Žádná kniha není vhodná pro všechny čtenáře. Ani nejprodávanější kniha všech dob nemusí zaujmout každého. Určení cílové skupiny je pro komunikaci i prodej tvé knihy klíčové. Když si cílovou skupinu správně vymezíš, lépe pak stanovíš, kde a jak tyto lidi nejlépe oslovit. Cílové skupině je pak vhodné přizpůsobit obálku knihy i třeba odměny do předprodejové kampaně.
Jak na to?
Zkus si představit, jaký typ čtenářů nebo čtenářek by si tvou knihu pravděpodobně rád přečetl, a odpověz si na tyto otázky:
- Kde žijí?
Žijí tví čtenáři po celém Česku, nebo je kniha určena pro čtenáře z konkrétního regionu či města? Žijí ve velkých městech, nebo spíše na vesnicích? 
- Jsou to spíše ženy, nebo muži?
Pokud například píšeš román pro ženy, primárně můžeš cílit právě na ně. Ne vždycky je ale nutné se v této kategorii omezovat. Sekundárně můžeš cílit i na muže, kteří mohou knihu koupit jako dárek. 
- Kolik jim je let?
Omez cílovou skupinu věkovým rozmezím. Je to například kniha pro děti? Urči od kolika let je vhodná. 
- Jaký TV kanál, rádio, noviny, časopisy sledují/poslouchají/čtou?
Je tvá kniha cestopis? Cílová skupina tvé knihy pravděpodobně čte cestovatelské blogy, sleduje influencery cestovatele. 
- Na jaké internetové stránky chodí?
Jsou čtenářky tvé knihy maminky? Pak pravděpodobně chodí na weby určené pro maminky, jako je například modrykonik.cz, maminka.cz apod. 
- Jaké sociální sítě používají? Jak často a kdy?
Píšeš young adult? Pak je tvá cílová skupina pravděpodobně na TikToku a Instagramu. Je tvá kniha určena mileniálům? Najdeš je spíše na Facebooku a Instagramu. 
- Kdo ovlivňuje jejich názory? 
Jsou to nějaké významné osobnosti? Jaké? Můžou to být například herci, influenceři, blogeři atd. 
- Jaké mají zájmy?
Chceš vydat kuchařku? Do cílové skupiny by určitě měli patřit lidé se zájmem o vaření, pečení nebo třeba zdravou výživu (dle zaměření tvé knihy). 
- S čím jim může tvá kniha pomoci? 
Bude pro ně v něčem přínosná? Předává tvá kniha nějaké poselství? Může se v ní někdo najít? Nebo je pro tvou cílovou skupinu spíše takovým útěkem od reality? 
- Jaké argumenty či výhody je přesvědčí o tom, aby si koupili tvou knihu?
Může to být například sleva na knihu v předprodejové kampani. Pomůže tvá kniha dobré věci? I to pro cílovou skupinu může být přesvědčivým argumentem, aby si knihu koupili. 
Jak může taková cílová skupina například vypadat?
- ženy/dívky
 - 15–25 let
 - SŠ/VŠ vzdělání
 - celá ČR
 - jsou citlivé
 - mají rády romantické příběhy se šťastným koncem
 - jsou na Instagramu a TikToku
 - čtou časopis Heroine
 - jejich názory ovlivňují influencerky
 - kniha pro ně bude útěkem od reality
 - knihu si koupí, pokud ji doporučí více influencerek, které sledují
 
Kam dál?
								
															

