Žádná kniha není vhodná pro všechny čtenáře. Ani nejprodávanější kniha všech dob nemusí zaujmout každého. Určení cílové skupiny je pro komunikaci i prodej tvé knihy klíčové. Když si cílovou skupinu správně vymezíš, lépe pak stanovíš, kde a jak tyto lidi nejlépe oslovit. Cílové skupině je pak vhodné přizpůsobit obálku knihy i třeba odměny do předprodejové kampaně.
Jak na to?
Zkus si představit, jaký typ čtenářů nebo čtenářek by si tvou knihu pravděpodobně rád přečetl, a odpověz si na tyto otázky:
- Kde žijí?
Žijí tví čtenáři po celém Česku, nebo je kniha určena pro čtenáře z konkrétního regionu či města? Žijí ve velkých městech, nebo spíše na vesnicích?
- Jsou to spíše ženy, nebo muži?
Pokud například píšeš román pro ženy, primárně můžeš cílit právě na ně. Ne vždycky je ale nutné se v této kategorii omezovat. Sekundárně můžeš cílit i na muže, kteří mohou knihu koupit jako dárek.
- Kolik jim je let?
Omez cílovou skupinu věkovým rozmezím. Je to například kniha pro děti? Urči od kolika let je vhodná.
- Jaký TV kanál, rádio, noviny, časopisy sledují/poslouchají/čtou?
Je tvá kniha cestopis? Cílová skupina tvé knihy pravděpodobně čte cestovatelské blogy, sleduje influencery cestovatele.
- Na jaké internetové stránky chodí?
Jsou čtenářky tvé knihy maminky? Pak pravděpodobně chodí na weby určené pro maminky, jako je například modrykonik.cz, maminka.cz apod.
- Jaké sociální sítě používají? Jak často a kdy?
Píšeš young adult? Pak je tvá cílová skupina pravděpodobně na TikToku a Instagramu. Je tvá kniha určena mileniálům? Najdeš je spíše na Facebooku a Instagramu.
- Kdo ovlivňuje jejich názory?
Jsou to nějaké významné osobnosti? Jaké? Můžou to být například herci, influenceři, blogeři atd.
- Jaké mají zájmy?
Chceš vydat kuchařku? Do cílové skupiny by určitě měli patřit lidé se zájmem o vaření, pečení nebo třeba zdravou výživu (dle zaměření tvé knihy).
- S čím jim může tvá kniha pomoci?
Bude pro ně v něčem přínosná? Předává tvá kniha nějaké poselství? Může se v ní někdo najít? Nebo je pro tvou cílovou skupinu spíše takovým útěkem od reality?
- Jaké argumenty či výhody je přesvědčí o tom, aby si koupili tvou knihu?
Může to být například sleva na knihu v předprodejové kampani. Pomůže tvá kniha dobré věci? I to pro cílovou skupinu může být přesvědčivým argumentem, aby si knihu koupili.
Jak může taková cílová skupina například vypadat?
- ženy/dívky
- 15–25 let
- SŠ/VŠ vzdělání
- celá ČR
- jsou citlivé
- mají rády romantické příběhy se šťastným koncem
- jsou na Instagramu a TikToku
- čtou časopis Heroine
- jejich názory ovlivňují influencerky
- kniha pro ně bude útěkem od reality
- knihu si koupí, pokud ji doporučí více influencerek, které sledují
Kam dál?