramatických, pravopisných a stylistických chyb. Pokud plánuješ mít v knize hodně ilustrací nebo fotek, zařaď je do ukázky taky.
Jak můžeš ukázku využít?
Během crowdfundingu na Pointě najdou čtenáři ukázku na stránce předprodeje knihy. A jak ji můžeš využít ty jako autor? Aktivně s ní pracuj. Pasáž(e) z knihy můžeš zveřejnit třeba na svém blogu, sociálních sítích nebo v newsletteru. O pomoc můžeš požádat i své okolí nebo influencery, kteří ukázku mohou sdílet stejným způsobem. V některých případech se vyplatí oslovit i média, zejména ta lokální.
Kromě samotného zveřejnění vybrané ukázky ti může pomoct i autorské čtení, kde posluchačům představíš i delší pasáž ze své knihy. To můžeš udělat po domluvě například v místní knihovně nebo po své vlastní ose, třeba online na svém Instagramu. Pokud chceš, spojit se přitom můžeš i s dalšími autory. Společné autorské čtení online pořádali v minulosti třeba Karolína Kváš s Martinou Hudečkovou nebo David Lauda s Lucií Hrochovou.
Pracuj s ukázkou nejen při crowdfundingu
Pamatuj si, že ukázku můžeš využívat ve všech fázích přípravy knihy, tedy nejen v předprodeji, ale i při její výrobě a po samotném vydání. Po celou dobu by ti měla narůstat základna fanoušků. Ty můžeš nalákat právě i spojením s jinými autory nebo účastí na různých literárních akcích, kde můžeš lidi, kteří tě ještě neznají, zaujmout.
Po vydání knihy je možné část knihy publikovat také v aplikaci StoryMe. Ta vznikla s podobným cílem, zaujmou částmi knih čtenáře, kteří pak obvykle zatouží číst dál a koupí si celou knihu.